Gå til innhold

Hvilken studier?

treant

Anbefalte innlegg

Heisann der!

Til våren så tenker jeg å søke opp til studier, det eneste problemet er at jeg ikke vet hva jeg vil.... Jeg er født i 90, så dette er det andre året jeg ikke har søkt noe studier. I fjor så gikk jeg på folkehøgskole, i år så tar jeg opp tysk og matte. Fra og med videregående så hadde jeg ingen aning på hva jeg ville bli. Og for meg så virker som om det ikke kommer til å forandre seg heller. Jeg har reist mye, vært på interrail, vært på folkehøgskole, ikke bodd hjemme de 2 årene, så jeg føler at jeg har sett og opplevd nok.

Greia er at jeg ikke vil sitte på 100% av tida på kontoret, jobbe med penger hele tida eller "fisker, oljerigg, servitør, kassa på rimi, bygge veier etc" lignende.

Siden folk sier at jeg er ganske utadvendt og sosial så det frister det med tannpleier, optiker, barnevern. Litt kjett at det ikke her mulighet for høyere utdannelse etter bachelor tannpleier.

Det jeg lurer på er om folk vet om lignende utdannelser? Og så må jeg nesten spørre, hvilken av dem er mest lønnet? siden jeg egentlig ikke "brenner" for noen av dem, enn å jobbe med mennesker... Har 4,9 i snitt regna med alderspoeng osv. ska ha matte s1 og s2 nå. har hatt Fysikk 1 og 2 men digger ikke akkurat realfag...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det på samme måte som deg og jeg har prøvd masse forskjellig. Først selger, så lager, så installatør, så multimedia, så urmaker, så design og prosjektstyring. Eneste jeg ble mer og mer sikker på var at jeg ville jobbe med mennesker, og gjerne med mye forskjellig. Dvs jeg er redd for å sitte fast i en jobb jeg ikke trives i eller som jeg rett og slett synes blir kjedlig i lengden. Har hatt flere små jobber som jeg grua meg til å gå på jobb og det var helt forferdelig. Begynnte på Sykepleier og er halveis, en utdannelse som kan brukes nesten over alt.. bare det finnes mennesker der. Forskning - pleie - medisin - undervisning - rådgivning - i felt - på sykehus - på labraitorium - i militæret - på skole - i kontor - og masse mer :) Dessuten en fin plattform om du vil bygge på og lære noe mer. Du kan jobbe fast eller ta vakter som det passer deg, du vil alltid trengs.

Endret av Cri
Lenke til kommentar

Heisann der!

Til våren så tenker jeg å søke opp til studier, det eneste problemet er at jeg ikke vet hva jeg vil.... Jeg er født i 90, så dette er det andre året jeg ikke har søkt noe studier. I fjor så gikk jeg på folkehøgskole, i år så tar jeg opp tysk og matte. Fra og med videregående så hadde jeg ingen aning på hva jeg ville bli. Og for meg så virker som om det ikke kommer til å forandre seg heller. Jeg har reist mye, vært på interrail, vært på folkehøgskole, ikke bodd hjemme de 2 årene, så jeg føler at jeg har sett og opplevd nok.

Greia er at jeg ikke vil sitte på 100% av tida på kontoret, jobbe med penger hele tida eller "fisker, oljerigg, servitør, kassa på rimi, bygge veier etc" lignende.

Siden folk sier at jeg er ganske utadvendt og sosial så det frister det med tannpleier, optiker, barnevern. Litt kjett at det ikke her mulighet for høyere utdannelse etter bachelor tannpleier.

Det jeg lurer på er om folk vet om lignende utdannelser? Og så må jeg nesten spørre, hvilken av dem er mest lønnet? siden jeg egentlig ikke "brenner" for noen av dem, enn å jobbe med mennesker... Har 4,9 i snitt regna med alderspoeng osv. ska ha matte s1 og s2 nå. har hatt Fysikk 1 og 2 men digger ikke akkurat realfag...

Du kan fint jobbe med mennesker selv om du har tatt ingeniørfag eller økonomi. F.eks. ender mange med MSc i økonomi eller teknologi opp med lederjobber etter noen år. :)

Lenke til kommentar

Ja, har vurdert å bli spesial sykepleier - men er ikke det et veldig kvinne dominerende yrke?

Er ikke å veldig interessert i å bli en leder, heller lede sammen som en gruppe enn å lede alene. Til nå så vurderer jeg optiker med kontaktlinse kompetanse, eller tannpleier - men tannpleie har som sagt ingen etter utdanning... Ellers så kunne jeg tenkt meg å bli kanskje bli bioingenør, eller noe med hvit frakk som jobber med mennesker...

Lenke til kommentar

Hvorfor prøver du ikke tannlege, rett og slett?

Det er veldig statusyrke, og med god lønn, og relativt lang utdannelse. Du er også litt sammen med legestudentene, I think.

Det er ikke sett på som kvinnedominert tradisjonelt, men nå for tiden er det nesten utelukkende bare jenter på studiet, (32 jenter 4 gutter eller noe sånt, hørt det bare) iallefall i Oslo, men det blir vel bare ekstra koselig?

De har ganske høy poenggrense på det mest populære, som er opptak i Oslo om høsten, men det finnes våropptak, og studier fler steder i landet, med lavere grense.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...