xstnc Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Hei! Nå som høsten nærmer seg med stormskritt, har alle hagens edderkopper (type GIGANT) funnet ut at det er mye koseligere inne i leiligheten jeg leier. Er det noen som har gode råd til hvordan man blir kvitt slikt? Verken jeg eller min samboer er spesielt glade i edderkopper som passerer størrelsen til en mobiltelefon......... Vi har heldigvis en støvsuger med fin lukke-funksjon på posen, så det er der alle har havnet så langt.. Har noen et godt tips til hvordan vi kan slippe å få de inn i det heletatt, så setter vi VELDIG STOR (til og med større en edderkoppene!) pris på det! Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 bor dere i en kjeller? det der er en helt normal (stor?) norsk husedderkopp. har bodd i kjeller med slike, de som hadde leid leiligheten før oss hadde ikke vasket særlig grundig så det var mange og meget velfødde eksemplarer. etter grundig vasking og hyppig støvtørking ble "problemet" mindre men gikk ikke vekk i løpet av de tre årene jeg bodde der. Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 bor dere i en kjeller? det der er en helt normal (stor?) norsk husedderkopp. har bodd i kjeller med slike, de som hadde leid leiligheten før oss hadde ikke vasket særlig grundig så det var mange og meget velfødde eksemplarer. etter grundig vasking og hyppig støvtørking ble "problemet" mindre men gikk ikke vekk i løpet av de tre årene jeg bodde der. Bor i en kjeller ja! Er tilflyttet Oslo-området fra vestlandet, og jeg har aldri sett noe slikt i size før. Men om du sier det er normalt så! (De hopper og løper sinsykt raskt!) Bor i en helt ny leilighet, så kan ikke tenke meg at det er dårlig vasking som er årsaken her. Hmm.. Skal ikke være lett å bli kvitt heller nei. Takk for svar! Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 hehe, lykke til da! og en link skal du få på reisen videre Stor husedderkopp - Folkehelseinstituttet Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 hehe, lykke til da! og en link skal du få på reisen videre Stor husedderkopp - Folkehelseinstituttet Takk takk! Ohoi, den der virket kjent! Likte også forslaget om å bekjempe den med støvsuger..! Lenke til kommentar
eimo99 Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Jeg har også sånne hus dyr hjemme.. Bor ikke i kjeller, men har en kjeller i huset. Leste ett sted om en "dings" du kunne sette i stikkkontaken som lagde en klikkelyd som vi ikke hører men som holder de borte.. Det kjiipeste med de husdyra er når du ser på tv og i øyekroken ser en skygge som farer over gulvet.. Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 28. september 2010 Forfatter Del Skrevet 28. september 2010 Jeg har også sånne hus dyr hjemme.. Bor ikke i kjeller, men har en kjeller i huset. Leste ett sted om en "dings" du kunne sette i stikkkontaken som lagde en klikkelyd som vi ikke hører men som holder de borte.. Det kjiipeste med de husdyra er når du ser på tv og i øyekroken ser en skygge som farer over gulvet.. Hehe! De kommer seg inn de mest utrolige steder... Har hørt rykter om noe slikt selv, så jeg og samboeren min vurderer å skaffe oss noe slikt. Noen som har erfaring med dette? Fungerer det? Oh yes indeed! Så vet du aldri hvor de går heller, så de har til og med endt på foten til samboeren min...... Hun ble IKKE spesielt glad for å si det slik! Lenke til kommentar
eimo99 Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 DEt var en veninne av meg som mente hun hadde prøvd det og det funket.. Her om dagen var det litt morsomt satt i sofaen og så en komme ned langs veggen over hodet til samboeren.. Ble sittende å titte mens jeg funderte over hvordan si ifra til fruen som er ekstremt redd for disse krypa.. Hun så det på meg og snudde seg mot den. Aldri har jeg sett henne hoppe sånn ut av sofaen og løpe til andre siden av stuen mens hun står og tramper til jeg har knerta den Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Permetrin på fellekjøpet, 99,- spray rundt vindu og i ventiler både ute og inne, og hvis du har sett noen plasser de liker seg inne så spray litt der og, gjør det hver høst, har aldri hatt problem med edderkopp etterpå.. kan til å med ha vindu opent om kvelden uten at det kommer insekt inn ser sånn ut: Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2010 Permetrin på fellekjøpet, 99,- spray rundt vindu og i ventiler både ute og inne, og hvis du har sett noen plasser de liker seg inne så spray litt der og, gjør det hver høst, har aldri hatt problem med edderkopp etterpå.. kan til å med ha vindu opent om kvelden uten at det kommer insekt inn ser sånn ut: Ohoida! Må nok ta meg en tur på felleskjøpet da! Kanskje jeg skal gå for helgardering, å skaffe en slik ting til kontakten også? Takker så mye for tipset r0zie! Lenke til kommentar
eimo99 Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 kopiert fra ett annet forum "Hva er et godt tips? hva dreper dem? hvor er dem? " ..Jeg kjøpte en sånn liten sak som du plugger i stikkontakten.. Den sender ut en høyfrekvent lyd som visstnok edderkopper og lignende småkryp ikke liker og de holder seg derfor unna. De fleste el-butikker e.l. har disse så det er bare å spørre etter dem. Koster rundt 50 kr stk. Fungerer som bare det, jeg har ikke sett noe til edderkoppene etter det. Og jeg hadde hyppig besøk av de store gutta på høsten.. Eneste du skal være klar over er at den høyfrekvente lyden påstår de ikke er hørbar for det menneskelige øre.. Men det er den. Så jeg bruker den kun i rom jeg ikke oppholder meg for å slippe å høre den lyden, men det finner du jo ut. Om du hører den eller ikke. Bare be dem i butikken teste den for deg så ser du om det er plagsomt eller ikke. Lykke til. Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2010 kopiert fra ett annet forum "Hva er et godt tips? hva dreper dem? hvor er dem? " ..Jeg kjøpte en sånn liten sak som du plugger i stikkontakten.. Den sender ut en høyfrekvent lyd som visstnok edderkopper og lignende småkryp ikke liker og de holder seg derfor unna. De fleste el-butikker e.l. har disse så det er bare å spørre etter dem. Koster rundt 50 kr stk. Fungerer som bare det, jeg har ikke sett noe til edderkoppene etter det. Og jeg hadde hyppig besøk av de store gutta på høsten.. Eneste du skal være klar over er at den høyfrekvente lyden påstår de ikke er hørbar for det menneskelige øre.. Men det er den. Så jeg bruker den kun i rom jeg ikke oppholder meg for å slippe å høre den lyden, men det finner du jo ut. Om du hører den eller ikke. Bare be dem i butikken teste den for deg så ser du om det er plagsomt eller ikke. Lykke til. Kjempeflott! Tuuuusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Anew Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 FWIW - de kommer inn i kjellere gjennom lufteventilene på høsten. Hadde mye av dem i kjelleren før jeg blokkerte lufteventilene (men pass selvsagt på at du fortsatt slipper inn luft - bruk netting ell). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå