Wubble Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Det er helt greit å fornærme tjukke folk fordi det er deres feil at de er tjukke? Nei, man gir en objektiv og sann beskrivelse av deres kropp. Tar de dette som en fornærmelse så kan de: a) Lære å leve med at de faktisk er tykke. b) Gjøre noe med det. Burde jeg ta meg nær av at noen sier jeg har brunt hår? eller at jeg har hår på armene? Men om du gir denne objektive og sanne beskrivelsen av kroppen deres, som du vet de tar seg nært av, hvem gagner det? Ingen. De vet garantert at de er tjukke, de blir fornærmet og kanskje lei seg. Den eneste som vinner på at du sier det er deg selv, som sikkert får bedre selvtillit av det. Du burde ikke ta deg nært av at noen sier at du har brunt hår. Men om du vet at noen faktisk tar seg nært og blir fornærmet av at du sier de har brunt hår, burde du ikke si det til de. Endret 16. september 2010 av Vycan Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 ikke umulig, men jeg er feit selv så da må jeg jo ha lov til å kalle andre feite for feite. Når det er sånn med bruken av ordet nigger burde jo det samme være tilfellet med andre ord folk oppfattet negativt Hvorfor? Fordi du er tjukk gir ikke deg rett til å fornærme andre. PS: hvorfor reagerer du på at jeg kaller folk feite, mens du ikke nevner at jeg kaller folk tynne i en tråd opprettet nettopp av en tynn person som tar seg nær av å bli kalt nettopp tynn? Yay for verdiladning av ord Jeg har allerede sagt at jeg mener det blir det samme for de som ikke liker å bli kalt tynne. Et av mine mange poeng er at folk vil bruke en 'unormal' egenskap når man skal beskrive noen eller skjelle ut noen. Hvis du har levd livet ditt uten å ha blitt ertet for noen av dine egenskaper så har du vel hatt ett noe unormalt liv, din jævla populære ikke-mobbede person Alle har nok opplevd dette. Det jeg prøver å si er at folk som aktivt kaller folk tjukke, vel vitende om at de tar seg nær av det er drittsekker. Det samme gjelder mot tynne, storørede osv. Lenke til kommentar
dkny Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Tynne gutter er heite! For meg er det uaktuelt å flørte/bli sjekket opp av en overvektig gutt iallefall. Folk vet de kan si mye fælt til tynne fordi det egentlig er allmennkjent bedre enn å være feit, og derfor ikke så touchy tema, de tror du ikke tar det sååå nær av det rett og slett. Kanskje litt, men ikke SÅ mye. Kanskje folk har sagt du er tynn, men om de har vært feite har det kanskje vært litt skjult misunnelse der... Om du begynner å trene, vil du nok bli fornøyd med deg selv etterhvert. Det er ikke noe problem utseendemessig å være tynn. Problemet kommer om du har andre ting som sammen med tynnheten gjør at du fremtoner merkelig. F.eks. at du er sykt høy og har sånn dårlig pukkelrygget holdning. Eller at du har en stor lang nese som stikker veldig ut mens resten av kroppen og fjeset ditt er kjempetynt. Men om du er fin ellers, er tynn bare niice. Lykke til med treningen. Om du vil kan du jo poste "fremskrittene" dine her, så får du litt motivasjon. Endret 16. september 2010 av dkny Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 ikke umulig, men jeg er feit selv så da må jeg jo ha lov til å kalle andre feite for feite. ... Hvorfor? Når det er sånn med bruken av ordet nigger burde jo det samme være tilfellet med andre ord folk oppfattet negativt Et av mine mange poeng er at folk vil bruke en 'unormal' egenskap når man skal beskrive noen eller skjelle ut noen... Alle har nok opplevd dette. Det jeg prøver å si er at folk som aktivt kaller folk tjukke, vel vitende om at de tar seg nær av det er drittsekker. 1:Er det riktig å snakke nedsettende om personer som snakker nedsettende om andre? Er man ikke like drittsekk som den drittsekken man snakker om når man kaller noen en drittsekk? 2: Hvis man tar vekk aspektet mobbing og tenker på følelsesladde situasjoner. Er det noensinne ok å gi uttrykk for sin misnøye verbalt? Hvis nei, hvorfor er det ansett som positivt å snakke om følelsene sine? 3: Hvis jeg kaller noen for noe, feks høy, og den personen, uten at jeg vet det, er nærtagende for å bli kalt høy. Er jeg like drittsekk da? Det skulle forsåvidt ikke forundre meg om man kan grave frem et eller annet menneske som ikke liker å bli kalt menneske. Hvem skal i så fall bedømme hvilke ord som har negativ klang og hvilke som ikke har det? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) "Han får skylde seg selv," det er en dårlig holdning, det. Få personer, spesielt ungdom i vekst, har liten kontroll over dette. Ja, noen har spist seg store, men folk vokser i forskjellig tempo og har forskjellig arveanlegg. Noen kan ha bred benbygning uten å ha høy fettprosent, men ser likevel stor ut. Andre kan spise og spise uten å legge merbart på seg. Men det er jo lett for dere andre å tenke at det er hans egen feil. Dere har jo aldri følt frustrasjonen over å ikke kunne gjøre noe, eller følelsen av å bli vurdert og dømt på grunn av kroppsfasongen. Selv var jeg av det tynne slaget. Jeg har aldri spist lite, og trente minimalt under oppveksten min. Samtidig kjenner jeg personer som alltid har vært store, selv om de har hatt et sunt kosthold og spilt fotball. Inntil for et år siden var jeg liten og tynn. Nå har jeg vokst til og er gjennomsnittlig høy og bred, men det setter spor når man har hørt hvor spinkel man er gjennom hele barndommen. Poenget er, ja, jeg var tynn. Og jeg vet det, likeledes som at feite folk vet hvordan de ser ut. Men man blir usikker når det alltid er alt man får høre. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre med det, jeg hadde aldri gjort noe med et mål om å være tynn. Vennene mine kommenterte det alltid på barneskolen, spesielt ofte i garderoben etter gymmen. Og ved alle store påske- og julemiddager sa foreldrene og besteforeldrene mine "hvor gjør du av all maten, du er jo så tynn". Folk forstår ikke at det er like sårende å bli kalt tynn som feit, samme hvor sant det er. Jeg behøver ikke å bli fortalt hvordan jeg ser ut, for jeg er fullt klar over det. Når det er alt man hører, at man er tynn eller feit, fører det til at man blir usikker. Er det noe galt med meg? Ser hun hvor tynn jeg er? Finner hun det avskrekkende? Jeg blir ikke fornærmet hvis mannen i klesbutikken sier jeg er tynn, for han vil jo bare hjelpe meg. Men hvis du ikke jobber i en klesbutikk, er det veldig unødvendig å kommentere hvor tynn eller feit en person er, bare for å ha sagt det. Ja, han er tynn/feit, men er det ditt problem? Tror du ikke han vet det selv? Er det noen vits i å si ifra, bare for å være sikker? Nei, det fører ingenting godt med seg. Over tid vil det bare skape usikkerhet og angst. Endret 16. september 2010 av Zarac 6 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Det må være det mest fornuftige svaret så langt, takk:) Lenke til kommentar
svelemoe Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Skulle jeg kalt en av de litt kraftige kompisene mine som kalte meg tynn for feit? Det gjorde eg. Og han holdt kjeft. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Jeg blir ikke fornærmet hvis mannen i klesbutikken sier jeg er tynn, for han vil jo bare hjelpe meg. Men hvis du ikke jobber i en klesbutikk, er det veldig unødvendig å kommentere hvor tynn eller feit en person er, bare for å ha sagt det. Ja, han er tynn/feit, men er det ditt problem? Tror du ikke han vet det selv? Er det noen vits i å si ifra, bare for å være sikker? Nei, det fører ingenting godt med seg. Over tid vil det bare skape usikkerhet og angst. Så, alt om deg selv som du vet trenger ingen andre å fortelle deg? Du vet vel at om du sto i brann og folk så deg så ville mange rope "du brenner" til deg, før de forhåpentligvis hjalp deg. Du vet vel også at de fleste mennesker ikke ser på sitt lille bidrag til noe negativt som betydningsfullt. "jeg kan sikkert kaste denne tingen ut av bil vinduet, den er jo så liten" osv. Du vet vel også at folk ikke tenker seg nøye om og gjør disse tingene basert på et rasjonelt valg. Det eneste man kan oppnå med en debatt av denne typen er å legge nok et ord til listen av ord man helst ikke skal kalle folk. Jeg har to problemer med den listen. Det ene er at det finnes fryktelig mange ord som potensielt kan stå på den. Det andre er at en slik liste 'administreres' av noen ukjente personer som av en eller annen grunn er blitt voktere for god moral. Jeg tviler på at jeg har sammenfallende moralsk syn som disse menneskene og derfor motsetter jeg meg å bli 'tvunget' til å ikke bruke ord som er definert i den norske ordboken Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Det må være det mest fornuftige svaret så langt, takk:) "92% av alle tenåringer hører på rap, techno, trance, pop og annen drit. Er du en av de 8% som fortsatt hører på ordentlig musikk, kopier og lim dette inn i din signatur. Kiss Eier" Se på signaturen din. Hva om noen som faktisk liker rap og annen dritt tar seg nær av dette, og at denne lille biten var dråpen som fikk begeret til å renne over? Hva er egentlig forskjellen på det din signatur sier til folk som liker rap og at noen kaller deg tynn? Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Forskjellen på å kalle folk feit og tynn, tynn er jo penere! Feite folk er ekle, de er en belastning for samfunnet, mens tynne får alt de vil ha, alle vil jo være tynne. Jeg ser ikke på ordet "tynn" som en fornærmelse, jeg ville tatt det som et kompliment, siden det er det alle streber etter å bli. Det å være feit er jo bare ekkelt (trust me, jeg får høre det hvordan jeg ser ut, både av meg selv, familie og andre) støtt og stadig. Jeg har alltid vært feit, kommer til å være det til dagen jeg dør. Men hva så? Vi må slutte å kommentere andre sitt utseende, alle vet hvordan de ser ut, de trenger ikke bli påminnet på alt som er feil med dem. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Så, alt om deg selv som du vet trenger ingen andre å fortelle deg? Det er helt riktig. Aller minst når det bare er for å ha sagt det, eller det er negativt ladet. Og i hvert fall ikke hvis man vet at jeg kan ta meg nær av det. Jeg vil ikke alltid bli fornærmet over å høre at jeg er tynn, ikke hvis det blir sagt med et smil som noe positivt eller det blir sagt i en sammenheng. "Du er så lang og tynn, du kan jo strekke deg opp til skapet og ta ned fatene," det er helt greit å høre. 1 Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Så jeg skal på magisk vis vite hvilke ord du tar deg nær av, og i hvilke situasjoner de samme ordene er lov/ikke lov å bruke? Hei, Zarac <-du vet forsåvidt at du heter det, men jeg kunne ikke dy meg Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Når det er sånn med bruken av ordet nigger burde jo det samme være tilfellet med andre ord folk oppfattet negativt Det du ikke ser ut til å forstå, er at det handler om hvordan folk tar det. Hvorfor du drar "nigger" inn, forstår jeg ikke. Har du problemer med å forstå at det er galt å fornærme andre? Det er akkurat det du gjør i mange tilfeller om du kaller folk feite. 1:Er det riktig å snakke nedsettende om personer som snakker nedsettende om andre? Er man ikke like drittsekk som den drittsekken man snakker om når man kaller noen en drittsekk? 2: Hvis man tar vekk aspektet mobbing og tenker på følelsesladde situasjoner. Er det noensinne ok å gi uttrykk for sin misnøye verbalt? Hvis nei, hvorfor er det ansett som positivt å snakke om følelsene sine? 3: Hvis jeg kaller noen for noe, feks høy, og den personen, uten at jeg vet det, er nærtagende for å bli kalt høy. Er jeg like drittsekk da? Det skulle forsåvidt ikke forundre meg om man kan grave frem et eller annet menneske som ikke liker å bli kalt menneske. Hvem skal i så fall bedømme hvilke ord som har negativ klang og hvilke som ikke har det? 1. Det kommer helt an på situasjonen. Om jeg kaller deg en drittsekk uten grunn for å fornærme deg, ville jeg ikke vært noe bedre selv. 2. Såklart går det an å uttrykke sin misnøye verbalt. Hva er alternativet? Vold? Hva legger du i å "uttrykke sin misnøye verbalt"? 3. Nei, da visste du ikke bedre. Om du visste at han tok seg nært av å bli kalt høy, og fortsatt gjorde det, derimot. Lenke til kommentar
TheSoapmaker Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 jeg kan ikke gå opp i vekt omtrent - eneste måten å gå opp i vekt er ved muskelmasse. jeg håper da virkelig ikke at du ser på dette som negativt? du har jo tydeligvis bare trent så mye at forbrenning din har blitt veldig høy. hvis du absolutt vil legge på deg fett, så er det jo bare å slutte å trene, og spise masse dritt Meeeh! Wrong. Jeg har ikke trent eller hatt gym på 2 år. Og jeg spiser ofte macdo' og kebab. Går aldri opp i vekt! Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Det må være det mest fornuftige svaret så langt, takk:) "92% av alle tenåringer hører på rap, techno, trance, pop og annen drit. Er du en av de 8% som fortsatt hører på ordentlig musikk, kopier og lim dette inn i din signatur. Kiss Eier" Se på signaturen din. Hva om noen som faktisk liker rap og annen dritt tar seg nær av dette, og at denne lille biten var dråpen som fikk begeret til å renne over? Hva er egentlig forskjellen på det din signatur sier til folk som liker rap og at noen kaller deg tynn? Hei, ja, jeg er FULT klar over at jeg dreit meg ut der. Sikkert 2 år siden jeg satt den som signatur og har bare ikke orket å forandre den. Nå er det vel også litt forskjell på å slenge dritt om film/spill/musikk smaken til folk og slenge dritt om utsendet til folk. JA, jeg blir såret av at folk kaller meg tynn, men jeg blir faen ikke såret når folk sier at Kiss suger, at de ikke burde bruke sminke siden de er menn. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Det du ikke ser ut til å forstå, er at det handler om hvordan folk tar det. Hvorfor du drar "nigger" inn, forstår jeg ikke. Fordi det er vel det mest kontroversielle ordet en ikke-sort kan bruke til en sort, men som det er greit at en sort bruker til en annen sort person. Det illustrerer at en som har en egenskap kan kalle andre med samme egenskap ting personer uten den egenskapen ikke kan. Ergo, en feit person kan kalle en annen feit person feit. Eller så kan man droppe hele den tullete logikken bak ordet nigger slik at det enten er galt for alle eller ingen og gi samme status til alle andre ord som kan oppfattes negativt. EDIT: eller enda bedre. Ikke tillegge ord verdiladning i det hele tatt. Har du problemer med å forstå at det er galt å fornærme andre? Det er akkurat det du gjør i mange tilfeller om du kaller folk feite. Delvis, ja. På den ene siden så er jeg helt enig i at man ikke skal plage andre, på den annen side har vi ytringsfrihet og jeg ser mange situasjoner der det å bruke ord som er negativt ladet er en naturlig del av et sosialt samspill. Er det galt å prøve å psyke ut en motstander innen sport/kjærlighet/krig/osv? Hva med gutter som 'leke-sloss'? De er jo faktisk voldelige mot hverandre uten at det blir sett på som noe veldig galt. Boys will be boys and all that. 1:Er det riktig å snakke nedsettende om personer som snakker nedsettende om andre? Er man ikke like drittsekk som den drittsekken man snakker om når man kaller noen en drittsekk? 1. Det kommer helt an på situasjonen. Om jeg kaller deg en drittsekk uten grunn for å fornærme deg, ville jeg ikke vært noe bedre selv. Finnes det noen bruk av ordet drittsekk som ikke er ment å fornærme? (selvsagt utenom diskusjon av selve ordet der man må bruke det for å kunne ytre seg i dialogen) Og, om jeg faktisk var en drittsekk og du hadde god grunn til å kalle meg det. Hva skiller det fra å kalle en feit person som faktisk er feit for feit? 2. Såklart går det an å uttrykke sin misnøye verbalt. Hva er alternativet? Vold? Hva legger du i å "uttrykke sin misnøye verbalt"? Å si noe som gjør det tydelig for den man sier det til at man er misfornøyd. Jeg ser for meg at om man ikke har lov til å bruke ord mottakeren oppfatter som negativt så fjerner man også muligheten til å kunne uttrykke misnøye da en hver form for kritikk kan oppfattes negativt. 3. Nei, da visste du ikke bedre. Om du visste at han tok seg nært av å bli kalt høy, og fortsatt gjorde det, derimot. Så, det er altså ikke ord i seg selv om er gale å bruke, men motivasjonen bak dem? Folk tar jo seg nær av feks å bli kalt tynn selv om den som gjør det ikke mente noe med det. Ser ikke helt hvordan man skal lage et system som tar høyde for at den som sier ordet skal vite hva alle som hører det mener om det, og at alle som hører det kan vite hva den som sier det vil med å bruke ordet. Litt morro er det jo at du først sier "..det handler om hvordan folk tar det.." for så å si "Nei, da visste du ikke bedre. Om du visste at han tok seg nært av å bli kalt høy, og fortsatt gjorde det, derimot.". Er ikke dette litt selvmotsigende? Er det ordet eller motivet bak som gjelder? Endret 16. september 2010 av noob11 Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Hei, ja, jeg er FULT klar over at jeg dreit meg ut der. Neida, du har ikke driti deg ut Det er bare så enkelt som at noen reagerer på noe, mens andre reagerer på noe annet. Det er nok umulig å holde oversikt over alt noen kan reagere på. Også er det jo slik at det noen reagerer på vil mange andre mener ikke er noe å reagere på. Da får man et valg. Skal man ha et samfunn der ingen kan si noe som kan fornærme noen (og bare tenk litt på hvor mye rart som kan fornærme noen) eller skal man akseptere at noen ord kan være både god og dårlige avhengig av hvem som sier det og hvem som hører det. Jeg tror det aller beste er at man i en situasjon selv gjør seg opp en mening om akkurat den situasjonen og hvilke reaksjon man selv ønsker å gi uttrykk for der og da istedenfor å lage lister over ord som ingen for lov å bruke. Hvis man klarer å styre sin egen reaksjon så vil jo ingen ord få 'makt' til å påvirke en Man får heller bli lei seg om noen tydelig er ute etter å plage en, enn å bli plaget av ord man ikke nødvendigvis vet årsaken til at blir sagt. Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Med andre ord, går hele denne tråden ut på at du ikke har lov til å bruke adjektiv til å beskrive folk slik som de er, hørt på maken til tull. Hvem bryr seg om du er tynn eller feit eller retard, vi lever i ett utviklet rikt velferdsamfunn FFS! Lenke til kommentar
svelemoe Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Med andre ord, går hele denne tråden ut på at du ikke har lov til å bruke adjektiv til å beskrive folk slik som de er, hørt på maken til tull. Hvem bryr seg om du er tynn eller feit eller retard, vi lever i ett utviklet rikt velferdsamfunn FFS! Klart du kan beskrive folk, men mobbing er ikkje greitt. Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 snip Her må ha komt en misforståelse. Jeg mener ikke at man ikke kan bruke ord som kan oppfattes negativt, men om du bruker negative ord om andre, vel vitendes om at de tar seg nær av det, er du en drittsekk. Der finst såklart unntak, men jeg reknet nesten med du forsto hva jeg mente. Lekeslossing, sport, krig og "nigger" er ikke relevant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå