Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva brukes I2 I3 I4 i elektro til (prøvestrøm)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- I2 er den minste strømmen en automatsikring kan belastes med i 1 time som garanterer termisk utløsing av vernet (overbelastning).

Et av kravene i NEK400 er at I2 skal være mindre enn eller lik 1.45xIz(strømføringsevnen til kabelen)

- I4 og I5 brukes til å beregne kortslutningsegenskapene til vernet.

I4 er største strømsjokk som sikringen tåler. F.eks ved motorkurser er det viktig å kontrollere dette, ettersom det er store startstrømmer i en motor.

I5 er minste strøm som vernet skal løse ut på momentant. Den må være større enn minste kortslutningsstrøm i anlegget. Den får man vanligvis oppgitt av e-verk.

Sikkert litt vanskelig å skjønne alt jeg skriver, men bare spør :)

Har nesten glemt alt dette nå.

Lenke til kommentar

- I2 er den minste strømmen en automatsikring kan belastes med i 1 time som garanterer termisk utløsing av vernet (overbelastning).

Et av kravene i NEK400 er at I2 skal være mindre enn eller lik 1.45xIz(strømføringsevnen til kabelen)

- I4 og I5 brukes til å beregne kortslutningsegenskapene til vernet.

I4 er største strømsjokk som sikringen tåler. F.eks ved motorkurser er det viktig å kontrollere dette, ettersom det er store startstrømmer i en motor.

I5 er minste strøm som vernet skal løse ut på momentant. Den må være større enn minste kortslutningsstrøm i anlegget. Den får man vanligvis oppgitt av e-verk.

Sikkert litt vanskelig å skjønne alt jeg skriver, men bare spør :)

Har nesten glemt alt dette nå.

Takker for svar, men det er mer det å finne hvilken I-verdi som hører til hvilken kortsluttningsverdi jeg var ute etter xD

Har funnet ut at I5 benyttes til å finne den garantert IKmin, så da gjennstår resten xD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...