Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

P-pille - Tidspunkt på dagen

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal begynne med p-piller i dag. Det er jo sånn at man må ta pillen på omtrent samme tid hver dag. Jeg har egentlig tenkt å ta pillen på morgenen, men har ikke fått gjort det i dag. Er det noen som vet om man kan ta den på kvelden i dag, og så ta den på morgenen fra og med i morgen uten at pillen mister sin effekt?

Noen som har sterke meninger om når på dagen p-pillen bør tas?:p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du bør høre med andre jenter på forumet, for å få helt presise svar. Siden jeg selv er gutt, så har jeg ikke sånn supermye peiling på ppiller.

Når det er sagt, så tror jeg det er 12 timer. Om du vanligvis tar pillen klokken 9 på morningen, går det fint om du tar den 9 på kvelden samme dag, for så 9 på morningen dagen etter igjen. Jeg tror dette skal stemme ganske bra.

Det er mange jenter jeg kjenner, som velger å ikke ta pillen på morningen, eller kvelden - fordi hva det gjør varierer. I helger er det stress å ta de på morningen f.eks.

Det du da kunne gjort, var å ta den i 15.00-17.00 tiden. Da er du stort sett alltid våken. Hvis du da bare har en fast alarm på mobilen din, som ringer - så er det lett å huske. Er ikke rare jobben å ha med seg et p-pillebrett i veska om du er ute.

Det funker veldig bra for de jeg kjenner.

Lenke til kommentar

Det burde gå helt fint. Synes å huske å ha lest at man kan gjøre det også.

Det med 12 timer tviler jeg på, bare ta den SÅ FORT SOM MULIG om du har glemt det, og så neste pille til riktig tid neste dag, vil jeg anbefale.

Jeg tror det med tidspunktet på dagen er litt ...oppskrytt. Vel, kanskje ikke den aller første tiden du begynner med pillen. Kroppens eget hormonsystem er avhengig av mange faktorer og det er sjelden noe skjer til faste tider der, selve mensen kan jo bli forsinket om man er stresset o.l.

Tror grunnen til at man har fast tidspunkt, er at folk ikke skal ta den HELT uregelmessig, sånn om morgenen og kvelden annenhver dag hele tiden liksom. Også at det skal være lettere å huske på å ta den når man har en fast tid.

Lenke til kommentar

Det med 12 timers luke stemmer, men regelen sier at man skal ta det til så fast tid som mulig hver dag. Ta den når du står opp om morgenen, uavhengig av det nøyaktige tidspunktet. Hvis du står opp 07:00 i uka er det ikke noe problem å ta den 11:00 i helgene. Teoretisk kan du ta den 19:00 også, men det er det ingen vits i med mindre du har glemt. Har du gått over de 12 timene så leser du bruksanvisningen og ser hva du bør gjøre :)

Posten flyttes forøvrig til helse.

Lenke til kommentar

Jeg har pleid å legge det til å jeg får tatt pillen rundt tolv på dagen. Da er jeg sånn ca alltid våken og om jeg har skole/jobb er det stort sett i lunsjen.

Støtter også 12-timersluken - det står til og med i bruksanvisningen. ;) Beste er vel å ta den ca samme tid hver dag, men om du tar den på kvelden en dag, for så å ta den på morgenen resten av tiden tror jeg ikke det spiller en veldig stor rolle så lenge det ikke går mer enn 12 timer mellom hver pille.

Lenke til kommentar

En venninne har erfart dette:

Hun tar pillen hver morgen på et bestemt tidspunkt, men en morgen glemte hun og tok pillen 4 timer senere. Men det skal gå greit innenfor 12 timer sies det, men hun ble gravid. Hun gikk da på Yasmin.

Kan hende at hun bare var uheldig og sjansen for at det skjer hos andre er liten, men det var hva som skjedde henne.

Jeg har også hørt at minipiller må tas samme tidspunkt hver dag, mens vanlige p-piller kan være innenfor 12-timers regelen. Men helst tas samme tidspunkt ifølge leger.

Lenke til kommentar

Jeg vet om mennesker som har blitt gravid til tross for både p-piller og kondom, og en får jo "stadig vekk" høre om babyer som popper ut med spiralen i hånda(en stund siden sist nå, riktignok. Spiral er vel ikke så populært lenger). Om alt blir brukt rett er det så nære 100% sikkert som en kommer, men det er ikke alltid det blir brukt 100% rett. ;) Herregud, det finnes jo til og med kvinner som skal ha vært sterilisert eller sterile fra naturens side som har poppa ut unger. Det blir rett og slett aldri 100% sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...