Zeph Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 (endret) Motlyd blir brukt både i lydbransjen og vernebransjen. Prinsippet er at ein mikrofon oppfatter støy på utsida av hodetelefonen eller øyreproppen og sender ein motlyd til øyret som kansellerer støyen. For oss mennesker oppfattes det som om ein stor del av bakgrunnsstøyen forsvinn. Det eg lurer på er om det faktisk demper og kansellerer lydbølgene, eller om det kun er me som oppfattar det som mindre fordi motlyden opphever støyens sinuskurve. Blir øyret utsatt for mindre mengde skadeleg støy ved bruk av motlyd? Eller er støyen den same, og at resultatet er mindre oppfatta støy? Endret 17. september 2010 av Zeph Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Det er en faktisk reduksjon i lydtrykk. Prinsippet kalles 'destruktiv interferens'. Lydbølgen fra støykilden møter en 'negativ' lydbølge fra motlyden, resultatet blir null. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Som hårek sier, det blir borte, det er en pluss bølge som møter en like stor minusbølge, og resultatet blir bare flatt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Vi utsettes for mindre skadelig støy (i de områdene der motlyden fungerer, motlydbaserte enheter kan også øke støyen i noen områder) AtW Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 I kva områder vil motlyd øke støyen? Har du (eller andre), ein vitenskapleg forklaring på kvifor støyen blir mindre? Eg ser for meg bølger på havet. Om det kjem bølger mot ein båt blir det bevegelse. Sender ein bølger snudd 180º vil ikkje dei eksisterande bølgene bli oppheva. Kva dempingsgrad er det snakk om med motlyd kontra passive vern? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 I kva områder vil motlyd øke støyen? Har du (eller andre), ein vitenskapleg forklaring på kvifor støyen blir mindre? Eg ser for meg bølger på havet. Om det kjem bølger mot ein båt blir det bevegelse. Sender ein bølger snudd 180º vil ikkje dei eksisterande bølgene bli oppheva. Kva dempingsgrad er det snakk om med motlyd kontra passive vern? Ofte vil det være en lite overgangsfrekvensområde der det blir litt høyere lyd. Motlyd dmeper ofte ikke like mye som passive vern, men kan være litt bedre på lave frekvenser. AtW Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 (endret) Eg ser for meg bølger på havet. Om det kjem bølger mot ein båt blir det bevegelse. Sender ein bølger snudd 180º vil ikkje dei eksisterande bølgene bli oppheva. Jo, det blir de faktisk. Der bølgene er i motfase blir vannet flatt og stillestående. Der bølgene er i fase forsterker bølgene seg og blir høyere. Endret 17. september 2010 av SeaLion Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 I kva områder vil motlyd øke støyen? Har du (eller andre), ein vitenskapleg forklaring på kvifor støyen blir mindre? Eg ser for meg bølger på havet. Om det kjem bølger mot ein båt blir det bevegelse. Sender ein bølger snudd 180º vil ikkje dei eksisterande bølgene bli oppheva. Jo, eller. De blir opphevet i møtepunktet, så hvis to bølger går rett mot hverandre, den ene oppover, og den andre nedover, så blir det helt flatt når de møtes. Poenget med aktiv støydemping er at den sender bølgene i samme retning som de som allerede er der, bare i motfase, slik at du får to bølger oppå hverandre, og da blir resultatet flatt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. september 2010 Forfatter Del Skrevet 18. september 2010 (endret) Interessant, må google litt for å studere dette. Takk for svarene! Fant ein fin grafikk. To kjelder i fase lager meir støy, to i motfase lager mindre støy. Endret 18. september 2010 av Zeph Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Ja nettopp alle bølger bygger på hverandre, og ++ blir stort, -- blir stort, og +- blir 0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå