Kongeskipet Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 (endret) Kommer ikke på nett med linux på skolen. Derfor ønsker jeg en mulighet for å kjøre linuxinstallasjonen jeg har på egen partisjon (dualboot) virtuellt i Windows XP. Når jeg kommer hjem vil jeg å velge linux fra dualboot-menyen for økt ytelse. Har noen her forsøkt noe lignende? Del gjerne erfaringer! Edit: Er en Celeron T1600 som ikke støtter Intel® Virtualization Technology (VT-x) Endret 17. september 2010 av Kongeskipet Lenke til kommentar
hernil Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Mulig du har prøvd det som er å prøve allerede, men er det ikke bedre å forsøke å komme seg på nett rett fra Linux? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Hva er grunnen til at du ikke kom på nett på skolen? Jeg gjorde det, husker jeg. Dessuten kan du sikkert høre med IT-ansvarlige (som sikkert er tullinger) om å få nøkkel. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Ser ut som du blander begrepene litt, dual-boot har ingenting med virtualisering å gjøre. Ved dual boot velger du operativsystem ved oppstart, ved virtualisering kjører du f.eks linux i windows som et program, eller omvendt. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 18. september 2010 Forfatter Del Skrevet 18. september 2010 (endret) Pga. en prøvemodell klassen vår har får vi ikke tilgang til gjestenettet (må ha brukernavn/passord til proxy som sannsynligvis er eneste vei ut til internett). Det andre nettet er kryptert og er kun for PC er satt opp på IT-avdelingen. Min PC-er satt opp på IT-avdelingen så jeg har nett i Windows. Men Linux-installasjonen som jeg har installert i dualboot med windows kommer ikke på nett. Har ikke lyst til å hacke skolenettet! Så derfor ønsker jeg å boote den fysiske partisjonen med linux fra Virtualbox eller lignende med NAT når jeg kjører Windows. Endret 18. september 2010 av Kongeskipet Lenke til kommentar
hernil Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Brukernavn og passord til proxy fungerer i Linux på min skole. Hvertfall til Firefox og Chrome, ikke fått det til med Opera enda. Det er på min skole bare http som sendes gjennom den så ftp, imap og andre protokoller fungerer. Spør IT-avdelingen din om de kan fortelle deg hvordan systemet er satt opp og om eventuelt de kan hjelpe deg å få det til på Linux. Ellers har du i det minste litt mer informasjon som folk her kan hjelpe deg med Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 18. september 2010 Forfatter Del Skrevet 18. september 2010 Problemet er at min klasse grunnet en prøvemodell ikke har tilgang til proxy-en på gjestenettet med våre domenebrukere. Det gjelder alle i klassen uansett hvilket OS man bruker og hvilken nettleser man bruker. Det eneste nettet vi får tilgang til er det Passordbeskyttede nettet. Passordet legges inn nå IT-avdelingen installerer Windows for de som har kjøpt PC via skolen. Jeg har kjøpt PC-via skolen og har nett i Windows. Men de vil ikke hjelpe meg med å komme på nett i linux. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 (endret) Det du beskriver er å gi en virtuell maskin tilgangen til en fysisk disk, dette heter RDM (raw device mapping) i vmware, men er ikke tilgjenglig i workstation, og aner ikke hvordan det fungerer i virtualbox. Har vel heller aldri sett det fungere med lokale disker eller kun partisjoner, men teknisk burde det ikke være noe i veien for at det skulle fungere. (Jeg har hørt om folk som har prøvd å få det til tidligere, men husker dessverre ikke hvordan det gikk.) Du kan selvsagt ta en image-backup av partisjonen og re-implementere den som en fil i windows, på vanlig virtualbox-måte, men det er selvsagt ikke helt ideelt mht plass og oppdateringer. edit: og nettverksbiten lar seg, som du nevnte, løse med NAT. Endret 19. september 2010 av Varj Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Dette gikk an i VMWare Workstation i "gamle dager" ihvertfall, har selv gjort det. Tror ikke det går i VirtualBox. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Det eneste nettet vi får tilgang til er det Passordbeskyttede nettet. Passordet legges inn når IT-avdelingen installerer Windows for de som har kjøpt PC via skolen. Jeg har kjøpt PC-via skolen og har nett i Windows. Men de vil ikke hjelpe meg med å komme på nett i linux. Så skolen du går på utelukker Mac OS, Linux og andre alternativer enn Windows? Da sikkert også andre skriveprogrammer enn MS Word også? Synd at det skal være slik. Så lenge elevene selv tar på seg ansvaret for drift og bruk av systemet om de velger noe annet enn det som er standard for skolen ... uansett om det er Windows, Mac OS eller Linux ... så burde de få lov til dette, iallefall når det er en PC du selv har kjøpt. Innleveringer burde være på formater som kan brukes i alle OS. Hva er det de sier når du spør om de kan hjelpe deg på nett med Linux? Om du ønsker å sitte i Linux og starte XP i VirtualBox fra en egen partisjon eller omvendt, og ikke fra en virtuell så kan du lese litt på disse: http://mesbalivernes.blogspot.com/2008/01/virtual-box-booting-from-existing.html http://www.neowin.net/forum/topic/784138-howto-boot-existing-ubuntu-partition-using-virtualbox-inside-windows/ http://blarts.wordpress.com/2007/12/06/how-to-run-virtualbox-using-a-physical-partition-using-ubuntu-feisty-fawn/ Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 ... dette heter RDM (raw device mapping) i vmware, men er ikke tilgjenglig i workstation. Vet du om det er tilgjengelig i VmWare Server? Tusen takk for hjelpen! Nå vet jeg at det er RDM jeg skal google. Det eneste nettet vi får tilgang til er det Passordbeskyttede nettet. Passordet legges inn når IT-avdelingen installerer Windows for de som har kjøpt PC via skolen. Jeg har kjøpt PC-via skolen og har nett i Windows. Men de vil ikke hjelpe meg med å komme på nett i linux. Så skolen du går på utelukker Mac OS, Linux og andre alternativer enn Windows? Da sikkert også andre skriveprogrammer enn MS Word også? Synd at det skal være slik. Så lenge elevene selv tar på seg ansvaret for drift og bruk av systemet om de velger noe annet enn det som er standard for skolen ... uansett om det er Windows, Mac OS eller Linux ... så burde de få lov til dette, iallefall når det er en PC du selv har kjøpt. Innleveringer burde være på formater som kan brukes i alle OS. Hva er det de sier når du spør om de kan hjelpe deg på nett med Linux? Det er ikke hele skolen som blir nektet å bruke Linux og Mac. Hvor mange det gjelder har jeg ingen idé om. Men de som har samme prøvemodell som min klasse kan kun komme på nett med windows-installasjonen fra IT-avdelingen. It-avdelingen var hjelpsomme da jeg ønsket å komme på nett med linux frem til de fant ut at jeg gikk i en klasse som ikke har tilgang pga. prøvemodellen. Det er ca 1 år siden nå så jeg husker ikke nøyaktig hva de sa, men de ville ikke la meg bruke det krypterte nettet med linux. Var litt feil å si at jeg har kjøpt PC-en via skolen. Det er en leieordning der skolen eier PC-en i 3 år, og etterpå får jeg PC-en. Tusen takk for gode linker. Skal teste det i løpet av uka Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå