Gå til innhold

Guide: Grunnleggende fototeknikk

Gjest Slettet-IogKviHt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er litt usikker på det som skrives om makro og stor blender. Det er nok mer vanlig å blende en god del ned på makro for å sitte igjen med en rimelig DOF.

Enig - til makrofotografering blir det som regel heller til at du blender ned så mye som du bare kan og har lys til, eller til det blir for mye diffraksjon.

Makrobilder på full åpning er unntaket - i så fall av veldig spesielle og/eller helt flate motiver på grunn av den ekstremt tynne dybdeskarpheten.

Ja, det er ofte bilder med lite dybdeskarphet i makro-verdenen - men det er ikke fordi det er skutt på stor blender - det er fordi makrobilder i sakens natur får lav dybdeskarphet.

Lenke til kommentar

Fin indføring i elementære begreber. :)

Men pas på med nomenklaturen. Du bruger fint den 'korrekte' form "f/8" men du er kommet til bruge "f5.6" og "f8" umiddelbart efter.

Det normale er vel at man skriver "f/8" eller "F8", altså med lille/stort "f".

Tag gerne denne detalje med, så folk ikke forvirres når de læser blændetal. Da man jo kun sjældent har blændetal under 1.0, er det jo ikke noget reelt problem, men bare forvirrende - især for nybegynderen.

Det havde måske været godt at vise nogle eksempel-par på hvad der sker med samme ikke statiske motiv (fx en mølle, ventilator, rindende vand), når man ændrer iso/lukkertid/blændetal parvis adskillige trin i modsat retning.

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar

Det kan jo være at artikkelforfatteren bruker makro begrepet om både 1:1 makro og nærbilder. Nærbilder kan ofte bli bra med stor blender men når man begynner å nærme seg 1:1 makro er det ikke rart med dybdeskarphet igjen hvis man skyter på største blender.

Ja, der er en kedelig uenighed mellem folk, om brug af makro begreb.

Et kompromis kunne være

Makro når billedfeltet er højst 36mm
.

En 'definition' der både er i samklang med 1:1 krav på klassisk 24x36, og samtidigt giver mening for kameraer med mindre sensorer.

Det vil altså være meningsfuldt på både dSLR og kompaktkameraer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Jeg leste bare overskriftene og så om det var en 10 siders lang artikkel som var like tung å lese som bibelen, men det var det heldigvis ikke. Skal lese den grundig senere i dag :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IogKviHt

Takk for fine tilbakemeldinger!

EskeRahn: Du har helt rett, jeg har ikke vært konsekvent nok i måten jeg har skrevet blendertallene på. Har endret på dette nå og håper det er bedre forståelig.

Lenke til kommentar

Takk for fine tilbakemeldinger!

EskeRahn: Du har helt rett, jeg har ikke vært konsekvent nok i måten jeg har skrevet blendertallene på. Har endret på dette nå og håper det er bedre forståelig.

Måske du med fordel kunne skrive en lille note med lille skrift i stil med følgende:

(Bemærk: Nogle skriver "
f/2.8
" som "
F2.8
" eller "
1:2.8
", men det er det samme)

Det ville gøre det lettere for nybegynderen at ikke blive forvirret. Jeg kan huske at det var noget jeg blev ret forvirret af.

Vældig fint at du har forklaringen med √2 med også, kan huske jeg undrede mig meget over hvorfor det lige var fx F2.8 og 'aldrig' F2.7 eller F2.9 man så. :thumbup:

Der gik et stykke tid før jeg fangede hele ideen med de der trin-indelinger, med at skift en op/ned på den ene skala 'modsvares' af skift en ned/op på en af de andre.

Altså at man derved holder produktet af lukketid*blændeåbning*lysfølsomhed konstant. Det er også derfor f/2.8 er en bedre notation end F2.8, så folk husker at det er at dele med 2.8 :innocent:

Lenke til kommentar

Dere invidde kan jo også forklare mer inngående hva forskjellen på makro og nærfotografering er? Men språk forståelig for oss dødlige ;).

Samt gode forslag fra EskRahn å vise de forskjellige måtene å skrive den samme verdien på siden jeg stadig vekk kommer over forskjellige uttrykksformer fra "proffene".

EDIT:

Det er også det jeg liker så godt med denne artikkelen. Den forklarer viktige elementer på en lettfattelig måte for de fleste av oss.

Kanskje en oppfølger med praktisk fokus og real-live vurderinger? Altså en liten fotodag eller fler ute/inne og ta bilder og forklare hvorfor du velger de forskjellige kombinasjonene av instillinger mens du tar bilder av forskjellige motiver under forskjellige forhold.

Da hadde det blitt en suveren liten artikkelserie hvor man kan ta bilder utover høsten i forskjellige vær/lysforhold og vinteren etc. :thumbup:

Man kan jo henvise til mange andre som har gjort dette, men jeg kunne tenke meg at denne personen gjør det om det lar seg gjøre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Makrofotografering er når man kommer veldig tett på. Typisk setter man grensen ved 1:2 eller 1:1 makro - at størrelsesforholdet mellom det du tar bilde av og hvor stort det blir på sensoren blir 1:2 eller 1:1 - på 1:1 vil et motiv i fokus på størrelse 36x24mm fylle en fullformatsensor på 36x24mm, og et motiv på størrelse 24x16mm vil fylle en cropsensor på 24x16mm.

På 1:2 (enkelte makroobjektiver går "bare" til 1:2) vil et motiv på størrelse 72x48mm fylle en fullformatsensor på 36x24mm, og et motiv på 48x32mm vil fylle en cropsensor på 24x16mm.

1:1 makro er også kjent som 1x forstørrelse - 1:2 makro blir 0.5x forstørrelse.

Til den slags "ekte" makrofotografering skal man ha et dedikert makroobjektiv, belg, mellomringer eller annet for å få så stor forstørrelse. Og - fokusplanet blir forsvinnende tynt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hvor i all verden har det blitt av denne guiden egentlig?

Jeg har den i en liten "tips-samling" som jeg gir til venner og kjente.. Veldig dumt at den er borte..

edit:

samme med guiden "Utnytt lyset" som før befant seg på denne adressen:

http://www.akam.no/artikler/utnytt_lyset/79135

Finner ikke nevnte guider ved å søke i guide-databasen heller..

Endret av a_m_e_s
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...