Gå til innhold

Guide: Grunnleggende fototeknikk

Gjest Slettet-IogKviHt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-IogKviHt

Hei,

Det stemmer at dette har med frilanskontraktene å gjøre. Jeg ble presentert for Edda Medias frilanskontrakter for noen uker siden, etter at jeg oppdaget at de hadde gitt bort en av mine saker til en annen nettavis, uten verken min tillatelse eller viten. I denne kontrakten, som jeg tør påstå er langt verre enn Aller sine, ønsket Edda Media å overta både bruks-, opphavs- og enerett til mitt arbeid i alle media og i all fremtid. Dette kunne jeg naturlig nok ikke gå med på, og valgte å avslutte mitt engasjement hos Akam. I ettertid ble også alle mine saker fjernet fra nettsiden. Syns det er trist at det måtte bli sånn, da jeg trivdes godt med å skrive for nettsiden, som har en svært hyggelig redaksjon, og ikke minst flinke og engasjerte brukere.

For dere som ønsker å fortsatt lese artiklene mine, kan jeg opplyse om at enkelte av de som ble publisert på Akam, nå befinner seg på FotoKnudsens nye nettsider, http://www.fotoknudsen.no/magasin/. I tillegg kan dere følge med på foto.no fremover, der jeg jobber nå. Der får jeg nemlig ha opphavsretten min i fred.

Mvh,

Christine Tolpinrud

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt, så er disse kontraktene noe Akam og Tek-nettverket fikk tredd nedover huet fra Edda. Vi ønsket ikke selv å ha det slik, og har tradisjonelt ikke krevd eksklusivitet eller eierskap over frilanseres stoff, men Edda ønsket å ha samme kontraktene for frilansere i hele konsernet, og da hadde ikke vi stort vi skulle ha sagt.

Akam jobber for å få snudd dette, og håper en dag at vi vil få muligheten til å ha rettferdige kontrakter som gjør at Christine kommer tilbake til oss, og da vil føle seg rettferdig behandlet.

PS!

Artiklene til Christine måtte fjernes fra Akam fordi det var eneste måte vi kunne sikre at de ikke havnet hos andre publikasjoner som Edda har stoffutvekslingsavtale med.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Takk for opplysende informasjon og ikke minst linker til hvor vi kan lese disse flotte artiklene Christine har skrevet.

Edda Media begynner å smake rimelig surt i manges munn helt siden saken med gamer.no. Trist på vegne at tek.no nettverket.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Virker som ikke mange her er klar over at vi skal forlate Edda til nyttår. Vel, nesten i alle fall. Tek-nettverket slås sammen med teknologisidene i A-pressen, og danner sammen et nytt mediehus under navnet Mediahuset Tek AS, eid 50-50 av Edda og A-pressen.

Det er svært masse som ennå ikke er klart mht dette, men det som er klart er AT det skjer, og at det formelt vil skje 1. januar (praktisk er noe annet).

Edda har smakt surt hos både lesere og ansatte i flere år, og optimismen blant sistnevnte er i forbindelse med denne virksomhetsoverdragelsen SVÆRT STOR! Ryktene vil ha det til at de ansatte i A-pressens sider gjorde bølgen da nyheten ble sluppet...

Forhåpentligvis vil dette bety at en del ting går tilbake til det gode, gamle, men det vil tiden vise. Vi skal i alle fall gjøre vårt for å få det til!

EDIT: Mer info her.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Det har jo vært skrevet diverse om dette i det siste. Jeg har rett og slett ikke gjort koblingene. Men det virker meget positivt og starten på mye bra vil jeg tro. :)

Det er utrolig hva god/riktig organisasjonsledelse har å si helt ned til produktene.

EDIT:

Jeg husker med gru en del saker som er tatt opp gjennom siste årene når jeg først satt meg ned og mimret litt på hva som faktisk har foregått.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IogKviHt

Tusen takk for støtte og fine ord!

Men det som er det verste med denne saken, er at alle de andre frilanserne, ihvertfall ifølge Edda selv, skal ha skrevet under på denne kontrakten. Hvis dette stemmer, så håper jeg virkelig de er klar over hva de faktisk har gitt vekk. Opphavsrett og bruksrett er det mest verdifulle vi frilansere har.

La oss håpe på bedre tider og bedre vilkår når det nye selskapet dannes.

Lenke til kommentar

det verste med denne saken, er at alle de andre frilanserne, ihvertfall ifølge Edda selv, skal ha skrevet under på denne kontrakten

Hvis Edda har kjørt samme løp som Aller, så kan trolig de aller fleste nye kontrakter bestrides og kjennes ugyldige. Om noen tar kampen er jo en annen sak.

Leit å høre at det var det som var saken, og ikke bare en glipp i det tekniske. Men og godt å høre fra Aetius at det er håp om bedre tider. Inntil da får vi følge Christine der hun ellers er, og ønske lykke til! :o)

Lenke til kommentar

...godt å høre fra Aetius at det er håp om bedre tider.

Det var desverre ikke det jeg sa. Jeg har ingen indikasjoner på at det vil endre seg, annet enn at Akam vil forsøke å få det til. Om vi har noe som helst inflytelse på slike avgjørelser i det nye firmaet er langt fra sikkert, men vi håper.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...