Gå til innhold

Unormalt høy strømregning

martingee

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg leier en liten leilighet på Sørlandet. Leiligheten er på ca 23kvm.

Jeg flyttet inn rett før sommeren. Jeg betaler strøm i tillegg til ordinær

husleie. Jeg betaler forøvrig ikke nettleie, kun for forbruket.

Jeg er en aktiv student som er lite hjemme, kun om kveldene og når jeg sover.

Jeg har en stekeovn som jeg bruker ca 2 ganger i uka til pizza, en vaskemaskin jeg bruker ca 1 gang i uka, mikrobølgeovn som jeg bruker svært sjelden og et lite kjøkkenhjørne med et minikjøleskap.

Foruten dette har jeg en stor flatskjerm TV og en laptop som står på når jeg er våken hjemme om kveldene.

Hvordan er det MULIG at jeg bruker 1900kw på én mnd? Skulle ikke tro at det var mulig.

Som sagt er jeg lite hjemme. Kun sent ettermiddag/kveld.

Kjøleelementet i fryseboksen som er integrert i minikjøleskapet er gåent og har kun en diger isklump i seg. Har hørt at dette kan øke strømforbruket, men SÅ mye???

Innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gi oss litt mer info da, så kan vi regne på det ;)

Hvor høy effekt har de ulike tingene?

kjøleskap, tv, vaskemaskin osv.

Hvor mye lys er det i leiligheten?

Er det noen ovner på?

Du betaler vel for varmtvann også?

hvis det er for nøyaktig en måned har du et forbruk på 63 kW/h dagen. Det høres mye ut ja.

Leste du av selv av strømmen når du flytta inn og nå?

Endret av Doffeo
Lenke til kommentar

Jeg har egen måler (men betaler ikke nettleie) så jeg leser av strømmen selv.

Er usikker på hvor høy effekt de forskjellige apparatene har, men føler at dette

er mer eller mindre irrelevant da det er snakk om et helt vanlig strømforbruk.

Det eneste lyset jeg har på når jeg er hjemme er en stålampe som bruker halogenpære.

Jeg leier privat i en bygning som består av 2 etasjer. Jeg bor i den ene.

Vi har hver vår måler, men deler vaskemaskin og varmtvann. Såvidt jeg vet finnes

det ikke noen måte å splitte dette på så jeg tipper at dette faller på min måler.

Lenke til kommentar

1900kWh på en måned høres helt vanvittig mye ut.

Et raskt overslag gir, jeg bruker ca-tall på effekt på apparatene:

stekeovn (3kW) 2 ggr pr uke antar du sløser med steketid (1h): 3kWx2x4x1h = 24kWh

vaskemaskin (3kW) 1 gang pr uke, vasketid 2h pr gang = 3kWx1x4x1h = 24kWh

micro - ubetydelig

kjøleskap (200w): 0,2kWx30x24h = 144kWh

TV (150W) antar du har den på 12h pr dag: 0,15kWx30x12h = 54kWh

PC (50W) antar 12h bruk pr dag: 0,05kWx30x12h = 18kWh

lampe (100W) står på konstant: 0,1kW*30*24h = 72kWh

Som totalt gir: 336kWh pr mnd

om vi regner med varmtvann:

la oss si du elsker å bade og fyller opp et badekar med varmtvann hver dag (200l). Dette vannet må varmes opp fra 10 grader til 70 grader i berederen, og vi sier for enkelhets skyld at 1l vann = 1kg vann:

200kgx60Kx4,184J/gKx30 = 1506MJ = 418kWh

Så alt inkludert burde du ha et forbruk i underkant av 750kWh pr mnd, siden jeg har overdrevet litt med tallene. Uansett er det langt under de 1900kWh du har klart å pådra deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

1900kWh på en måned høres helt vanvittig mye ut.

Et raskt overslag gir, jeg bruker ca-tall på effekt på apparatene:

stekeovn (3kW) 2 ggr pr uke antar du sløser med steketid (1h): 3kWx2x4x1h = 24kWh

vaskemaskin (3kW) 1 gang pr uke, vasketid 2h pr gang = 3kWx1x4x1h = 24kWh

micro - ubetydelig

kjøleskap (200w): 0,2kWx30x24h = 144kWh

TV (150W) antar du har den på 12h pr dag: 0,15kWx30x12h = 54kWh

PC (50W) antar 12h bruk pr dag: 0,05kWx30x12h = 18kWh

lampe (100W) står på konstant: 0,1kW*30*24h = 72kWh

Som totalt gir: 336kWh pr mnd

om vi regner med varmtvann:

la oss si du elsker å bade og fyller opp et badekar med varmtvann hver dag (200l). Dette vannet må varmes opp fra 10 grader til 70 grader i berederen, og vi sier for enkelhets skyld at 1l vann = 1kg vann:

200kgx60Kx4,184J/gKx30 = 1506MJ = 418kWh

Så alt inkludert burde du ha et forbruk i underkant av 750kWh pr mnd, siden jeg har overdrevet litt med tallene. Uansett er det langt under de 1900kWh du har klart å pådra deg.

Takker for en GODT svar! Jeg skal ta det opp med huseieren i dag for dette kan bare ikke stemme. Jeg betalte for ca 1500kwh forbruk sist måned og lot det gå, men når det bare øker og øker så er det noe som ikke stemmer på en flekk.

Lenke til kommentar

I ei leilighet på 23 kvm bør ikke årlig strømforbruk bli stort mer enn 5000 kwh, dvs drøyt 400 per mnd i snitt - og det tror jeg er rimelig høyt, egentlig.

Om du greier 1900 en sommermåned, ligger du fryktelig dårlig an.

Sikker på at dette kun er for en enkelt måned?

Og, hvordan er det med oppvarming i kåken, det sier du ikke så mye om?

Varmekabler, feks?

Det skulle ikke stå et svært sentralvarmeanlegg i kjelleren som lunker hele huset - koblet på din måler? ;)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

På en sommermåned har eg brukt 801kW i en leilighet på ca 60-65kvm. Eg er mye hjemme, har et par datamaskiner stående på konstant, TV som går store deler av dagen, mye varme på(kald leilighet), mye lys(liker lys), klesvask for to og noen varmekabler(hvor termostaten ikke er helt god).

Så 1900kvm må være feil :)

Lenke til kommentar

Vel, det KAN være samme tilfellet som jeg hadde i min nye leilighet.

Jeg fikk en sjokkregning på 6400,- første gang jeg leste av strømmåleren. Ringte sporenstreks til EB Nett for forklaring.

Det viste seg at han som bodde her før hadde hatt en avtale om å lese av strømmen 1 gang i året, og få regning ut fra et stipulert beløp hver 3. mnd som vanlig. Men han hadde ikke lest av måleren og bare hatt samme stipulerte beløp hele tiden, så han hadde egentlig betalt inn alt for lite i 2,5 år. Dette stipulerte beløpet ble bare overført til meg når jeg overtok, og jeg leste bare av måleren en gang i året som han hadde gjort. Når jeg så leste av måleren ble jo tallene oppdatert for første gang, og alle disse småbeløpene på 3-400kroner i mnd bare addet seg på min regning automatisk. Var ikke annet å gjøre enn å betale den i avdrag og be om månedlig avlesning og følge den.

Nå har jeg stort sett 4-500 kr, har 39kvm leilighet

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Heisan.

Har opplevd flere ganger at det har vært "feil" med el-anlegget der jeg har leid. Jeg pleier å slå hovedbryteren på sikringskapet av når jeg ikke bruker det for å skjekke at jeg ikke betaler for mer enn det jeg skal.

En gang så skjedde det at han under meg plutselig ikke hadde varmtvann, noe som skyldest at den sto på måleren min.

Den andre gangen var det kabel-tv`en til naboen som slo seg av.

Så kansje du skulle prøve å slå alt av en periode du ikke bruker leiligheten for å se om det skjer noe uvanlig. Hovedsikringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...