Gå til innhold

Hvor lenge skal man hvile mellom trening?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer helt av forskjellige faktorer, der horomoner har en stor rolle..

Jeg som går på skole hviler jo en god del timer om dagen, der han sover 8 timer og så går på skolen 8 timer igjen og sitter så mye av dagen i ro.

Konkret svaret blir alt fra 12-72 timer..

Lenke til kommentar

Dette er selvfølgelig avhengig av hvor hardt du trener og hvor godt du er trent. Har en kamerat som har trent enkeltøvelser 7 dager i uka, som gikk fint, men da trente han ikke tungt hver dag. Har selv trent et knebøyprogram 5 dager på rad i noen uker, og fikk bra fremgang på det. Men da trente jeg bare to sett daglig og ikke maks vekt. Driver for tiden og trener et markløftprogram der jeg trener 5 dager i uka, men ikke like tungt og like mye hver dag. Og det føler jeg går helt fint. Det finnes til og med et program jeg har hørt om som skal ha deg til å trene armhevinger flere ganger om dagen over tid. Til visse klokkeslett tar man så og så mange armhevinger. Det skal visstnok funke.

Hard trening hver dag, særlig overkropp, klarer de færreste vil jeg tro. Vanligvis hvis jeg trener rimelig hardt på overkropp, f.eks. en del medium eller tunge sett på benkpress, så venter jeg et par dager til neste gang, slik at det blir 3 dager i uka. Blir fort betennelser og drit hvis det blir for mye. Så du bør vel egentlig ikke trene hver dag, med mindre du vet hva du gjør, f.eks. følger et spesielt program. 2-3 ganger i uka er normalt. Men som jeg prøver å si, så er det ikke noe hellig regel, da det er avhengig av hva og hvordan du trener. Det er mye som funker hvis man vet hva man driver med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...