runerask Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Hei, jeg lurer på hva prøvestrømmene I2, I4 og I5 til? Jeg trenger en god forklaring til noen spørsmål. Takker for svar :-) Lenke til kommentar
erlendo89 Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 - I2 er den minste strømmen en automatsikring kan belastes med i 1 time som garanterer termisk utløsing av vernet (overbelastning). Et av kravene i NEK400 er at I2 skal være mindre enn eller lik 1.45xIz(strømføringsevnen til kabelen) - I4 og I5 brukes til å beregne kortslutningsegenskapene til vernet. I4 er største strømsjokk som sikringen tåler. F.eks ved motorkurser er det viktig å kontrollere dette, ettersom det er store startstrømmer i en motor. I5 er minste strøm som vernet skal løse ut på momentant. Den må være større enn minste kortslutningsstrøm i anlegget. Den får man vanligvis oppgitt av e-verk. Sikkert litt vanskelig å skjønne alt jeg skriver, men bare spør Har nesten glemt alt dette nå. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 - I2 er den minste strømmen en automatsikring kan belastes med i 1 time som garanterer termisk utløsing av vernet (overbelastning). Et av kravene i NEK400 er at I2 skal være mindre enn eller lik 1.45xIz(strømføringsevnen til kabelen) - I4 og I5 brukes til å beregne kortslutningsegenskapene til vernet. I4 er største strømsjokk som sikringen tåler. F.eks ved motorkurser er det viktig å kontrollere dette, ettersom det er store startstrømmer i en motor. I5 er minste strøm som vernet skal løse ut på momentant. Den må være større enn minste kortslutningsstrøm i anlegget. Den får man vanligvis oppgitt av e-verk. Sikkert litt vanskelig å skjønne alt jeg skriver, men bare spør Har nesten glemt alt dette nå. Takker for svar, men det er mer det å finne hvilken I-verdi som hører til hvilken kortsluttningsverdi jeg var ute etter xD Har funnet ut at I5 benyttes til å finne den garantert IKmin, så da gjennstår resten xD Lenke til kommentar
erlendo89 Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Det er bare I4 og I5 som har med kortslutningå gjøre. I5 er som du sier den minste strømmen man kan ha som garanterer at vernet løser ut. I4 er den strømmen som vernet garantert ikke løser ut på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå