Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kaller du noen feit? Ikke? Så hvorfor kaller du noen for tynne?

Anbefalte innlegg

Her må ha komt en misforståelse. Jeg mener ikke at man ikke kan bruke ord som kan oppfattes negativt, men om du bruker negative ord om andre, vel vitendes om at de tar seg nær av det, er du en drittsekk. Der finst såklart unntak, men jeg reknet nesten med du forsto hva jeg mente.

Når det gjelder ord, verdiladning, motivasjon osv har jeg hørt veldig mye forskjellig rart, så jeg har sluttet å anta at jeg forstår hva folk mener før jeg har stilt en god del oppfølgingsspørsmål :)

Hva er et negativt ord? Finnes det ord som i seg selv er negative? Hva med å bruke ord som normalt ansees som positive på en negativ måte, som da jeg kalte deg en jævla populær ikke-mobbet person. (Ikke at jeg mente det negativt da :))

Grunnen til de spørsmålene er at jeg lurer på om du egentlig har noe imot ord, og kanskje heller har noe i mot måten ord kan brukes negativt på. Altså er ord i seg selv helt greie, men det at noen velger å bruke dem på en måte som oppfattes negativt ikke er bra.

Hvis så er tilfellet synes jeg det er litt dumt at debatten så ofte går fra det å oppføre seg på en måte som oppfattes negativt til å begynne å lage lister over ord som ikke kan brukes fordi ordene er 'stygge', 'negative' osv.

Hvis vi er enige i at ord ikke er problemet så kan vi ta debatten et hakk videre. Da er enten problemet at noen føler seg støtt, eller at noen forsøker å støte. Eller oppstår først problemet når noen prøver å støte og klarer det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så jeg skal på magisk vis vite hvilke ord du tar deg nær av, og i hvilke situasjoner de samme ordene er lov/ikke lov å bruke?

Nei, jeg regner ikke med at du kjenner alle ord folk kan ta seg nær av. Men nå er du blitt fortalt at tynne mennesker ikke liker å bli fortalt hvor tynne de er. Så jeg håper at neste gang du ser en tynn person, så tenker du deg om før du slenger det ut bare for å ha sagt det.

Lenke til kommentar

Jeg tror du bruker stereotyper her altså. Det er da ingen ting som tilsier at gruppen tynne mennesker ikke liker å bli kalt tynn. I denne tråden har vel 2 medlemmer av den gruppen sagt hva de synes, men jeg tviler på at vi kan trekke en generell konklusjon på det grunnlaget. Basert på hva jeg observerer ellers i samfunnet så er tynn en positiv egenskap. De aller fleste vil reagere positivt på utsagnet "Jeg synes du ser tynn ut" eller en avart av det.

Men for å dra debatten opp fra enkelt ord til et mer overordnet nivå. Skal man la være å bruke alle ord som kan støte noen?

Lenke til kommentar

Men for å dra debatten opp fra enkelt ord til et mer overordnet nivå. Skal man la være å bruke alle ord som kan støte noen?

absolutt ikke :) men ord du vet ganske sikkert kan støte noen, er det ingen grunn til å bruke. men ord du selv ikke vil tro kan støte noen syns jeg det er greit å bruke.

vil også legge til at personer som tar sånne bagateller til seg, og som føler seg støtet, burde kanskje jobbe litt med selvtilliten. En person med god selvtillit ville gitt faen i hva folk hadde kalt ham, og gått videre med strak rygg uten noen som helst påvirkning.

Lenke til kommentar

Jeg tror du bruker stereotyper her altså. Det er da ingen ting som tilsier at gruppen tynne mennesker ikke liker å bli kalt tynn. I denne tråden har vel 2 medlemmer av den gruppen sagt hva de synes, men jeg tviler på at vi kan trekke en generell konklusjon på det grunnlaget. Basert på hva jeg observerer ellers i samfunnet så er tynn en positiv egenskap. De aller fleste vil reagere positivt på utsagnet "Jeg synes du ser tynn ut" eller en avart av det.

Du fikk en god begrunnelse for hvorfor tynne folk generelt ikke liker å bli fortalt at de er tynne. Hvorfor insisterer du på å fortelle dem det? Tror du at i tillegg til å være tynne, er folk også dumme og blinde? Tror du ikke de er klar over det?

Nei, man skal ikke la være å bruke et ord fordi det kan støte noen. Men hvis det ikke har en hensikt, trenger du ikke å bruke adjektiv folk kan føle seg støtt av. Kan du tenke deg at noen misliker å høre at du forteller dem at de for eksempel er feite, tynne, stygge eller dumme, eller må du bli fortalt om hvert enkelt ord folk kan oppfatte som negative? Eier du sosial intelligens?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Tynne gutter er heite! :love:

Hva legger du i ordet tynn? Slank eller tynn/undervektig? Har selv vært undervektig, og ikke ligget på normal kg i forhold til høyden. Da var jeg undervektig. Nå ligger innenfor normalen, men fortsatt slank. Er en forskjell, jeg synes i alle fall ikke det var pent.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

absolutt ikke :) men ord du vet ganske sikkert kan støte noen, er det ingen grunn til å bruke. men ord du selv ikke vil tro kan støte noen syns jeg det er greit å bruke.

vil også legge til at personer som tar sånne bagateller til seg, og som føler seg støtet, burde kanskje jobbe litt med selvtilliten. En person med god selvtillit ville gitt faen i hva folk hadde kalt ham, og gått videre med strak rygg uten noen som helst påvirkning.

Jeg er enig med deg, men jeg ser et problem. Alle vil ha forskjellig oppfattelse av hvilke ord man tror kan støte og om hva som er bagateller. Da får man garantert situasjoner der noen bruker ord som man ikke tror støter, eller ord man anser som bagatellmessig, og noen tar seg nær av det. Hva gjør man da? Jeg kan ikke se andre løsninger enn at man (hvis man skal ha et almengyldig system):

1: ikke bruker noen ord som tenkelig kan skade. (dårlig løsning)

2: sier at man kan bruke alle ord og så er det mottaker sitt problem (litt dårlig løsning)

3: en blanding der noen ord er 'stygge' og andre er mottaker sitt problem (dette er slik det fungerer i dag og er forsåvidt også en dårlig løsning siden det ikke er noen som har myndighet til å bestemme hvor grensene går)

4: Noe helt annet.

Selv løser jeg problemet med å ikke bry meg om hva jeg blir kalt, og heller ta meg nær av ting om jeg er sikker på at personens handlinger er ment å skade. Er jeg sikker på det så spiller jo personens ordvalg ingen rolle, man kan jo skade med ord som bare har positive forbindelser om man setter dem sammen på riktig måte med riktig kroppsspråk.

Lenke til kommentar

Du fikk en god begrunnelse for hvorfor tynne folk generelt ikke liker å bli fortalt at de er tynne. Hvorfor insisterer du på å fortelle dem det? Tror du at i tillegg til å være tynne, er folk også dumme og blinde? Tror du ikke de er klar over det?

Nei, man skal ikke la være å bruke et ord fordi det kan støte noen. Men hvis det ikke har en hensikt, trenger du ikke å bruke adjektiv folk kan føle seg støtt av. Kan du tenke deg at noen misliker å høre at du forteller dem at de for eksempel er feite, tynne, stygge eller dumme, eller må du bli fortalt om hvert enkelt ord folk kan oppfatte som negative? Eier du sosial intelligens?

Jeg fikk en beskrivelse av en persons oppfattelse av gitte situasjoner. Jeg er heldigvis ikke så trangsynt at jeg tillegger en hel gruppe en mening basert på møte med en person.

Selvsagt kan jeg tenke meg at noen kan bli støtt av adjektivbruk. På samme måte er kan jeg tenke meg at noen ville kunne føle seg støtt av andre ting, som feks å bli spurt om "Eier du sosial intelligens?" Det er jo litt gøy at du i affekt bruker sammensetninger av ord på en måte noen kan føle seg støtt av i kampen for å forhindre at noen bruker ord som kan støte :D

La meg prøve på slik spørsmål. Kan du tenke deg at noen bruker ord de vet kan støte med den hensikt å ufarliggjøre ordet slik at dets kraft til å støte blir redusert? Kan du tenke deg at det å skrive at ikke er galt å bruke ord som kan være støtende hvis det har en hensikt gjør at de med hensikten i forrige spørsmål har gyldig grunn til å bruke ord som kan støte? Det var litt gøy, var det ikke? :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg, men jeg ser et problem. Alle vil ha forskjellig oppfattelse av hvilke ord man tror kan støte og om hva som er bagateller. Da får man garantert situasjoner der noen bruker ord som man ikke tror støter, eller ord man anser som bagatellmessig, og noen tar seg nær av det. Hva gjør man da? Jeg kan ikke se andre løsninger enn at man (hvis man skal ha et almengyldig system):

1: ikke bruker noen ord som tenkelig kan skade. (dårlig løsning)

2: sier at man kan bruke alle ord og så er det mottaker sitt problem (litt dårlig løsning)

3: en blanding der noen ord er 'stygge' og andre er mottaker sitt problem (dette er slik det fungerer i dag og er forsåvidt også en dårlig løsning siden det ikke er noen som har myndighet til å bestemme hvor grensene går)

4: Noe helt annet.

Selv løser jeg problemet med å ikke bry meg om hva jeg blir kalt, og heller ta meg nær av ting om jeg er sikker på at personens handlinger er ment å skade. Er jeg sikker på det så spiller jo personens ordvalg ingen rolle, man kan jo skade med ord som bare har positive forbindelser om man setter dem sammen på riktig måte med riktig kroppsspråk.

godt poeng. og det er jo her mennesker er forskjellige. noen kan slenge masse dritt til folk, uten å faktisk mene noe vondt med det, fordi de kanskje ikke tenker over at det de sier er støtende. andre mennesker vil kanskje tenke for mye på at andre kan føle seg støtet, at de faktisk ikke engang tør å si sine egne meninger, for å unngå å såre andre.

mener at den enkleste løsningen er at hver person burde jobbe meg seg selv, for å unngå å ta seg nær av andres meninger. det er lettere å endre seg selv, enn å endre andre.

om noen sier jeg er lav, så er det helt greit, fordi jeg vet selv at jeg er lav og det er ingenting jeg kan gjøre med det. men hva så? det hindrer ikke meg i å gjøre noen ting(kanskje bortsett fra en basketballkarriere :p). Men jeg får ikke noen mindre verdi av å være lav. det finnes mange positive ting ved å være lav. akkurat som det finnes mye positivt ved å være tynn også.

Lenke til kommentar

Selvsagt kan jeg tenke meg at noen kan bli støtt av adjektivbruk. På samme måte er kan jeg tenke meg at noen ville kunne føle seg støtt av andre ting, som feks å bli spurt om "Eier du sosial intelligens?" Det er jo litt gøy at du i affekt bruker sammensetninger av ord på en måte noen kan føle seg støtt av i kampen for å forhindre at noen bruker ord som kan støte

Beklager at du ble støtt. Jeg mente at sosial intelligens vil tilsi at man lar være å si ting hvis man er klar over at det kan oppfattes negativt.

Kan du tenke deg at noen bruker ord de vet kan støte med den hensikt å ufarliggjøre ordet slik at dets kraft til å støte blir redusert?

Det kan jeg tenke meg, men det kan virke mot sin hensikt, hvis du ikke er veldig flink til å legge ordene og tonefallet ditt slik at det er så å si umulig å oppfatte det som noe annet enn positivt.

Kan du tenke deg at det å skrive at ikke er galt å bruke ord som kan være støtende hvis det har en hensikt gjør at de med hensikten i forrige spørsmål har gyldig grunn til å bruke ord som kan støte?

Ja, jeg sa det er unødvendig å påpeke noe uten at det har en hensikt. Ellers er det fritt fram.

Lenke til kommentar

La med klarere en del ting her. Å bli kalt tynn er MINST like sårende som å bli kalt feit. Greia er at det er TABUBELAGT å kalle noen feit, slik at feite folk får nesten aldri høre det. Å kalle noen tynn er ikke tabubelagt og de tynne får høre det HELE tiden. Tro meg, jeg var der. Det er virkelig ødeleggende å få høre tiden at man ser ut som et skjelett og at ingen ser at det er sårende. Når kroppen din i tillegg blir et tema man selv må sitte og høre på, hvor folk skal sitte og ta på deg og kjenne hvor tynn du er, er IKKE greit.

Som 16 åring var jeg selv 63 kg og 197 høy. På 6 mnd hadde jeg gått opp 10-12 kg. Etter ett år veide jeg 87-90kg (med mer fett også selfølgelig) Nå i dag (2.5 år senere) er jeg 97 kg og like høy. Har fett% på rundt 12-13 etter diverse deffer og bulker. Jeg har altså gått fra å være ekstremt undervektig (skjelett) til å være "overvektig" da i form av muskelmasse. Og jeg må si deg en ting, TS, jeg trodde også at jeg spiste mye. Fakta er egentlig at jeg dreit i mat og orket ikke å lage meg mat, og spiste kun når sultfølelsen var jævlig. Og hver gang jeg spiste, spiste jeg såpass seint at det ble kjedelig å sitte der. I tillegg hadde jeg høy forbrenning. Det jeg gjorde i 1. klasse var å begynne å trene og ta weight gainer (pulver som blandes med melk). Jeg visste ikke hva det var som gjorde at det funket, men det funket. Nå i dag vet jeg at det var kalorioverskuddet som funket. Du kan tenke deg hva dette gjorde med selvtilliten. Jeg fikk høre av alle at jeg så utrolig mye bedre ut, og det samme kan du gjøre ;)

Det er en utrolig deilig følelse å gå fra å være den tynne og svake i vennekretsen, til å være den desidert sterkeste og største. Hvis du vil ha mer tips av hva du må gjøre, så PM meg. Man får kanskje ikke et inntrykk av at jeg kan så mye om trening og vektoppgang fra denne posten, men jeg kan endel ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager at du ble støtt.

...

Ja, jeg sa det er unødvendig å påpeke noe uten at det har en hensikt. Ellers er det fritt fram.

Jeg ble ikke støtt, men det er jo hyggelig at du beklager deg :)

Et pitte lite oppfølgingsspørsmål. Er det noen hensikter som ikke gjør at det er fritt frem? Grunnen til at jeg spør er at jeg tror de aller fleste som forteller tynne folk at de er tynne gjør det med den hensikt å ha noe å snakke om. På samme måte som at selv om (nesten) alle kan se at sola skinner så sier folk ofte til hverandre at sola skinner. Det kan nok også være at de som forteller tynne folk at de er tynne anser det som et kompliment når noe kaller dem selv for tynne. Dermed blir hensikten positiv.

Lenke til kommentar

Vel da kan vi vel begynne å ha magen til "insert random feit person" som emne da. En stor nese kunne jo vært et samtaleemne det også. Og hvis en person hadde vært usedvanlig stygg kunne vi jo snakket om det og! :) Fakta er at komplekser hos folk kommer fra avvik fra normalen. Og avvik fra normalen gjør at man føler seg annerledes og stygg. Er avviket et pent avvik, slik som veldig lange øyevipper, får man jo høre at det er pent, så da blir det ikke til et kompleks. Det ser ikke bra ut å være såpass tynn som jeg var, det er rett og slett ekkelt, det ser ikke sunt ut, det ser helt forjævelig ut (snakker for meg selv her, vet ikke hvor tynne dere andre egentlig er).

Endret av ToYBoi
Lenke til kommentar

Folk gjør jo det. Feks "Er det sant det de sier som folk med stor nese?" eller "Du klarer sikkert resten av middagen" osv :)

Tingen er kanskje at du som tynn ikke oppfattet det som noe positivt, mens de fleste som sa det gjorde det? Forøvrig kan man få komplekser av å bli fortalt man er pen hele tiden også. Tenk "Ingen liker meg for den jeg er, bare utsende mitt"

Noen får komplekser av ting andre ikke får komplekser av. Jeg tror ikke et 'avvik' i seg selv er nok, det må være noe i personligheten til personen som utvikler komplekset også. Det må jo være mange tynne mennesker som ikke utvikler komplekser av å bli kalt tynn. Og pene mennesker som ikke missliker at folk liker dem pga utsende for den saks skyld.

For å ta deg som et eksempel siden du snakker for deg selv. Hvorfor mener du at det så helt forjævlig ut når du var så tynn som du var? Var det fordi folk fortalte deg at du var tynn, eller kanskje fordi du oppfattet tynnheten som unormal og derfor noe negativt. Hvordan tror du at du hadde oppfattet det å bli kalt tynn om du selv synes du så drit bra ut som så tynn?

Kanskje litt høna og egget, men jeg håper du ser poenget mitt :)

Lenke til kommentar

Jeg hører hele tiden at de som er tynne klager på høy forbrenning. Mulig det, men tough luck, da må du presse deg selv hardere. Jeg har alltid vært veldig tynn. Det toppet seg i jul når jeg var så tynn at damen ble redd. Dette gadd jeg ikke mer. Jeg begynte å spise mer. Presset i meg ubehagelige mengder mat samtidig som jeg trente tungt. Nå, 8 mnd senere har jeg gått opp 16 kg. Jeg hadde et daglig inntak på 4000-4500kcal, mindre i helgene. Det er så lett verdt det!

Dette er kanskje ikke helt i tråd med diskusjonen, men jeg ser noen her klager på høy forbrenning. Ingen har så høy forbrenning at det er umulig. Man må bare være dedikert. Jeg har mat på hjernen 24/7 og det er det som har gjort at jeg har gått opp i vekt.

Lenke til kommentar

Folk gjør jo det. Feks "Er det sant det de sier som folk med stor nese?" eller "Du klarer sikkert resten av middagen" osv :)

Tingen er kanskje at du som tynn ikke oppfattet det som noe positivt, mens de fleste som sa det gjorde det? Forøvrig kan man få komplekser av å bli fortalt man er pen hele tiden også. Tenk "Ingen liker meg for den jeg er, bare utsende mitt"

Noen får komplekser av ting andre ikke får komplekser av. Jeg tror ikke et 'avvik' i seg selv er nok, det må være noe i personligheten til personen som utvikler komplekset også. Det må jo være mange tynne mennesker som ikke utvikler komplekser av å bli kalt tynn. Og pene mennesker som ikke missliker at folk liker dem pga utsende for den saks skyld.

For å ta deg som et eksempel siden du snakker for deg selv. Hvorfor mener du at det så helt forjævlig ut når du var så tynn som du var? Var det fordi folk fortalte deg at du var tynn, eller kanskje fordi du oppfattet tynnheten som unormal og derfor noe negativt. Hvordan tror du at du hadde oppfattet det å bli kalt tynn om du selv synes du så drit bra ut som så tynn?

Kanskje litt høna og egget, men jeg håper du ser poenget mitt :)

Ja folk forteller deg hele tiden at du er så tynn, og du ser ikke sunn ut, og har du anoreksia osv. Hvorfor jeg syns det ser forjævelig ut? Du kan jo ta en titt på disse her og velge ut den du syns ser best ut, så ser jeg ferdig siste episode av heroes imens =)

auschwitz20prisoners.jpg

Lenke til kommentar

Så, du lot andre bestemme for deg hva du skulle synes om kroppen din. Sjelden en god idé.

Hvis målsetningen er å se minst tynn ut så tror jeg at jeg går for nr to fra venstre. Hvis målsetningen er å se ut som det 'beste' eksemplet på plaget individ så går jeg for nr tre fra høyre.

Aner jeg forresten en eim av Godwin her? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...