Gå til innhold

Hvordan bli sterkere hjemme?


Marir

Anbefalte innlegg

Er ei 16år gammel jente som aldri har trent noe særlig styrke. Har sett på hva skolen krever av prestasjoner innen styrke, og jeg ligger på stryk.Har ikke råd til treningsstudio for øyeblikket.

Hvordan kan jeg trene meg sterkere uten særlig treningsutstyr? Tenker da altså på øvelser jeg kan gjøre hjemme. Jeg er helt latterlig svak i armene. Alle tips om trening mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :)

 

Mitt tips er armehevninger, situps og dips (dips trener mye av det samme som armhevninger, men fint med variasjon). Anbefaler også ryggøvelser (f.eks. den hvor du legger deg på magen, og løfter overkroppen din fra gulvet. Husker ikke hva den het). Øk blodomløpet og varm opp før du trener styrkeøvelsene.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Kan prøve meg, selv om jeg ikke er jente...

 

Armhevinger:

Begynn med å ta armhevinger på knærne. Prøv deg fram hva slags stilling som du klarer. Hvis det er tungt, så prøv å ta knærne lenger fram, rett under deg. Så tar du 5 sett, med 5 repetisjoner hvert sett (5 armhevinger - hvile - 5 armhevinger - hvile osv. 5 ganger). Hvil et par minutter i mellom settene. Etter et par uker vil du føle at det går lettere, og du kan bevege knærne lenger bak etter hvert som du blir sterkere. Til slutt prøver du deg på ordentlige armhevinger, men det kan fort gå noen uker eller måneder, avhengig av hvor sterk du er nå. Du trener armhevinger 3 dager i uka, f.eks. mandag, onsdag, fredag.

 

Sit-ups:

Fest bena, f.eks. under ei seng, eller få noen til å holde bena. Prøv å ta 20 sit-ups. Det er lettere hvis du holder armene på magen, men du kan også ta dem bak nakken for større motstand. Hvis ikke du klarer 20 sit-ups, så gjør så mange du klarer. Gjør også dette 3 ganger i uka. Når 20 sit-ups blir for lett, kan du holde en eller annen vekt bak nakken, f.eks. ei tung bok.

 

Knebøy:

Stå med bena i skulderbredds avstand og bøy deg ned så langt du klarer (sett deg på huk). Gjør dette 5 sett x 5 reps, som med armhevinger. Når dette er for lett, tar du en bag og fyller den med noe som veier litt, f.eks. bøker. Fyll på litt og litt hver trening, f.eks. en og en bok. Hold baggen i favnen mens du tar knebøy. Trening 3 ganger i uka.

 

Jeg tror du blir en del sterkere på dette, men det vil nok ta noen måneder, men du vil sikkert merke forskjell allerede etter kort tid. Bare vær tålmodig, og ikke hopp over treninger selv om du ikke føler for å trene, eller har dårlig tid.

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt turner øvelser. Ikke bare er disse fantastiske å se på, men du blir også fantastisk stærk.

 

Som dips, L-sit, pull ups, muscle ups. Ellers kan du se her - http://www.youtube.com/user/GymnasticBodies#p/u

 

Noe annet du kan gjøre er å lære øvelsene knebøy og push ups, mest teknikk med knebøy. Og bruke ryggsekk med vekt for å bli sterkere.

 

At du er en jente, blir helt klart en utfordring. Men det er helt klart mulig, å foreksempel klare 5 pull ups eller 50 armhevinger, eller forsåvidt 10 sekunder med L-Sit (da er du JÆÆÆVLIG stærk)

 

Og du får ha lykke til :)

Endret av Knife
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takker for svar! Har nå tilgang på styrkerommet på skolen, der de har noen maskiner jeg ikke aner hva heter, vekter, 3Dmølle, sykler og litt sånt. De har ikke allverdens av fancy greier, men det er en start. Har trent litt der, på maskinene og utfall med vekter.

 

Nå er saken den at jeg har pådratt meg en ankelskade pga. en ulykke, og ikke skal belaste ankelen på ca to uker. Dermed blir det en del styrketrening til armer og mage, uten å belaste beina. Vet av et par maskiner det skal gå bra med, men hvordan gjør dette hjemme? Alt som på noen måte legger vekt på beina er vondt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...