Gå til innhold

Hvor kjøper du filter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker.

Da satser jeg på et Hoya-filter. Jeg har ikke kjennskap til merker, så B+W sier meg ikke spesielt mye i forhold til Hoya, men etter å ha kikket i diverse nettbutikker ser jeg at begge deler er merker som går igjen.

B+W er en tysk produsent (eigd av Schneider Kreuznach - en ledende tysk produsent av blant annet dyr kvalitetsoptikk) - og en typisk representant for tysk optisk kvalitet. Men som det meste av tysk optisk kvalitet er de som oftest litt (til mye) overpriset. Schneider lager en god det optikk for Samsung.

Hoya er en japansk produsent av som startet med filtere og brilleglass - men er i dag et firma som arbeider innen flere områder. Husker jeg ikke feil produserte Hoya det meste av filtere som Canikon markedsførste under eget navn.

Personlig har jeg god erfaring med Hoya - og med prisforskjellen mellom Hoya og B+W ville jeg gått for disse.

To merker som er lite omtalt i Norge er Heliopan og Tiffen. Heliopan er i klasse med B+W, mens Tiffen ligger omtrent på nivå med Hoya i pris og kvalitet. Tiffen er en amerikansk bedrift - relativt stor innen film/video så vidt jeg har forstått (var nærmest eneleverandør). Tiffen har vel det desidert største utvalget av filtere i markedet - særlig effektfiltere.

Lenke til kommentar

Da får jeg heller fortsette uten filter, og skulle jeg få problemer med bilder så kan jeg jo event høre om forslag:)

Men burde jeg skaffe meg solblender til objektivene mine? Vil det på noen måte ødelegge noe? Eneste minuset jeg merker med solblenderen på 10-20 er at når jeg bruker blitz, så får jeg skygge fra solblenderen på bildet(men burde vel først og fremst ikke bruke en solblender når man har bruk for blitz:) ).

Har du ingen behov for effekt (redusert lysmengde med ND) eller refleksjon, så glem filter. UV-filter er innebygd i alle DSLR, og eneste man oppnår er dårligere optisk kvalitet. Hvorfor noen hekter på et filter for å få dårligere kvalitet er for meg et mysterie. Noen argumenterer med beskyttelse, men å betale mer for filter av god kvalitet enn hele objektivet koster klarer jeg ikke se logikk i. Så fortsett uten filter er en veldig bra plan :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...