Gå til innhold

Hvor kjøper du filter?

Anbefalte innlegg

Skal ha et par filter, til en nikon 50mm og en sigma 10-20. Men jeg syntes det virker så dyrt? I første omgang trenger jeg bare noe som skal beskytte glasset, et beskyttelses filter.

Hvor handler dere filter hen? Ser for meg over nettet. Var innom elkjøp og dem skulle jo ha fra 300kr og oppover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det foregår en "never ending" diskusjon angående ideen om beskyttelsefilter på objektiver.

Til normal fotografering er ikke behovet til stede og ulempene er større en fordelene,hvis man skal bruke beskyttelsefilterer må man kjøpe de i det dyreste segmentet for å unngå flare og fargestikk.Bruksområdet for beskyttelsefilter er til fotografering under spesielle forhold så som ørken,sjø "salt",småbarn og hvis du tar bilder av en stålarbeider i full action.

Hvis man skal kjøpe filter kan man fort spare 50% eller mer ved og benytte seg av Ebay eller andre utenlandske butikker,jeg har bare gode erfaringer med Max Saver.

Lenke til kommentar

Kjøp kvalitet hvis du skal ha filtere. Ledetråder: Tynnest mulig og multicoating. Som nevnt over er ebay greit sted å finne (også) kvalitetsfiltre til hyggelig pris.

Om du har behov for beskyttelsesfilter (100% nøytralt) er avhengig av din bruk av kamera (det kan være bruk/bruksmiljøer hvor beskyttelsesfilter er et must).

Forøvrigt:

ND = nøytrale filtre for å redusere lysmengde

Polarisasjonsfiltre = ungå reflekser fra f.eks vann. Gir himmel bedre blåfarve

Graderte filtre = kan dempe lys/farvesette lys fra deler av bildet. Benyttes for effekter. [Eksempel. Legg merke til farven på skyene når du sitter i forsete på en bil hvor frontruten foran har gradert farvestripe øverst. Samme effekt kan du utnytte innen fotogarfering].

Lenke til kommentar

Kjøp kvalitet hvis du skal ha filtere. Ledetråder: Tynnest mulig og multicoating. Som nevnt over er ebay greit sted å finne (også) kvalitetsfiltre til hyggelig pris.

Om du har behov for beskyttelsesfilter (100% nøytralt) er avhengig av din bruk av kamera (det kan være bruk/bruksmiljøer hvor beskyttelsesfilter er et must).

Forøvrigt:

Graderte filtre = kan dempe lys/farvesette lys fra deler av bildet. Benyttes for effekter. [Eksempel. Legg merke til farven på skyene når du sitter i forsete på en bil hvor frontruten foran har gradert farvestripe øverst. Samme effekt kan du utnytte innen fotogarfering].

Hvordan finner man ut om uv-filter er av god kvalitet. Kjøpte et hos nordicimport. Veldig tynnt og fint. Og prisen var bare 139, men det ser ut som det gir en del reflekser. Skiller refleksen de gode fra de dårlige?

Endret av rumattso
Lenke til kommentar

Hvordan finner man ut om uv-filter er av god kvalitet. Kjøpte et hos nordicimport. Veldig tynnt og fint. Og prisen var bare 139, men det ser ut som det gir en del reflekser. Skiller refleksen de gode fra de dårlige?

Reflekser (flare) og softhet er vel det man først og fremst ser.

Er det tykt kan det gi softhet og (hvis stablet med andre filtre) medvirke til vignettering på ultravidvinkler.

Lenke til kommentar

Ok. Jeg vare bare redd for å få støv og slikt på linseglasset, men det er vel bare å tørke vekk da? Burde jeg heller gå til anskaffelse av en solblender til mitt 50mm? Har det til mitt 10-20.

Forøvrigt:

Da vil et polariseringsfilter være bra til feks 10-20? Og et ND til 50mm?

Lenke til kommentar

Det kommer mer an på hva du vil ta bilde av og hvordan du vil at bildet skal se ut, enn hvilken brennvidde du bruker.

Men som med så mye annet, så vil jeg si at hvis du ikke vet hva du skal bruke det til, så trenger du det ikke.

Lenke til kommentar

Et polariseringsfilter er litt varierende på ekstremvidvinkel - himmelen blir ikke jevn på grunn av den store vinkelen.

Effektfiltre er bare et poeng å kjøpe hvis det er en spesiell effekt du er ute etter. Ikke kjøp ND-filter med mindre du har et problem med at du ikke får lang nok lukkertid på minsteønsket blender, og ikke kjøp polafilter med mindre du er ute etter å ta bilder hvor du gjør noe ut av å endre refleksjoner - begge deler stjeler lys (ND-filter stjeler kun lys - det er eneste effekt!) - ingen av delene er noe du generelt "bare har på", og er noe du bare tar fram når du skal ha en spesiell effekt.

Skal du først ha polafilter - lineære polafiltre er billigere, men gjør at du mister autofokus - du skal ha sirkulært polafilter for å beholde autofokusen.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Skal du først ha polafilter - lineære polafiltre er billigere, men gjør at du mister autofokus - du skal ha sirkulært polafilter for å beholde autofokusen.

Du kan miste AF med LP. Faktisk har jeg tilgode å se noen av de jeg har sett prøve faktisk oppleve dette.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Da får jeg heller fortsette uten filter, og skulle jeg få problemer med bilder så kan jeg jo event høre om forslag:)

Men burde jeg skaffe meg solblender til objektivene mine? Vil det på noen måte ødelegge noe? Eneste minuset jeg merker med solblenderen på 10-20 er at når jeg bruker blitz, så får jeg skygge fra solblenderen på bildet(men burde vel først og fremst ikke bruke en solblender når man har bruk for blitz:) ).

Lenke til kommentar

Du kan miste AF med LP. Faktisk har jeg tilgode å se noen av de jeg har sett prøve faktisk oppleve dette.

Hadde vært interessant å teste - problemene er såvidt jeg forstår at du kan få mer eller mindre lys til både AF-sensorer og lysmålere - at autoeksponering endrer seg ut fra hvordan filteret er rotert, og at AF ikke fungerer korrekt hvis du har filteret rotert en bestemt vei.

(Edit: Dette fordi de semitransparente speilene som reflekterer lys inn til AF-sensorer og lysmålere til dels polariserer lyset. Hmm - og ut fra dette så burde kanskje bilder tatt med liveview ikke ha disse problemene? Eller bruker de kontrastdetekterende sensorene polarisering på noen måte?)

Når har jeg ikke kamera her, men dette burde være lett å teste ved å ta bilde av noe som er polarisert lys - for eksempel - en LCD-skjerm!

Ta skjermen foran deg, rett kameraet mot den og hold knappen halvveis ned. Roter kameraet mens du holder knappen halvveis ned - endrer foreslått eksponering seg?

Roter kameraet i forskjellige stillinger og prøv å fokusere - er det i bestemte vinkler det ikke får fokusert på skjermen, eller fokuserer dårligere?

Men burde jeg skaffe meg solblender til objektivene mine? Vil det på noen måte ødelegge noe? Eneste minuset jeg merker med solblenderen på 10-20 er at når jeg bruker blitz, så får jeg skygge fra solblenderen på bildet(men burde vel først og fremst ikke bruke en solblender når man har bruk for blitz:) ).

Det eneste minuset med solblender er hvis den økede størrelsen blokkerer lyset - hvis du bruker innebygd blits og solblenderen er stor, eller du har objektivet helt oppe i motivet så det skygger for annet lys.

Solblenderen har ellers kun positive effekter - den blokkerer for uønsket lys.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

ND kan være lurt å ha i "lomma" til lyssterk fastoptikk. Man kommer fort nok opp i situasjoner hvor man ønsker å utnytte stor blenderåpning for å få liten dybdeskarphet i bildene og mengden lys er i overkant. Har selv et f/1,4 objektiv, hvor jeg måtte kjøpe meg et ND filter for å kunne utnytte objektivet i gitte situasjoner. ND filtere kan også være til god hjelp når man ønsker effekter av bevegelse - f.eks som eksemplet i bilde 4 og 5 i dagens guideartikkel, dvs bevegelsesuskarphet.

Lenke til kommentar

Det er veldig mye drittfiltre ute på markedet. De billigste filterne på E-bay er ofte under den kategorien. Kjøpte ett for 100 kroner og fikk ett vakkert lilla fargestikk på alle mine bilder.

Skal man først i gang å handle effektfiltre kan man begynne å titte litt på forskjellige filtersystemer som Lee eller cokin. Fordelen er jo at man kan bruke samme filter på flere objektiver, bare ha forskjellige adaptere til de forskjellige dimensjoner feks.

Lenke til kommentar

Jepp, jeg leser at det er en del møkkafiltre ute og rusler på seg. Derfor lurer jeg på merker. Jeg ser f.eks. at diverse Hoya-filtre selges til greie priser hos www.maxsaver.net, men jeg ser også at B+W-filtre er betydelige dyrere (og kanskje betydelig bedre?).

Jeg har sjekket brukeranmeldelser hos Amazon og Bhphotovideo, men jeg blir ikke noe klokere. Mange som skriver inn ser ut til å ha omtrent like mye peiling på filtre som meg ...

Vil jeg f.eks. merke noen forskjell på disse to?

http://maxsaver.net/Hoya-77mm-Neutral-Density---ND---8x-Glass-Filter.aspx

http://maxsaver.net/B-W-77mm-Neutral-Density-ND-0.9-8x-103-Glass-Filter.aspx

Prisforskjellen er i hvert fall omtrent det dobbelte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...