Populært innlegg TheNarsissist Skrevet 16. september 2010 Populært innlegg Del Skrevet 16. september 2010 Hei, jeg er en gutt på 16 som har slitt med å være undervektig hele livet, og pga dette har jeg hørt mye rart. Jeg er tynn og undervektig av naturlige grunner, like vel har dette slitt mye på selvtilliten min. Husker på barneskolen, at jeg og kompisene satt og sted på skolen i friminuttet, der samtalen gikk i hvor tynn jeg var, de var nesten fasinerte. Tok fingrene sine rundt henda mine og sa ''Fy faen, du er tynn ass. Hvor mye veier du a?'' Dette var ikke bare irriterende det var også slitsomt, etter å ha hørt det ofte, fikk jeg det for meg at det og være tynn var noe veldig unormalt og negativt. Så på meg selv som en taper, og fikk bare dårligere og dårligere selvtilit. Etter hvert så gadd jeg ikke å si noe i mot noe mer. Jeg bare holdt kjeft og lot folk psyke meg ned enda mer. Dette har gjort meg veldig følsom og sårbar på mange ting, etter hvert begynte jeg også å få sosial angst. Så fikk jeg mageproblemer i sosiale sammenhenger. Dette sliter jeg meg nå, jeg er deprimert pga dette, og er borte fra skolen for tiden. Det at jeg har måtte hørt så mye dritt fordi jeg er tynn i flere år nå, har ødelagt livet mitt. Har fortsatt et håp om at jeg skal bli kvitt depresjonene og få tilbake selvtilliten jeg hadde da jeg var liten, men er veldig usikker. Noe som irriterer meg, er at ingen går rundt og kaller overvektige personer for feite, men det er HELT greit å fortelle en tynn og undervektig person hvor tynn han er på en nedlatende måte. Skal det være sånn? Hvorfor skal det være sånn? Skulle jeg kalt en av de litt kraftige kompisene mine som kalte meg tynn for feit? Hadde jeg gjort det, hadde jeg vært den slemme? Målet mitt for denne tråden, er å skape litt debatt rundt dette og høre deres meninger. Målet mitt er også å få folk til å tenke litt. I dagens samfunn, hvor det er positivt for jenter å være tynne, så er det tydligvis helt greit å kalle folk for tynne. Tenk dere hvordan det er for en gutt på 16, som veier 50 kilo, og høre hvor tynn han er? Skulle gjerne vært en kraftig fyr på 75 kg i steden jeg. 17 Lenke til kommentar
Knife Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Er vel å gjøre noe med det. Hvem sin skyld for at du er tynn? Din. Akkurat. Og joda, det er mange overvektige som blir kalt for feite. Både tynne og overvektige blir kalt kjeldsord, og det er akkurat derfor mobbere fortsetter, fordi dere blir jo så angrept av det og mobberere koser seg med reaksjonen dere gir ut. Om du så ikke hadde reagert, og hadde vært helt kul over det, og vært stolt over det, hadde folk synes tilbake at du hadde vært en selvstendig og kul fyr. Jeg har vært tynn jeg også, i en stor periode av livet mitt, undervektig på det tynneste, med knapt 54kg fordelt over 170cm. Idag er jeg 75kg og 175cm (et år siden). Ble helt klart mobbet og øppet med det før, jeg gjor noe med problemet, og idag ser folk opp til meg. Endret 16. september 2010 av Knife Lenke til kommentar
DNA Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Folk syntes vel at det var fascinerende hvor tynn du var og tenkte ikke på det som noe negativt som det i å være feit. Det kan også hende at de prøvde å være slemme og fant en kvalitet ved deg som sto ut iblant mengden. Det er ikke noe galt i å være tynn og jeg tviler på at jenter kommer til å tenke "oj han var tynn, så stygt". Det å være feit har så mye negativt med seg; man ser ut som at man er i dårlig form (negativ kvalitet) og ansiktet blir puffy noe som er stygt. Mens du som er tynn har mest sansynlig et markert ansikt noe som er veldig positivt. Det å være tynn har også andre positive sider; du vil som regel passe i de fleste klær, og det ved å merke designerklær som kan gi deg en ekstra kul stil. Ikke vær så deppa fordi du er tynn, du kunne hatt det være; du kunne ha vært feit. Endret 16. september 2010 av DNA Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Er vel å gjøre noe med det. Hvem sin skyld for at du er tynn? Din. Akkurat. Klassisk svar på en som egentlig ikke kan relatere seg til trådstarter. Jeg har siden jeg var seks år gammel trent, og fra jeg var ni år begynte jeg å trene 12 økter i uka, deretter eskalerte det opp til en 13-14 økter på det verste, dvs. i snitt to økter trening hver dag. Jeg spiste nok mer enn flere av klassekameratene mine tilsammen, allikevel greide jeg aldri å gå opp i vekt. Det er et par år siden jeg sluttet å trene så aktivt, nå er det kanskje bare en 5 økter i uka, men dette er noe jeg har "etterskjelv" fra nå, jeg kan ikke gå opp i vekt omtrent - eneste måten å gå opp i vekt er ved muskelmasse. Det blir for enkelt å skylde på at "du spiser ikke nok" osv. når man har en hinsides forbrenning, f.eks (som undertegnede). Endret 16. september 2010 av Bandidos-Pelle 3 Lenke til kommentar
DNA Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 @Bandidos-Pelle: Kanskje du trener så mye/intensitivt at du forbrenner omtrent alt du spiser. Noen trenger rett og slett også å spise mer enn andre siden det er stor forskjell på hvor mye hvert individ forbrenner. Alle kan gå opp i vekt hvis de spiser nok og ikke forbrenner alt så lenge de ikke har en sykdom som forhindrer dette. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Takk, for svar. At det er min skyld at jeg ikke går opp i vekt, er jeg ikke helt enig i. Jeg spiser helt normalt, som andre gutter på min alder. At forbrenninga mi er høy, stemmer nok. Faren min er akkuratt som meg og har vært tynn hele livet. Jeg tror det har noe med genene mine og gjøre, og det er utenfor min natur. Så det kan ikke være min skyld. Jeg kan sikkert gjøre noe med det. Prøve å spise ekstremt mye feks. Skal begynne å trene om et par måneder så satser på at trening, kombinert men masse mat vil hjelpe meg i og gå opp i vekt. Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) jeg kan ikke gå opp i vekt omtrent - eneste måten å gå opp i vekt er ved muskelmasse. jeg håper da virkelig ikke at du ser på dette som negativt? du har jo tydeligvis bare trent så mye at forbrenning din har blitt veldig høy. hvis du absolutt vil legge på deg fett, så er det jo bare å slutte å trene, og spise masse dritt TS: enig med DNA her egentlig. jeg vil si det er bedre å være undervektig enn overvektig. tror du hadde følt deg ennå verre om du hadde vært overvektig. delvis enig med knife også. du KAN faktisk gjøre noe med det. om du virkelig hadde gått inn for å legge på deg, så hadde du nok klart det. det virker heller ikke ut som skolekameratene dine prøvde å mobbe deg. jeg vil heller gå ut ifra at selvtilliten din ikke var på topp, så du tok kommentarene deres ganske personlig og lot det gå inn på deg. jeg tror ikke det at folk kalte deg tynn, ødela livet ditt. jeg kan ikke se at det har stor nok påvirkning til å få deg til å føle deg slik. Endret 16. september 2010 av kammizez Lenke til kommentar
Knife Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Det mest første problemstillingen er jo "jeg går ikke opp i vekt uansett hvor mye jeg spiser", og det første svaret du også vil få er, mer som "Du spiser ikke nok, bare å spise mer". 2 økter om dagen, forbrenner jo en god del kalorier. Mens du også var i utvikling. En ungdom på stadiet mellom 13-18 år trenger kanskje så mye som 4000kcal for å dekke veksten sin, mens 2 økter om dagen kan forbrenne så mye som 500-1000kcal, og for å gå opp i vekt må man også igjen øke kaloriiinntaket, så totale blir jo 4000kcal for vekst, 500kcal for trening og 500kcal for opp i vekt. Som blir 5000kcal totalt. La oss se på et vanlig norsk kosthold for en norsk ungdom er jo noe slikt. Frokost: 2-4 skiver, og kanskje et glass med et eller annent Lunsj: Variende butikkmat (boler og slikt) eller kun korn og slikt Middag: Poter og kjøtt Kvelds: Vanligvis samme som frokost. Og mye snacks i mellom de linjene. Når jeg gikk fra 70 til 75kg, på en god del månder, var det noe slikt jeg holdt meg til. Frokost: Halv boks med tunfisk, 3 egg , 2 ss olivenolje og 0,5dl melk Lunsj: 2-6 posjoner med skolemat (varm lunsj) Før trening: 300g kylling, med salat/spagheti eller risk og 0,5dl melk. Etter trening: En banan og 6 egg eller en liter med melk. Middag: 2-4 posjoner med en liter med melk. Kvelds: Rester etter middagen, tømme melka og 2 ss olivenolje. Og med et slik kosthold beveget jeg meg fra 70 til 71, fra 71 til 72 ganske sakte men sikkert. Og slikt spiste jeg hver eneste dag i en veldig lang periode. Når du plutselig når 20 årene, da er det du begynner å bevege deg med stormskitt opp i vekt. En av grunenne er fordi kroppen har stengt utviklingen, og resten av kaloriene går nå til reperasjon av skadete kroppsmasse og hvis et større overskudd, så går resten til fettlagrene. Høy eller lav forbrenning er bare en tåpelig tomslig unnskylding for late mennesker som ikke orker å gjøre noe med problemene. I tennårene har du et så kalt høy forbrenning, fordi du utvikler deg, og overvektige skylder vanligvis på lav forbrenning, som "kommer" av at du spiser godt over hva du trenger for å utvikle deg. Men for all del, det er jo ikke mitt liv, jeg liker å ta fatt i problemene og gjøre noe med dem. Orker virkelig ikke å tenke at det vil komme en "happy ending" til slutt på alle problemer (ironisk sett, som på hollywood filmer). Du lever nå idag, på dette sekundet, og det er idag du skal gjøre noe med det, ikke vente på fremtiden. Endret 16. september 2010 av Knife 4 Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Skulle jeg kalt en av de litt kraftige kompisene mine som kalte meg tynn for feit? Ja. Det blir akkurat det samme. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Tro meg, når man hører det i flere år så gjør det faktisk ting med deg. Er også andre ting som har sent selvtilliten rett til helvette, men det går jeg ikke inn på her. De fleste som har sagt det, gjorde det nok ikke for å være jævlige mot meg. Det er derfor jeg startet denne tråden. Kanskje noen av dere som leser denne tråden tenker dere litt om neste gang dere skal fortelle noen hvor tynne dem er. Det er nok ikke så mange som faktisk vet at det kan være sårende for en som er tynn og høre det. Delevis fordi det er ''inn'' å være tynn. Spessielt for modeller, men for en 16 åring som gjerne skulle vært stor og muskeløs er det ikke noe gøy å ha tynnere håndledd enn de fleste jentene. Selvfølgelig er jeg takknemlig for at jeg ikke er overvektig. Men synes fortsatt ikke at det skal være noe forskjell på å kalle en som er overvektig for feit og en undervektig for tynn. Jeg har ALDRI opplevd at noen har sagt at jeg er tynn på en positiv måte. Det har alltid vær på en negativ og nedlatende måte. Jeg har aldri opplevd at noen jeg kjenner åpenlyst har blitt kalt feit eller lignede, selv har jeg blitt kalt tynn ofte. Og sett folk som har fått negative kommentarer fordi de er tynne. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Noe som irriterer meg, er at ingen går rundt og kaller overvektige personer for feite, men det er HELT greit å fortelle en tynn og undervektig person hvor tynn han er på en nedlatende måte. HAH, hvilken verden lever du egentlig i? Tror ikke du kan finne en eneste overvektig person som ikke er blitt kalt feit. Hadde du vært overvektig så hadde folk kalt deg feit. Hadde du hatt en ekstra stor nese ville folk reagert på det. Det spiller egentlig ingen rolle hva som er 'mot normalt' med en person, folk vil uansett kommentere/erte/mobbe. Er man for stygg/tynn/feit/pen/smart/dum/osv. Alt som skiller seg fra normalen i den gruppen du måtte befinne deg i. Du kan få en sob-story fra alle mulige mennesker. "bu hu, ingen liker meg for den jeg er, alle vil bare være vennen min siden jeg er stein rik" osv. Jeg har null problem med å kalle noen feite, og heller ingen problemer med å kalle noe tynne. Nå skal det sies at jeg som regel kjenner en person før jeg kaller han/hun noe så jeg vet sånn nogenlunde hva reaksjonen blir. Hva hjelper egentlig i situasjonen du beskriver? Jo, nok selvtillit til å ikke ta deg nær av det som blir sagt. Gir du totalt faen i å bli kalt tynn så vil de fleste ikke si det mer, og om det fortsatt blir sagt så gir du alt faen så det påvirker deg ikke mer. En annen ting som gjelder spesielt i ditt tilfelle. Bli eldre. Du vil garantert bli feit om du ikke aktivt gjør noe for å ikke bli det Så til debatten din. Greit at du vil ha debatt om saken. Alltid opplysende å diskutere en sak. Tenk alikevel over om det er enklest å forandre samfunnet slik at ingen kaller deg tynn lenger, eller om det er enklere å forandre din oppfattelse av å bli kalt tynn. Ikke det at man ikke skal prøve å gjøre samfunnet til et bedre sted for alle, men det vil alltid finnes noen som ikke gjør som ønskelig. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Er vel å gjøre noe med det. Hvem sin skyld for at du er tynn? Din. Akkurat. Klassisk svar på en som egentlig ikke kan relatere seg til trådstarter. Jeg har siden jeg var seks år gammel trent, og fra jeg var ni år begynte jeg å trene 12 økter i uka, deretter eskalerte det opp til en 13-14 økter på det verste, dvs. i snitt to økter trening hver dag. Jeg spiste nok mer enn flere av klassekameratene mine tilsammen, allikevel greide jeg aldri å gå opp i vekt. Det er et par år siden jeg sluttet å trene så aktivt, nå er det kanskje bare en 5 økter i uka, men dette er noe jeg har "etterskjelv" fra nå, jeg kan ikke gå opp i vekt omtrent - eneste måten å gå opp i vekt er ved muskelmasse. Det blir for enkelt å skylde på at "du spiser ikke nok" osv. når man har en hinsides forbrenning, f.eks (som undertegnede). Om du trener 14 økter så er det da vell overhode ikke rart at du er tynn man. Regnestykket er enkelt. Vektøkning = energi inn - energi ut. Trener du MYE så vil "energi ut" bli veldig stor, og du må spise myyyye for å øke. Trener du effektivt klarer du deg med mye mindre energi ut, og vil kunne øke lettere. Sier ikke noe om hvilken trening det er snakk om, men regner med det ikke er styrke da musklene bør hvile 1-2 dager før du trener dem igjen. Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Hadde du vært overvektig så hadde folk kalt deg feit. Hadde du hatt en ekstra stor nese ville folk reagert på det. Det spiller egentlig ingen rolle hva som er 'mot normalt' med en person, folk vil uansett kommentere/erte/mobbe. Er man for stygg/tynn/feit/pen/smart/dum/osv. Alt som skiller seg fra normalen i den gruppen du måtte befinne deg i. Du kan få en sob-story fra alle mulige mennesker. "bu hu, ingen liker meg for den jeg er, alle vil bare være vennen min siden jeg er stein rik" osv. Normale folk går ikke rundt å kaller feite folk feite, og eller kommenter folk sine store neser. Jeg har null problem med å kalle noen feite, og heller ingen problemer med å kalle noe tynne. Nå skal det sies at jeg som regel kjenner en person før jeg kaller han/hun noe så jeg vet sånn nogenlunde hva reaksjonen blir. Du kaller folk feite, selv om du vet at mange tar seg nær av dette? Du er rett og slett en drittsekk? 4 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 De fleste som har sagt det, gjorde det nok ikke for å være jævlige mot meg. Det er derfor jeg startet denne tråden. Kanskje noen av dere som leser denne tråden tenker dere litt om neste gang dere skal fortelle noen hvor tynne dem er. Det er nok ikke så mange som faktisk vet at det kan være sårende for en som er tynn og høre det. Delevis fordi det er ''inn'' å være tynn. Spessielt for modeller, men for en 16 åring som gjerne skulle vært stor og muskeløs er det ikke noe gøy å ha tynnere håndledd enn de fleste jentene. Vell, du får bli emo da, så passer du jo rett inn med syltynne armer og skinnypack;) Men, til "problemet ditt" om du vil være stor og muskuløs, så er det INGENTING som stopper deg, absolutt ingenting. Du trenger et kort på et treningsstudio (250kr/m) og innsats. Du må sette deg inn i kosthold og hvordan det virker på kroppen, og sansynligvis endre kostholdet ditt drastisk. MEN, gi det ett eller to år med innsats, tre treninger i uka, så skal du se at du er opp 20 kg og med mye mer selvtillit. Du har ikke et problem, du har en mulighet. Der er opp til deg hva du vil gjøre. Sette deg ned å grine, eller å gjøre noe med det. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Jeg har null problem med å kalle noen feite, og heller ingen problemer med å kalle noe tynne. Nå skal det sies at jeg som regel kjenner en person før jeg kaller han/hun noe så jeg vet sånn nogenlunde hva reaksjonen blir. Du kaller folk feite, selv om du vet at mange tar seg nær av dette? Du er rett og slett en drittsekk? Skjønner ikke hva problemet med dette er, folk som er feite er dem som er for late til å gjøre noe med det. Ønsker de dette selv? greit, men da bør de også gi faen i hva andre synes om dem også, og innse at "hei, jeg er faktisk feit, men jeg driter i det", eller dra ræva si på et gym og kutte ut alle karbohydratene. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Ja, jeg er fult klar over at jeg kan gjøre noe med det. Har hatt lyst til å trene i over 2 år nå, men har ikke hatt muligheten til det. Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Slutt å grin, spis istedenfor å skrive poster her! Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Det er helt greit å fornærme tjukke folk fordi det er deres feil at de er tjukke? Endret 16. september 2010 av Vycan 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Det er helt greit å fornærme tjukke folk fordi det er deres feil at de er tjukke? Nei, man gir en objektiv og sann beskrivelse av deres kropp. Tar de dette som en fornærmelse så kan de: a) Lære å leve med at de faktisk er tykke. b) Gjøre noe med det. Burde jeg ta meg nær av at noen sier jeg har brunt hår? eller at jeg har hår på armene? Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Du kaller folk feite, selv om du vet at mange tar seg nær av dette? Du er rett og slett en drittsekk? ikke umulig, men jeg er feit selv så da må jeg jo ha lov til å kalle andre feite for feite. Når det er sånn med bruken av ordet nigger burde jo det samme være tilfellet med andre ord folk oppfattet negativt PS: hvorfor reagerer du på at jeg kaller folk feite, mens du ikke nevner at jeg kaller folk tynne i en tråd opprettet nettopp av en tynn person som tar seg nær av å bli kalt nettopp tynn? Yay for verdiladning av ord Når det gjelder hva folk kaller andre. Tror du ikke alle mennesker i verden har fått kommentarer mot seg pga en eller annen bagatell? Alle beskrivende ord man kan bruke om et menneske kan man også sette ordet jævlig foran. Hvis du vet om et beskrivende ord som ikke har blitt brukt slik må du fortelle meg det så jeg kan rette opp den glippen. Et av mine mange poeng er at folk vil bruke en 'unormal' egenskap når man skal beskrive noen eller skjelle ut noen. Hvis du har levd livet ditt uten å ha blitt ertet for noen av dine egenskaper så har du vel hatt ett noe unormalt liv, din jævla populære ikke-mobbede person Oyh, Zepticon! Ikke bare har jeg akseptert at jeg er feit, jeg vet at jeg flyter bedre enn de fleste, kommer til å overleve hungersnød bedre, ikke vil blåse bort (like lett) i en orkan, og vil nok overleve knivstikk i magen bedre enn de fleste Endret 16. september 2010 av noob11 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå