RWS Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Jepp, jeg vet.... Det er nok LANGT flere tolkninger enn de 35 000 grenene vi ser i dag, for hver enkelt har jo sin oppfattning om hvordan akkurat h*n skal komme til himmelen... Til de som sier de ikke følger GT lenger fordi jesus sa fra seg den gamle "pakten" bruker jeg å spørre om de fremdeles følger de ti bud. Svarer de ja er det greit å si at de tibud faktisk står i GT.... fremdeles.... PAC (Pick and choose) kristne er vel de fleste av de kristne av i dag, der de velger bort den slemme og onde delen av gud og tror på den lyse, flotte men akk så tilbednings kåte guden... Så egentlig sitter de aller fleste der med forskjellig tro men med en felles nevner som de tror het jesus.... Mye rart... 1 Lenke til kommentar
Lars ikke L4r5 Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Jepp, jeg vet.... Det er nok LANGT flere tolkninger enn de 35 000 grenene vi ser i dag, for hver enkelt har jo sin oppfattning om hvordan akkurat h*n skal komme til himmelen... Til de som sier de ikke følger GT lenger fordi jesus sa fra seg den gamle "pakten" bruker jeg å spørre om de fremdeles følger de ti bud. Svarer de ja er det greit å si at de tibud faktisk står i GT.... fremdeles.... PAC (Pick and choose) kristne er vel de fleste av de kristne av i dag, der de velger bort den slemme og onde delen av gud og tror på den lyse, flotte men akk så tilbednings kåte guden... Så egentlig sitter de aller fleste der med forskjellig tro men med en felles nevner som de tror het jesus.... Mye rart... Ikke lett å skjønne seg på kristendom for de som har hatt en dårlig opplevelse med det tidligere. Ser det er mange på forumet som vokste opp i kristne hjem/skoler som nå kaller seg ateister og agnostikere fordi de på en måte ble "tvunget" til å oppføre seg som kristne. Og det er jo forståelig, hvis man føler seg tvunget, da er det jo ikke fri vilje lenger. Ut av en tjukk bok med masse tekst som forteller om mange regler og historier med billedlig og bokstavelig tale kan man ikke unngå forskjellige tolkninger. Vi er alle forskjellige, derfor tenker vi alle på vår egen måte og leser Bibelen på hver vår måte. De "30 000" og "35 000" grenene du forteller om er ikke alle så ulike. Kristendom kan kategoriseres i 18 forskjellige "storgrener". Forskjellen mellom disse kan være merkbare. Men mindre grener som er utviklet fra en "storgren" er ofte veldig like. Hver og èn kristen person har innerst inne sin helt unike "gren" av kristendom, og selv om jeg er medlem av pinsemenighet betyr ikke dette at jeg en enig i alt de står for, for det er jeg ikke. Faren min er pinsevenn og moren min er lutheraner. Jeg kaller meg pinsevenn for nå, men må utforske mer for å finne ut hva jeg egentlig er. 1 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Jepp, jeg vet.... Det er nok LANGT flere tolkninger enn de 35 000 grenene vi ser i dag, for hver enkelt har jo sin oppfattning om hvordan akkurat h*n skal komme til himmelen... Til de som sier de ikke følger GT lenger fordi jesus sa fra seg den gamle "pakten" bruker jeg å spørre om de fremdeles følger de ti bud. Svarer de ja er det greit å si at de tibud faktisk står i GT.... fremdeles.... PAC (Pick and choose) kristne er vel de fleste av de kristne av i dag, der de velger bort den slemme og onde delen av gud og tror på den lyse, flotte men akk så tilbednings kåte guden... Så egentlig sitter de aller fleste der med forskjellig tro men med en felles nevner som de tror het jesus.... Mye rart... Ikke lett å skjønne seg på kristendom for de som har hatt en dårlig opplevelse med det tidligere. Ser det er mange på forumet som vokste opp i kristne hjem/skoler som nå kaller seg ateister og agnostikere fordi de på en måte ble "tvunget" til å oppføre seg som kristne. Og det er jo forståelig, hvis man føler seg tvunget, da er det jo ikke fri vilje lenger. Jo, det er svært lett for meg som faktisk vokste opp med kristendommen men senere gikk bort i fra den, å skjønne seg på den. Det sies at ateister og agnostikere vet mer om religion enn de religiøse selv. Det høres fornuftig ut, siden det kreves mer kunnskap å finne ut at dette ikke gir mening, enn det gjør å bare akseptere det. Lenke til kommentar
bonkytonk Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Ja, det blir feil uansett - er de kristne delt, betyr det at de har kokt sammen en tro ut fra personlige preferanser. Er de samlet, betyr det at de er en flokk sauer. Det skal ikke være lett... Disse grenene/splittelsene innen kristen tro er forøvrig noe mange ikke tar så nøye lenger. Det har sikkert å gjøre med større informasjonsflyt og reising å gjøre, man møter andre og ser at det i praksis ikke er så stor forskjell på en pinsevenn og en baptist. Nye menigheter er ikke så nøye på å definere seg under en bestemt trosretning. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 (endret) Ikke lett å skjønne seg på kristendom for de som har hatt en dårlig opplevelse med det tidligere. Ser det er mange på forumet som vokste opp i kristne hjem/skoler som nå kaller seg ateister og agnostikere fordi de på en måte ble "tvunget" til å oppføre seg som kristne. Og det er jo forståelig, hvis man føler seg tvunget, da er det jo ikke fri vilje lenger. Det var aldri snakk om "fri vilje" i det hele tatt for den mainstream delen av stats kirke religionen jeg trodde på engang ihvertfall, for det hadde mer med et ærlig sinn og en trang til å forstå verden og ikke bare godta at den var slik bibelen beskrev den som gjorde at jeg mistet min tro. Det var ikke noe jeg ville, men etter en stund med hardnakket fornektelse der jeg prøvde for alt i verden og la være å se på fakta ga jeg til slutt etter og bestemte meg for å være ærlig og ha et åpent sinn og det har man ikke når man låser seg til en ting, som til overmål var feil også... Så noen fri vilje lå det nok ikke bak valget om å droppe religion for meg.... Snarere en ærlighet til å se på andre ting. Og når jeg var ute av kristendom kikket jeg så vidt det var på andre religioner og new age ting, men fant ut at det var same shit in a different wrapping og jeg bestemte meg derfor for å droppe alle religioner da ingen av dem tilbyr ærlighet i noen større grad, bare fornektelse av fakta og en stor porsjon trangsynt uæerlighet. For meg altså, jeg snakekr ikke for andre. Så joda, de fleste kristne er nok enige om hoved punktene i kristendom, men der stopper også likhetene, for graver en dypere skal en ikke grave langt før forskjellene blir større. Tror ikke det er så veldig mange kristne som syntes at mormonerne har så veldig mye sannhet i sin bibel hadde de giddet å sette seg litt inn i den, eller en del andre grener av kristendommen... Men ovenfor ateister og andre troende er de veldig kjappe med å påpeke de 2 milliardene av kristne som finnes, uten at dette sier annet enn at de benytter den samme boka. Hver gren har sitt hegemoni og bryr seg egentlig ikke så mye hva de andre bedriver så lenge de promoterer jesus... Og graver en enda dypere så vil jeg nesten tro at det er like mange oppfattninger og tolkninger som det finnes kristne faktisk.... Endret 2. november 2010 av RWS Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Så praktisk talt valgte han selv ut de tingene han ville tro på i bibelen, og fremstilte det som lov. Har inntrykk av at de fleste religiøse gjør dette, og det er jo i grunn kun selvmotsigende og tragisk. Litt som en last resort løsning for å kunne holde religionen sin kjær. Nei her er det du som har misforstått. Har forklart dette her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1001344&view=findpost&p=16386266 og i de påfølgende postene mine i tråden. Jeg vet faktisk ikke mye om akkurat det med himmelen. Det jeg vet er at det skal være en elv som renner gjennom hele paradis. Vi skal få nye kropper men sjelen er den samme. Om den kroppen vil være i samme aldersfase som den er på jorda den dagen du dør/blir rykket opp vet jeg ikke. Man vil ikke trenge å ete og heller ikke søvn. Det vil aldri min natt. Har hørt at alle bygningene skal være av gull. Hvem har du hørt dette av? Jeg kan røpe mer om hva som er skrevet om paradiset/den nye jord, aka "Himmelen". Det vil være ubegrenset tilgang på vin, ubegrenset tilgang på mel, ku og bjørn skal beite sammen. Mennesker blir vegetarianere, slik vi opprinnelig var skapt. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 (endret) En skulle tro at noe så viktig som hvordan en skal leve i ca 80 år som avgjør hvordan en har det i evig tid ville vært noe alle ble enige om. Kan du ta sjansen på å suge kuk og likevel komme til himmelen? Kan du ta sjansen på å drikke deg drita og ha tilfeldig sex, og likevel komme til himmelen? Overse bomsen, ikke gå i kirken på søndag? Osv. Hvis vi trekker en liten parallell til en eksamen, for det er jo det det er. Her er en veldig påpasselig med å legge mobilen i sekken, legge vekk 'ulovlige hjelpemidler' osv fordi en ikke vil ta sjansen over at en dum ting medfører stryk-karakter (helvete), mens dere gjør det? Badboys of religion, liksom. Ellers, er det jo greit å tenke på at Gud straffet sin EGEN SØNN for å tillate oss å gjøre som vi vil. Sier noe om hvordan en god far er der ja. Så jeg kommer vel til himmelen by default, dessverre. Endret 2. november 2010 av chokke Lenke til kommentar
RWS Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Mennesker blir vegetarianere, slik vi opprinnelig var skapt. Nå er det mer enn 6000 år siden vi ble "skapt" som veggisser da, men resten er jo det reneste svada. Kan ærlig talt ikke skjønne hvordan du kan ta dette med himmelen for god fisk jeg, for ingen har jo noensinne kommet tilbake med en bruksanvisning, så dette er jo i beste fall ren gjettning. Og jeg vil tro at du og den lille inn gruppa du deler disse gjettningene med er de enste som tror dem... Resten er vel ikke "ekte" kristne som vanlig kan jeg tenke meg... Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Mennesker blir vegetarianere, slik vi opprinnelig var skapt. Nå er det mer enn 6000 år siden vi ble "skapt" som veggisser da, men resten er jo det reneste svada. Kan ærlig talt ikke skjønne hvordan du kan ta dette med himmelen for god fisk jeg, for ingen har jo noensinne kommet tilbake med en bruksanvisning, så dette er jo i beste fall ren gjettning. Og jeg vil tro at du og den lille inn gruppa du deler disse gjettningene med er de enste som tror dem... Resten er vel ikke "ekte" kristne som vanlig kan jeg tenke meg... Hvis du ser på skapelsesberetningen i 1.Mosebok 1, så ser du at menyen for alle er planter. Kjøtt kom ikke på menyen noe senere. Hva jeg tar for god fisk eller ikke, er helt irrelevant. Jeg bare forteller hva som står skrevet. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Mennesker blir vegetarianere, slik vi opprinnelig var skapt. Nå er det mer enn 6000 år siden vi ble "skapt" som veggisser da, men resten er jo det reneste svada. Kan ærlig talt ikke skjønne hvordan du kan ta dette med himmelen for god fisk jeg, for ingen har jo noensinne kommet tilbake med en bruksanvisning, så dette er jo i beste fall ren gjettning. Og jeg vil tro at du og den lille inn gruppa du deler disse gjettningene med er de enste som tror dem... Resten er vel ikke "ekte" kristne som vanlig kan jeg tenke meg... Hvis du ser på skapelsesberetningen i 1.Mosebok 1, så ser du at menyen for alle er planter. Kjøtt kom ikke på menyen noe senere. Hva jeg tar for god fisk eller ikke, er helt irrelevant. Jeg bare forteller hva som står skrevet. Tror du på det? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Hvis du ser på skapelsesberetningen i 1.Mosebok 1, så ser du at menyen for alle er planter. Kjøtt kom ikke på menyen noe senere. Hva jeg tar for god fisk eller ikke, er helt irrelevant. Jeg bare forteller hva som står skrevet. Ikke får vi spise frukt heller. Himmelen høres mer og mer ut som helvete. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå