HK416 Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 (endret) Hei. Vurderer å oppgradre hjemme nettverket mitt. Lurer bare på noe erfaringer? Eller tips. Har alltid likt D-link. Lett å bruker, lett å supportere når det trengs. Som router tenker jeg meg en D-Link DIR-825. Denne vil stå å ha minst 2 servere (ad/echange og fil server), og 2 switcher (typpe D-Link DGS-1005D). Trådløst vil det til tider være en xbox 360 (54mb) koblet til wifi, samt opptil 2 laptopper (1 g, og 1 n). Den ene switchen er 'i bakrunnen' av 3 tilkoblings punkter i vegg, og den siste vil stå med 1 pc og 1 printer. Bytter ut 2 zyxel giga swithcer og en dlink dir 635. Nettverket er i en 3-roms 46 kvadratmeter lelighet. Leste meg frem til så lenge kablene ikke er lengre en 20m, vil jeg få opptimal ytelse på disse 'grønne' swtichene/routeren. Endret 17. september 2010 av HK416 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Vil ikke anbefale DIR-825. Den har kun 16MB RAM og vil ikke være like stabil ved f.eks mange forbindelser som de beste routerne. Skaff deg heller en Netgear WNDR3700 som har 64MB, Gigabit og dual band, eller en ASUS RT-N16 med 128MB, Gigabit og 2,4GHz. Jeg har selv sistnevnte og er kjempefornøyd med ytelse og 100% stabilitet. Når det gjelder nettverkskabel, så yter Cat5e Gigabit om kabelen er 1cm eller 100m. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Lurer på om ikke det med 'optimal ytelse' på D-Links "grønne switcher" har mer med effektforbruk å gjøre enn med nettverkshastighet. (Switchene justerer ned spenningen så mye de kan uten at det går ut over hastighet og pålitelighet. Korte ledninger gjør det mulig å senke spenningen mer enn man kan med lange ledninger.) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Lurer på om ikke det med 'optimal ytelse' på D-Links "grønne switcher" har mer med effektforbruk å gjøre enn med nettverkshastighet. (Switchene justerer ned spenningen så mye de kan uten at det går ut over hastighet og pålitelighet. Korte ledninger gjør det mulig å senke spenningen mer enn man kan med lange ledninger.) Det høres logisk ut at det er noe å hente på effektnivå. I tillegg kan man også hente ut gevinst på å bruke kun Gigabit kontra 100Mbit pga lengre hvileperioder. Det beste med disse grønne switchene er at man kan kutte ut vifte pga lavt effektforbruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå