Gå til innhold

Pinnene på ICer

Anbefalte innlegg

Har aldri arbeidet med noen slags IC i hele midt liv før, så dette er helt nytt for meg. Hvordan finner jeg ut hvilken pinne som er hvilken? Har sett på databladet, men der er det bare en rektangel og 14 pinner med et tall på hver av disse.

Her er bildet fra databladet:

pins.gif

Er det slik at når teksten på ICen er riktig vei i forhold til meg er bena slik de er på databladet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

åh, hadde nesten drept deg om du sa noe annet ass hårek :smile: . har drevet å loddet i 1:30 time, og det hadde vært rimelig kjipt om jeg hadde lodda bena feil vei. har ikke noe verktøy til å skjære i PCB platen med, så jeg måtte greie meg uten. hadde i tillegg ganske lavt blodsukker, så hånda var ikke helt stødig.

ja ja. er ferdig nå da. det var en Dejan Flasher jeg lagde, for de som lurte. Skal bare koble den til telefonen nå, og håpe på at den funker. guide kommer, tok bilder under hele prosessen.

Lenke til kommentar

Ser ut som en SN7414 du har der, eller kanskje en CMOS ekvivalent? Har jobbet en god del med TTL kretser. Det er en ting de fleste nybegynnere (meg selv inkludert) glemmer, og det er avkoblingskondensatorer. Disse er svært viktig, ellers får du glitcher og merkelig oppførsel av kretsen.

Det er vanlig å bruke 10nF keramiske, og de skal monteres tett inntil ICen.

Det som skjer er at slike logiske kretser trekker strøm i pulser. Disse pulsene er svært raske. Rask stigetid er det samme som høy frekvens, og høye frekvenser oppfører seg på helt andre måter enn lavere frekvenser. Det som gjelder er å hindre at disse pulsene kommer på avveie. En kondensator kan lagre strøm, og når kretsen ønsker en slik strømpuls så kan den ta ladning fra kondensatoren. Det fungerer ikke med elektrolyttkondensator, og det fungerer ikke med lange ledninger fra kondensatoren til ICen. Det er fordi disse har en viss induktans (en rett ledning oppfører seg som en spole når frekvensen blir høy). En induktans er en brems som stopper høye frekvenser. Derfor må vi ha en kondensator som er bygd for høyfrekvens (keramiske) og korte ledninger.

Hvis du har sett på utstyr med TTL så ser du som regel at det står en liten kondensator ved siden av nesten hver eneste IC.

Lenke til kommentar

I Ic'en er det et hakk i ene siden. Når du har hakket til venstre for deg, så begynner pinne 1 (første pinne) nede til venstre, og siste pinne (i dette tilfellet, pinne 14) skal vere oppe til venstre.

+spenning skal innpa siste pinnen (oppe til venstre), og Jord (grd) skal på pinnen nede til høgre, d.v.s. pinne som står diagonalt i forhold til +spenningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...