HamiltonII Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Ummm dette høres sikkert litt dumt ut,men jeg lurer på om det er mulig å ha to maskiner i nettverk men kun bruke en skjerm?? Tanken min er at den maskinen skal brukes som filserver,men siden den nå står der med så å si ubrukt datakraft kunne jo den samtidig f.eks fått arbeidet med ripping av dvd'er ol. Men har liksom ikke lyst til å ha ett berg av skjermer her i stuen... Noen som skjønner hva jeg mener eller om det er mulig?? Lenke til kommentar
ratm Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Jeg kjører 2 maskiner på min Sony skjerm. Den har 2 uttaker, no prob Lenke til kommentar
HamiltonII Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 Jeg kjører 2 maskiner på min Sony skjerm. Den har 2 uttaker, no prob Det hadde selvfølgelig ikke min compaq skjerm :-( Noen som vet om det finnes noe sånt som en ledning med to uttak?? (sikkert typisk clas ohlson prosjekt,haha) Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Server administratorer kjører som regel "remote software" programvare for å administrere servere som kan til tider stå laaaangt unna der mann sitter. Ellers så finnes det jo switcher. To maskiner, to skjermkabler..og en boks hvor du vrir fra A til B...fåes kjøpt på de fleste databutikker og Claes Ohlson. AKIRA Lenke til kommentar
kvamzi Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Skaff deg en switchbox :wink: Lenke til kommentar
Paddington Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Jepp, kjøp en boks så kan du dele skjerm, tastatur, mus og høyttalere. Pass på og bestille ledninger også... følger ikke alltid med boksen. Lenke til kommentar
Tiresias Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 En mulighet hadde vært å kjøpe en KVM-svitsj som folk har nevnt tidligere, men det koster jo litt spenn da... Hvis du kunne tenke deg å kjøre linux på ftp-serveren din, kunne du bare ha kjørt secure shell (ssh) mot ftp-serveren din i et textbasert grensesnitt og brent dvd'er og cd'er. Hvis du vil ha grafisk kan du bruke VNC (Virtual Network Computing) som er noe av det samme som Windows Remote Control, dvs at du får GUI overført til den andre maskina i et eget vindu. Dette kan du også kjøre med windows. Det lagger littegranne men er til å leve med til slikt arbeid. Lenke til kommentar
HamiltonII Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 En mulighet hadde vært å kjøpe en KVM-svitsj som folk har nevnt tidligere, men det koster jo litt spenn da... Hvis du kunne tenke deg å kjøre linux på ftp-serveren din, kunne du bare ha kjørt secure shell (ssh) mot ftp-serveren din i et textbasert grensesnitt og brent dvd'er og cd'er. Hvis du vil ha grafisk kan du bruke VNC (Virtual Network Computing) som er noe av det samme som Windows Remote Control, dvs at du får GUI overført til den andre maskina i et eget vindu. Dette kan du også kjøre med windows. Det lagger littegranne men er til å leve med til slikt arbeid. Linux er ett spennende alternativ,men vil nok kreve en hvis oppdatering av "wetwaren" som sitter foran skjermen..... Men skal sjekke prisene på disse switchene så for vi se...... Lenke til kommentar
sfenne Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Ummm dette høres sikkert litt dumt ut,men jeg lurer på om det er mulig å ha to maskiner i nettverk men kun bruke en skjerm??Tanken min er at den maskinen skal brukes som filserver,men siden den nå står der med så å si ubrukt datakraft kunne jo den samtidig f.eks fått arbeidet med ripping av dvd'er ol. Men har liksom ikke lyst til å ha ett berg av skjermer her i stuen... Noen som skjønner hva jeg mener eller om det er mulig?? Du kan sette opp en terminal server på filserveren din og koble deg til serveren med rdp. Lenke til kommentar
mac1334 Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Bruk et program som heter Radmin 2.1, remote administrator eller vnc til å styre den andre pcen via nettverket.. Lenke til kommentar
lqpl Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Radmin 2.1 fra www.famatech.com er veldig bra til dette formålet! lqpl Lenke til kommentar
zuhr Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 det enkleste er å bruke et såkaldt remote program der du kan "fjernstyre" den ene pcen fra den andre. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Da har du forsåvidt flere muligheter. Du kan: 1. kjøre en remote desktop/admin løsning. XP og nyere har et glimrende vertøy installert. Helt klart det beste av de alle. 2. kjøpe en switchbox som kan velge mellom to tilkoblede enheter, henholdsvis dine to maskiner. De bedre utgavene av disse kan man koble til mus/tastatur og skjerm. Og da trenger du med andre ord bare 2 bokser, en switchbox og et sett med mus og tastatur Vær klar over at disse switchboxene har en begrensning i oppløsning som de kan håndtere. De fleste billige kan ikke kjøre høye oppløsninger. -Chief- Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 VNC er ein fin ting, litt usikkert er det kanskje, men bak ein brannvegg ville eg ha følt meg trygg. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Det aller enkleste er etter min mening å styre den eine maskina med den andre. Men ein switch kan vel funke og. Du plugger skjermkabelen inn i switchen og så går det 2 kabler ut til kva maskin. Lenke til kommentar
HamiltonII Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 Jeg er virkelig imponert over all kunnskapen her ute!!! Masse gode tips...selvom jeg må si jeg holdt på å dette av stolen når jeg så prisen på disse KVM boksene,hehehe (ok sjekket bare hos komplett først men nå finner jeg mange med mer "behagelige" priser) Lenke til kommentar
HamiltonII Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 Da har du forsåvidt flere muligheter. Du kan: 1. kjøre en remote desktop/admin løsning. XP og nyere har et glimrende vertøy installert. Helt klart det beste av de alle. 2. kjøpe en switchbox som kan velge mellom to tilkoblede enheter, henholdsvis dine to maskiner. De bedre utgavene av disse kan man koble til mus/tastatur og skjerm. Og da trenger du med andre ord bare 2 bokser, en switchbox og et sett med mus og tastatur Vær klar over at disse switchboxene har en begrensning i oppløsning som de kan håndtere. De fleste billige kan ikke kjøre høye oppløsninger. -Chief- Ok vil ikke miste oppløsning,hadde det kun vært på den ene maskinen hadde det vært greit. Så da blir det nok remote admin løsning,er det mye plunder med å få satt opp?? Trenger vel gjerne to skjermer til oppsettet tenker jeg..... Lenke til kommentar
runeb Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Du sier ikke noe om hva slags OS maskinene har. Her er i alle fall en løsning som virker på de aller fleste: http://www.realvnc.com/ Lenke til kommentar
lqpl Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Jeg sier det igjen, Radmin 2.1 er best! (det raskeste fjernstyringsprogrammet) Koster kun 34$ : www.famatech.com Anbefales, virker på alle Window versjoner lqpl Lenke til kommentar
HamiltonII Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 Du sier ikke noe om hva slags OS maskinene har. Her er i alle fall en løsning som virker på de aller fleste:http://www.realvnc.com/ Jeg kjører pr idag XP på denne maskinen (som er ment som server'en) men lurer på om jeg ikke går over til win2000 pro el. win98SE har bare 128Mb ram så ett litt mindre krevende OS tror jeg nok det blir. Den nye maskinen kommer til å kjøre XP Pro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå