Kreatoon Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Selve problemet ligger vel i om du får en av de som følger nøye med på om du utfører det riktig, slik at en ikke blir godkjent Lenke til kommentar
Rute Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Nå varierer det fra sted til sted hvor nøye de er med utførelsene. Når broren min skulle ta push-ups, var det magen som skulle i bakken(lett å jukse på den), mens her hvor jeg er, var det ikke snakk om å utføre det på annen måte enn beskrevet/og fortalt av unstruktøren Nå er jeg i hæren, så kan ikke snakke for andre, men jeg tenker at sjøforsvaret er av det minst harde grenene ..(?) Hvorfor? - Fordi de som ikke kom med videre i seleksjonen ble sendt til Madla (og de fleste havnet i sjøforsvaret) Men skal ikke si noe for sikkert. Kan hende det er like hardt, om ikke hardere. Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 godkjent nato-soldat er 16 push, 20 situps, 4 hangups og 15 min på 3000meter Med andre ord ikke spesielt krevende. Eneste mange trenger å trene på er hangups, da dette kanskje etter min personlige mening er det "tyngste" av alle NATO-kravene. Du skal ha rimelig dårlig kondis dersom du tar en 3000 meter på over 15 minutter. 16:43 forrige gang jeg ble klokka (for tre og et halvt år siden), og kan ikke si den er noe bedre nå. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Nå varierer det fra sted til sted hvor nøye de er med utførelsene. Når broren min skulle ta push-ups, var det magen som skulle i bakken(lett å jukse på den), mens her hvor jeg er, var det ikke snakk om å utføre det på annen måte enn beskrevet/og fortalt av unstruktøren Nå er jeg i hæren, så kan ikke snakke for andre, men jeg tenker at sjøforsvaret er av det minst harde grenene ..(?) Hvorfor? - Fordi de som ikke kom med videre i seleksjonen ble sendt til Madla (og de fleste havnet i sjøforsvaret) Men skal ikke si noe for sikkert. Kan hende det er like hardt, om ikke hardere. Rart at Norges tøffeste spesialstyrke (MJK) tas fra Sjø Men generelt sett, er nok Sjø rimelig slapt ja... jeg vil ha en fysisk krevende 1. gangstjeneste, så begynner å tro jeg har kommet feil når MJK, KJK og MDK er det eneste fysiske alternativene, noe jeg ikke får prøve på sålenge jeg står oppført med Astma i journalen min... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Rart at Norges tøffeste spesialstyrke (MJK) tas fra Sjø Jeg er spent på å høre argumentasjonen din for det der. Sitter du på mange objektive argumenter? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Rart at Norges tøffeste spesialstyrke (MJK) tas fra Sjø Jeg er spent på å høre argumentasjonen din for det der. Sitter du på mange objektive argumenter? Kall det inside information... Vet det ikke er bare bare å "måle" hvem som er best, men de offiserene jeg har kontakt med er ifra Hæren og har fortalt at MJK er den best trente spesialstyrken til Norge. Tidligere var Fallskjermjegerne kjent for denne tittelen, men ut ifra hva jeg har hørt så er MJK de beste nå, sikkert ikke store marginer. Vet at det er litt dumt å si slikt, men kildene mine er noe jeg stoler på, ikke at det MÅ være sant da det ikker er lett å måle, men USa ser på norske marinejegere som de beste. Jeg har ikke noen bevis, bare det jeg har hørt. Kan gi en oppdatering om jeg får hard facts... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Ganske typisk madla-pjatt det der. Ikke noe å bry seg om, med andre ord. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Du går ut ifra at du vet du Herr Brun, er gjerne litt arrogant osv. Kilden min er Major i Hæren, har jobbet med fallskjermjegere, marinejegere og Navy Seals, så jeg tror mer på han, enn hva du kommer å forteller jeg skal tro. Du har vært et år i forsen, det er litt lite for å vite om spesialjegere og hvem som gjennomgår den hardeste treningen. Jeg sier ikke at jeg har rett, men skulle jeg tro på noen blir det nok de med 30 år mer i forsen enn deg. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Tja... Det blir litt vanskelig å ta deg alvorlig når du blander begrepene i en såpass salig smørje. Fallskjermjeger er en førstegangstjeneste, mens du enda ikke har nevnt den profesjonelle delen FSK. Treningen, opptakene og kravene i disse to enhetene er naturligvis vidt forskjellige. Og siden marinejegerkurset kan taes som førstegangstjeneste (mens FSK krever fullført fgtj), skal du ikke se bort i fra at majoren din kanskje sammenliknet førstegangstjenesten i de to grenene (altså fallskjermjeger vs. marinejeger fgtj.). Men hva vet vel jeg? Jeg blir bare litt skeptisk når folk som ikke har vært i nærheten av avdelingene plutselig kommer med bastante påstander. Jeg ser også at du nevnte "spesialjegere" (som FSK-soldate ofte kalles) i siste innlegg, men utifra konteksten har jeg på følelsen av at du mente "spesialstyrker". Eller tar jeg feil atter en gang? Endret 26. september 2010 av endrebjo Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Mr. Olsen: Jeg har hatt gleden av å være vert for en gjeng med MJK-operatører da jeg jobba som vaktsoldat på Olavsvern, og de var ikke enige med deg i at de var bedre trent enn spesialjegerne, verken fysisk eller på militære ferdigheter. De mente derimot at de var flinkere på visse ting, mens FSK var flinkere på andre ting, og at nivået på grunnferdighetene var svært likt. Det er også ganske logisk, når en tenker seg om. Hva en tilfeldig major mener driter jeg i. Dessuten så er det litt dumt å sammenligne profesjonelle marinejegere med fallskjermjegere. Hvis majoren snakket om det å ta marinejegerkurset i førstegangstjenesten kontra fallskjermjegern, så har han muligens rett, men da blir det litt teit å snakke om hvem som er de beste spesialstyrkene. Det vil si, det er i all hovedsak teit å snakke om hvilke spesialstyrker som er "best" uansett. Ingen er best i alt, punktum. 1 Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Beklager for at jeg ikke er oppdatert på alle begrepene, min feil. Men det er snakk om de styrkene som er Forsvarets Elite i dag, 5 årig Marinejegerutdannelse og tilsvarene FSK osv. I samtalen med Majoren gikk det ut på hvor i forsvaret man fant de aller beste soldatene, og da mente han at de rangerte treningen til Marinejegerne øverst... Nå syns jeg det bare er tull og for alvor finne ut hvem som er best, da dette ikke kan måles på noen god måte, men notisen et stykke opp her var ment som et lite stikk i siden tim alle som ikke er i sjø, da jeg trodde Marinejegerne all over var kjent for å være de beste. Om noen ikke er enig så blir det jo fort en liten diskusjon ut av det som er vanskelig å bevise/motbevise fra begge sider, så ikke ta det så alvorlig. Begge spesialstyrkene er vel rimelig godt trent, jeg har ikke argumenter for hvem som er best, noe de færreste har, da treningsopplegget til spesialstyrkene er hemmelig. Jeg videreformidler bare det jeg har hørt. Sorry om noen føler seg støtt av det, jeg sier det ikke bare fordi jeg er i sjø, har ikke noe problem med å si at andre er bedre trente. Jeg har mest sannsynlig kommet til den avdelingen som gjør minst fysiske aktiviteter. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Må si meg enig med Herr Bruns siste post her. Er ganske sikker på at din godeste major heller ikke har den store personlige erfaring fra verken mjk eller fsk.. Er også heller tvilsomt at han kjenner godt til de forskjelliges treningsopplegg, oppdragsutførelse osv. Da har han heller ikke det store grunnlaget for å kunne uttale seg så bastant. Endret 26. september 2010 av Killswitch Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Vedkommende har erfaring med øvelser for MJK og Navy Seal, hvordan forholdet er med FSK vet jeg ikke, men tror det er mer enn jeg fikk vite. Uansett, jeg prøver ikke å overbevise noen om noe, sier bare hva jeg tror ut ifra hva jeg har hørt. Lenke til kommentar
itsjasonyall Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Hvorfor finne en lite fysisk tjeneste? Du får jo mer ut av det på alle måter med en fysisk tjeneste. Du kommer i utrolig god form om du opprettholder egentrening etter rekrutten i tillegg til "gym", lærer masse nytt du aldri vil lære noe annet sted og du får et mer minneverdig år Lenke til kommentar
William_S Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 (endret) Sesjonsassistent er vel noe som ikke akkurat er fysisk krevende vil jeg tro... Hvordan man havner der aner jeg ikke da jeg ikke har vært i Forsvaret og aldri kommer til å være det heller pga en stygg militærlege på sesjon. Greide forresten å bli ikke tjenestedyktig uten å vise så mye som et papir. Endret 1. oktober 2010 av William_S Lenke til kommentar
itsjasonyall Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Sesjonsassistent er vel noe som ikke akkurat er fysisk krevende vil jeg tro... Hvordan man havner der aner jeg ikke da jeg ikke har vært i Forsvaret og aldri kommer til å være det heller pga en stygg militærlege på sesjon. Greide forresten å bli ikke tjenestedyktig uten å vise så mye som et papir. kudos Lenke til kommentar
William_S Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 kudos Jeg vil vel heller si pinlig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå