Gå til innhold

Søker råd og tips om veien til en Journalistikk utdanning.

jack_wolf

Anbefalte innlegg

Jeg er usikker på hvilken vei jeg skal ta. Jeg vil ha en Journalistikk-utdanning. Jeg står uten videregående skole opplæring foreløpig, men har tenkt å søke meg inn på Noroff til året, for å få en innføring i hele opplegget. Jeg lurer også på om det er nødvendig å ha fullført videregående skole for å søke seg inn på høgskole, sånn kunnskapsmessig? Eller er det en lov som sier at jeg må ha det på papiret?

Lærer man fra scratch på høgskolen, eller bør man ha en videregående utdanning i bunn?

Målet mitt er å få mest og best mulig opplæring i yrket.

Tips og råd ønskes:)

Hilsen Kim:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Grunnen til at du skal ha vgs er ikke fordi du skal kunne ting fra før. Det er rett og slett et KRAV at du må ha generell studiekompetanse visse plasser for å i det hele tatt kunne komme inn. Bare å ta en titt på høgskolen i oslo sin side det, krav: generell studiekompetanse. Dvs fra fullført vgs eller på annen måte (23/5 regelen elns).

Beste og raskeste veien, mener jeg:

Ungdomsskole -> vgs med Studiespesialisering (trenger ikke realfag)-> Journalistiskk bachelor ved Universitetet i Bergen eller Oslo (f.eks. m/utveksling) -> Journalistikk master ved Universitetet i Oslo

Endret av dkny
Lenke til kommentar

Eller bare Medier og Kommunikasjon for den videregående delen, hvor du kan få opplæring i grunnleggende journalistikk med regelverk osv. I tillegg kan du søke om utplassering hos en avis x antall ganger i uka. Har selv arbeidet i avis som journalist, og MK-lærerne var utrolig runde når det kom til utplassering. Dette er fordi de vet at å ha et stort nettverk er en enrom fordel dersom dette er veien du skal gå. Jeg arbeidet som journalist ved siden av vgs, og fikk dermed relativt god kontakt både med folk i bransjen, samt kilder. Lykke til.

-J.

Endret av Status™
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller bare Medier og Kommunikasjon for den videregående delen, hvor du kan få opplæring i grunnleggende journalistikk med regelverk osv. I tillegg kan du søke om utplassering hos en avis x antall ganger i uka. Har selv arbeidet i avis som journalist, og MK-lærerne var utrolig runde når det kom til utplassering. Dette er fordi de vet at å ha et stort nettverk er en enrom fordel dersom dette er veien du skal gå. Jeg arbeidet som journalist ved siden av vgs, og fikk dermed relativt god kontakt både med folk i bransjen, samt kilder. Lykke til.

-J.

Takker for svar. Det var det jeg også tenkte. Får jo litt mer opplæring i den bransjen på medier og kommunikasjon kan jeg tenke meg. Og svaret ditt fjernet all resterende tvil. Takker igjen for innlegg:)

Lenke til kommentar

Jeg går på bachelor i journalistikk ved Høgskolen i Oslo. Du lærer alt meget grundig fra bunnen av, inkludert repetisjon av norsk rettskriving. Jeg vil samtidig hevde at universitetsutdannelse i journalistikk ikke nødvendigvis er den beste veien å gå. Man får selvfølgelig en praksisperiode på høyskolen som er verdifull i forhold til å knytte kontakter, men personlig mener jeg at du blir en mye bedre journalist av å jobbe et par år i en liten lokalavis.

Jeg forstår at det kan være vanskelig å finne en slik jobb hvis du ikke bor på et lite sted, men det finnes smale lokalaviser overalt som slettes ikke stiller høye krav til sine ansatte. Og mange jeg kjenner på høyskolen har jobbet noen år i lokalavis, uten noe som helst å vise til fra før. Slik lærer man i hvert fall mye bedre og lettere enn på skolen, mener jeg, og det regnes som vel så verdifult som en bachelor i journalistikk av de store redaksjonene.

Etter å ha jobbet noen år i lokalavis ville jeg studert noe jeg kunne tenke meg å skrive om som journalist, som politikk, jus, historie eller kunst. Slik har man også noe å falle tilbake på. På siden kan man jobbe i studentavis. Med en slik bakgrunn vil du bli veldig attraktiv for de store avisene. Lær deg i tillegg fotografering, web og video i fritiden, og jeg vil nærmest garantere deg jobb. De fleste i Aftenposten og VG har gått denne veien og ikke journalistikk-utdanningen.

Endret av Ohaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...