Gå til innhold

31 år - vil utdanne meg, ,men lurer på så mye at jeg revurderer det.....


reidarrs

Anbefalte innlegg

Er 31 år, har samboer som er gravid, en gutt på to, hund, bil og hus.

 

Det har seg slik at hun skal føde på mars, og har tenkt å starte på sykepleierutdanning høsten 2011. Hun er 25 år.

Hun får omskolering i 3 år så økonomisk klarer hun seg bra :)

Jeg er dritt lei av å gå i "møkka". Lei av dårlige arbeisforhold og uordnede arbeidsplasser.

Har neeesten bestemt meg for å satse på utdanning.

 

Men så stopper det opp da.... Har hus, som sagt. men vi tror vi skal selge, for vi må flytte til et studiested. Minst 15 mil til nærmeste så... Men det ser vi ikke svart på. Men vi tenker så på om vi får økonomi nok til å forsvare et huslån. Vi vil helst eie istede for å leie. (eller er det best å leie i studietiden???) Bil MÅ vi ha. Jeg må jo få stipend og låne hos lånekassen sikkert...?

 

 

OGSÅ, må jeg ha studieveileding/rådgiving. Jeg vet ikke om jeg har karakterer nok for ingeniørutdanning men det er det jeg vil, eller forskning. Har vært i militæret og jeg har jobbet i bygg og anleggsbransjen i 10 år, så det skal vel gi noe poeng? Finnes det en poengkalkulator for dette?

Og jeg er ganskje sikker på at jeg må ta matte og fysikk før studiet, taes det på over et år eller halvår? Kunne startet med dette på januar.(?) Siste jeg gjorde på VGS var å tok påbyggningsfag, så jeg har generell studiekompetanse.

 

Lurer på mye mer men starter med dette.

Endret av reidarrs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg noen ekspert, men går det ikke ann å gå voksenopplæring?

 

Jeg ble tipset av lærern min om at jeg kunne gå på kveldskole, en kveld i uken da stipende mitt ikke rakk til utgiftene slik at jeg kunne jobbe i tillegg.

 

Stipend er jeg usikker på om du får mtp at du ikke har ungdomsrett lenger, men studielån får du. :)

 

Var vel egentlig bare det jeg kom på nå i farten

Lenke til kommentar

Jeg er dritt lei av å gå i "møkka". Lei av dårlige arbeisforhold og uordnede arbeidsplasser.

Har neeesten bestemt meg for å satse på utdanning.

Hva er møkka? Hva slags arbeid har du hatt utenom forsvaret? Hva gjor du i forsen?

Dårlige arbeidsforhold kan du få etter mastergrad og doktorgrad, høyere utdannelse er ingen kur mot dårlige arbeidsforhold. Du har nesten bestemt deg, er det noe annet du vil gjøre?

 

 

Jeg vet ikke om jeg har karakterer nok for ingeniørutdanning men det er det jeg vil, eller forskning. Har vært i militæret og jobbet i 10 år, så det skal vel gi noe poeng? Finnes det en poengkalkulator for dette?

Og jeg er ganskje sikker på at jeg må ta matte og fysikk før studiet, taes det på over et år eller halvår? Kunne startet med dette på januar.(?) Siste jeg gjorde på VGS var å tok påbyggningsfag, så jeg har generell studiekompetanse.

Du må ta forkurs, trur det varer i 6mnd. Du får 3poeng for førstegangstjeneste og noen få alderspoeng. Resten er vell avhengig av karakterer og fag du har gjennomført.

 

Hva med å få deg et skikkelig yrke?

 

 

Da jeg var 26 begynte jeg på skole, gen. studiekomp. og startet på høyskole, men sluttet.

Seks år etter ble jeg drittlei "møkkajobber" og bestemete meg for å skaffe meg et yrke. Jeg prøvde å få meg lærlingplass som elektriker siden jeg har elektro etc. fra videregående, dette var ikke lett. Fikk ikke plass som voksenlærling. Etter noen måneder bestemte jeg meg for å sende ut søknader til rørleggere, jeg ville se om det var mulig å bli lærling i rørfaget. Før jeg rakk å gjøre dette fikk jeg plass hos en blikkenslager. Jeg er 32 nå og trives meget godt som lærling :)

 

 

Voksenlærling lønn ligger på 90-100kr. Er man heldig får man hjelpemontørlønn på 120-130kr.

 

Elektriker: ca. 5år uten skole

Rørlegger: ca. 4,5år uten skole

Blikkenslager: ca. 3,5år uten skole

 

Liker du å male, tapetsere osv? Det er stort behov for malermestere.

Lenke til kommentar

Uff, ser du feilinformeres her, ikke sjeldent det skjer her dessverre.

 

Du får lån og stipend via lånekassen, men om det er nok til at dere sammen kan holde et huslån er vel avhengig av størrelsen på lånet. Les mer om låneeløp på lanekassen.no

 

Dersom du vil gå ingeniør, men mangler fysikk og matematikk fra vgs, men har generell studiekompetanse, kan du gå "tresemesterordningen" på enkelte høyskoler. Dvs at du begynner på skolen i juli istedenfor slutten av august og at du over to sommerferier tar ekstra matte og fysikk slik at du til 2 studieår ligger likt med de som går den vanlige veien.

 

For poenggrenser til studiene sjekk samordnaopptak.no

 

Du får 2 alderspoeng fra fylte 20 år, maks 8 poeng, I tillegg får du 2 poeng for militærtjeneste. Se mer om tilleggspoeng på linken over.

Endret av nienna83
Lenke til kommentar

Jeg er dritt lei av å gå i "møkka". Lei av dårlige arbeisforhold og uordnede arbeidsplasser.

Har neeesten bestemt meg for å satse på utdanning.

Hva er møkka? Hva slags arbeid har du hatt utenom forsvaret? Hva gjor du i forsen?

Dårlige arbeidsforhold kan du få etter mastergrad og doktorgrad, høyere utdannelse er ingen kur mot dårlige arbeidsforhold. Du har nesten bestemt deg, er det noe annet du vil gjøre?

 

 

Jeg vet ikke om jeg har karakterer nok for ingeniørutdanning men det er det jeg vil, eller forskning. Har vært i militæret og jobbet i 10 år, så det skal vel gi noe poeng? Finnes det en poengkalkulator for dette?

Og jeg er ganskje sikker på at jeg må ta matte og fysikk før studiet, taes det på over et år eller halvår? Kunne startet med dette på januar.(?) Siste jeg gjorde på VGS var å tok påbyggningsfag, så jeg har generell studiekompetanse.

Du må ta forkurs, trur det varer i 6mnd. Du får 3poeng for førstegangstjeneste og noen få alderspoeng. Resten er vell avhengig av karakterer og fag du har gjennomført.

 

Hva med å få deg et skikkelig yrke?

 

 

Jobber ikke i forsvaret nei.... Skrev "og forsvaret" jobber med bygg og anlegg, og har gjort det i 6 år.

 

 

Da jeg var 26 begynte jeg på skole, gen. studiekomp. og startet på høyskole, men sluttet.

Seks år etter ble jeg drittlei "møkkajobber" og bestemete meg for å skaffe meg et yrke. Jeg prøvde å få meg lærlingplass som elektriker siden jeg har elektro etc. fra videregående, dette var ikke lett. Fikk ikke plass som voksenlærling. Etter noen måneder bestemte jeg meg for å sende ut søknader til rørleggere, jeg ville se om det var mulig å bli lærling i rørfaget. Før jeg rakk å gjøre dette fikk jeg plass hos en blikkenslager. Jeg er 32 nå og trives meget godt som lærling :)

 

 

Voksenlærling lønn ligger på 90-100kr. Er man heldig får man hjelpemontørlønn på 120-130kr.

 

Elektriker: ca. 5år uten skole

Rørlegger: ca. 4,5år uten skole

Blikkenslager: ca. 3,5år uten skole

 

Liker du å male, tapetsere osv? Det er stort behov for malermestere.

Lenke til kommentar

Uff, ser du feilinformeres her, ikke sjeldent det skjer her dessverre.

 

Du får lån og stipend via lånekassen, men om det er nok til at dere sammen kan holde et huslån er vel avhengig av størrelsen på lånet. Les mer om låneeløp på lanekassen.no

 

Dersom du vil gå ingeniør, men mangler fysikk og matematikk fra vgs, men har generell studiekompetanse, kan du gå "tresemesterordningen" på enkelte høyskoler. Dvs at du begynner på skolen i juli istedenfor slutten av august og at du over to sommerferier tar ekstra matte og fysikk slik at du til 2 studieår ligger likt med de som går den vanlige veien.

 

For poenggrenser til studiene sjekk samordnaopptak.no

 

Du får 2 alderspoeng fra fylte 20 år, maks 8 poeng, I tillegg får du 2 poeng for militærtjeneste. Se mer om tilleggspoeng på linken over.

 

 

Tresemesterordning er nok joe for meg ja. Men har nå søkt litt om dette. Er det sånn at jeg må ta det på samme skole som selve ing. utdanningen?

Og jeg klarer ikke helt å finne noe om dette i Tronheim...

Lenke til kommentar

Hei! Tja hvor skal man starte..

Så din samboer er sikret cash di neste åra så da skulle vell den saken være ute av verden nesten. Angående huset så blir det rimelig hardt å ha hus,onge + alt som følger det med bare din samboers penger dog litt studiepenger fra lånekassen, å ja du får studielån. Å Som sagt spørs hva man finner av leilighet hvor stort lån etc.. Når det gjelder bil ja det går jo ,men spørs jo også om du skal ha lån på den eller hvist ferdig utbetalt går det vell bra, bare man ikke bruker alt på bensin. Er vell 1000 til 2000 på bare bensin/diesel i måneden her hvist man kjører en del.

Du jobbet i bygg å annlegg regner med du har en yrkesrettet utdanning da ?

 

Angående forkurs så har jeg å ville blitt anbefalt å gå 1 årig forkurs for ing.utdanning.Du kan sikkert ta ett mindre kurs ,men regner med att det er lenge siden du har gått på skole så hvorfor ikke ta 1årig istedenfor halvt? Kan ikke bare være smart MEN det er jo smart! Dog i forkant ta ett mattekurs på en nettskole f.eks NKI sine studier for vg1/2.

 

Angående poeng har jeg ikke snøring desverre. Kan jo hende din skole vet vg eller noen her på forumet?!

 

Kan si att jeg kjenner meg igjen i din problemstilling,er 26 å skal selv gå forkurs har leilighet osv , men skal selge denne å så leie når den tid kommer siden dette blir billigere, ja jeg vet seff hiver man penger i dassn ,men jeg har ihvertfall ikke råd å kjøpe noe når man studerer er vell heller di sjeldne som har det.

Vet ikke om du vart noe klokere ,men bare spør i vei hvist lurer på mere eller noe.

 

Jan

Lenke til kommentar

Er 31 år, har samboer som er gravid, en gutt på to, hund, bil og hus.

 

Det har seg slik at hun skal føde på mars, og har tenkt å starte på sykepleierutdanning høsten 2011. Hun er 25 år.

Hun får omskolering i 3 år så økonomisk klarer hun seg bra :)

Jeg er dritt lei av å gå i "møkka". Lei av dårlige arbeisforhold og uordnede arbeidsplasser.

Har neeesten bestemt meg for å satse på utdanning.

 

Hmm, jeg forstår dine kvaler. Er jo en del reising inne i bilde her ser jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...