Gå til innhold

Hjelp, jeg har mistet harddisken min!

Magnum

Anbefalte innlegg

Min 30GB harddisk (én partisjon, dynamisk NTFS) er ikke lenger tilgjengelig. Jeg kjører Windows 2000 Professional, og i Disk Management finnes disken som "Unreadable".

Slik skjedde det:

Jeg har over lengre tid hatt en gryende mistanke om at noe ikke har vært helt som det skulle med OS'et mitt. Jeg skulle derfor kjøre en clean install av W2K, og foreta en skikkelig opprydding i programmer samtidig. I den forbindelse startet jeg med å flytte programvare som var lagret på partisjon c: til d:, der også OS'et var installert. Planen var å installere Windows på c:, og bruke denne partisjonen kun til det, mens d: skulle være dedikert til programvare, og kun det. c: og d: er på samme fysiske disk. En annen fysisk disk skulle være hjem for alt annet, slik som før. Denne disken har kun en partisjon, z:.

Ting begynte å gå galt da jeg skulle formatere c: og dermed rusk og rask fra tidligere. Jeg har på denne partisjonen hatt to operativsystemer tidligere, så det har ligget ganske mye gammel skit igjen etter disse. I min iver etter å få det rent og pent, glemte jeg at maskinen bootet med denne partisjonen. Jeg slettet dermed i farten bootfilene til OS'et, og fikk et svare strev med å få dette opp på bena igjen. Nå når endelig ting er ved det gamle, er partisjon z: altså borte.

I stedet for z: har jeg nå fått opp en partisjon g:, som er "unreadable". Jeg har testet demoer til et par recovery-programmer, og disse har ingen problemer med å lese både filstruktur og diskformat. Disse demoene er dessverre ganske ubrukelige siden de ikke lar meg rekonstruere noe som helst, og tanken på å flytte 25GB via partisjoner på 2 og 6 GB til CDROM'er og så tilbake etter en formatering er ikke fristende.

Programmer som chkdsk og chkntfs vil ikke lese partisjonen, de gir meldingen om at den er i RAW format. Disk Management lar meg ikke gjøre noe annet enn å formatere disken, og dskprobe er litt over mitt hode. Jeg har forsøkt noen step-by-step prosedyrer for å gjenopprette MFT'en med dette programmet, siden jeg regnet med at det var denne som var korrupt, uten særlig hell.

Jeg har, som det sikkert går frem, ingen recovery-disker. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er litt sært med dynamiske disker er at de ikke inneholder partisjoner men volumer. ( blir som en slags fil som mountes som en disk).

Prøv følgende:

1. start disk manager.

2. velg action--> rescan disks

3. Høyre klik den som er merket "foreign" og velg "import foreign disk"

4. kjør rescan disk engagn til for å bekrefte at importen virket

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...