Gå til innhold

Er på jakt etter speilreflekskamera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

du blir å få mange anbefalinger her,men jeg får begynne :-)

kjøp et kit feks. Canon 500D der du får med18-55 is objektiv. dette koster 4500-5000.- alt etter hvor du handler.

Vent deretter 2 mnd, for å se hva du savner av brennvidde. Når de 2 mnd er gått kan du blåse resterende på det objektivet du savner, og da gjerne et fast lyssterkt.(eks 85 1.8)

Du kan og kjøpe Canon 550D som er et bedre kamera, men jeg ville ikke gjordt det, da du mest sansynlig blir hektet, og vil ønske deg et enda bedre kamera om 1 år uansett hva du kjøper nå. fek.s canon 7D eller 5D. ( det kan til og med være at du klarer deg med canon 1000Dtil 3 tusen, mens du sparer til godsakene)

lykke til med valget ditt.

P-E

Edit:skrivefeil

Endret av per-erik
Lenke til kommentar

Alle dagens begynnermodeller er bra, men noen er bedre på enkelte områder enn andre. Speilløse systemkameraer begynner også bli bra alternativ i denne klassen og er litt mindre og lettere.

For å gi konkrete anbefalinger ville det vært en fordel om du kunne si noe mer om hva du er interessert i, eksempler på motivtyper er sport (og andre ting som beveger seg raskt), portretter, landskap/natur, arkitektur, nærbilder/makro osv. Er egenskaper i lite lys viktig?

Endret av se#
Lenke til kommentar

Alle dagens begynnermodeller er bra, men noen er bedre på enkelte områder enn andre. Speilløse systemkameraer begynner også bli bra alternativ i denne klassen og er litt mindre og lettere.

For å gi konkrete anbefalinger ville det vært en fordel om du kunne si noe mer om hva du er interessert i, eksempler på motivtyper er sport (og andre ting som beveger seg raskt), portretter, landskap/natur, arkitektur, nærbilder/makro osv. Er egenskaper i lite lys viktig?

Spesielt interessert i å ha et kamera som fungerer bra til sportsbilder (bevegelse)og ute i naturen. Kunne også tenkt meg et kamera som tar gode bilder når det begynner å bli dårlig lys/mørke.

Hvordan er det med seriebilderfunksjonen på de rimeligere kameraene? STor forskjell i kvalitet?

Hei,

du blir å få mange anbefalinger her,men jeg får begynne :-)

kjøp et kit feks. Canon 500D der du får med18-55 is objektiv. dette koster 4500-5000 begin_of_the_skype_highlighting              4500-5000      end_of_the_skype_highlighting.- alt etter hvor du handler.

Vent deretter 2 mnd, for å se hva du savner av brennvidde. Når de 2 mnd er gått kan du blåse resterende på det objektivet du savner, og da gjerne et fast lyssterkt.(eks 85 1.8)

Du kan og kjøpe Canon 550D som er et bedre kamera, men jeg ville ikke gjordt det, da du mest sansynlig blir hektet, og vil ønske deg et enda bedre kamera om 1 år uansett hva du kjøper nå. fek.s canon 7D eller 5D. ( det kan til og med være at du klarer deg med canon 1000Dtil 3 tusen, mens du sparer til godsakene)

lykke til med valget ditt.

P-E

Edit:skrivefeil

Tusen takk for gode tips.

Har forresten sett og lest litt om canon 500D og skrve d opp på lista mi tidligere :)

Rekner med å bli hekta ja :)

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Alle speilrefleks i denne prisklassen tar 3-4 bilder pr sekund i Jpeg kvalitet. Skal du ha kjappere kamera må du opp i pris.

Jeg har tatt endel sportsbilder med 500D og kunne tenkt meg kjappere kamera, men 4 bilder duger bra for meg foreløpig. Fokussystemene på dagens nybegynner kamera er også bra.

Det du ellers nevner er dårlig lys. Her er det stort sett det du setter frempå kameraet av optikk som bestemmer kvaliteten på bildene. Du vil ikke se forskjell på hvordan de forskjellige kameraene håndterer mørke i denne prisklassen(mener jeg)

Skal du ha lyssterk optikk kan det fort bli dyrt, så derfor vil jeg gjenta at du bør være sikker på brennvidde før du kjøper. altså vent 2mnd :-)

Brennvidden er kort forklart 18mm=vidvinkel50mm =middels tele. 200mm= tele400mm =supertele.osv.

P-E

Endret av per-erik
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Verdt å nevne kanskje at pentax kommer ut med et nytt hus nå. Nemlig Pentax K-r som antagelig kommer til å ligge midt i prisområdet ditt.

http://www.dpreview.com/news/1009/10090910pentaxkr.asp

Serie bilder:

• Hi speed: 6fps - 25 JPEG, 12 RAW

• Lo speed: 2 fps - until card is full or 36 RAW

Hvis Pentax K-r havner i denne prisklassen blir det veeeldig mye kamera for pengene.

Det er kanskje allerede nevnt, men kanskje du burde ta deg entur i en fotobutikk så du får prøveholdt noe forskjellige merker. Det er viktigt at du syns kameraet er godt å holde i.

P-E

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...