WitNo Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Burde kanskje postet i "Hjelp, jeg skal ha by PC" (Hvorfor heter den ikke hurra, jeg skal ha ny PC??).. Men gjør et forsøk her. Har PC fra før, men skal investere i nytt hovedkort og CPU. Klarer i grunnen ikke helt å bestemme med om jeg skal gå for en P4 2,8 med Asus P4P800 Deluxe eller en AMD XP2800+ med Asus A7N8X Deluxe. Luksusproblem.. OK. Men jeg vil gjerne ha noe som ikke gir for mye viftestøy, er kjapt og dønn stabilt. Erfaringer, tips og råd mottas med takk! Lenke til kommentar
dp Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 jeg ville gått for intel plattform. har ingenting å klage på med min. Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 jeg ville gått for intel plattform. har ingenting å klage på med min. og jeg ville gått for AMD plattform. har ingenting å klage på min heller. riktignok har jeg XP2500+ da. Lenke til kommentar
alexio Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 her må vi passe på at vi ikke gjør dette til en "amd er best, NEI Intel er best, NEI AMD! o.s.v. Sånne tråder har en tendens til å utvikle seg i den retningen.. Sjefen (meg såklart ) mener i hvertfall at alle som kommer med påstander bør begrunne seg.. Her kommer mitt forslag: Intel: Dønn stabilt, mangler 3dnow, har Heatspreader, fine boxed-løsninger, overklokkingsvennlighet, Hyperthreading er en fin ting (på noen versjoner), det er da "Intel" (jeg synes det er negativt), prisen til p4-baserte systemer er da litt på kanten.. AMD: Dønn stabilt også, har 3dnow, mangler dessverre heatspreader, dårlige boxed-løsninger, bartonkjernene er visstnok gode overklokkere, det er AMD, forholdet mellom pris/ytelse er topp! Selv om sammenlikningen ovenfor kan konkluderes med det samme ville jeg valgt AMD kun pga. pris/ytelse og det faktum at AMD kunne trengt litt hjelp opp på beina igjen (kunne jo gått bedre). JEg er selv en "kun amd-person" fordi jeg rett og slett ikke liker p4 --alexio Lenke til kommentar
StorPeder Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Siden AMD'n heter XP2800 så betyr det at den er omtrent like bra som en Intel 2800 MHz. Begge er veldig raske og stabile. Ta den du føler mest for, evt den som er billigst! Alle mener at den eller den er best uansett. Noen liker Intel andre ikke. Jeg liker begge. Lenke til kommentar
WitNo Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 Takker for svar! Har selv kjørt med AMD i noen år nå. Synes etterhver det er en god løsning i forhold til hva den var en gang i tiden. Ser at de er rimeligere, og de er jo kjappe, men hva er da argumentet for å velge en Intel. Jeg har ikke noen faste prinsipper i så henseende, og er vilig til å betale litt eksta, men hva får jeg for de ekstar kronene, og er det verdt prisen? Når det gjelder boxed-versjon av De nye AMD Xp... Hva inneholder pakken? Jeg skal uansett ha meg en stillegående vifte fra Microplex (lurer på scilent twin. Er det da noe vits med boxed, eller innebærer det bare ekstra fikling? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Hvis du ikke har altfor mye penger: AMD. Hvis du vil ha det rakseste som er av prosessorer for tiden (P4 800FSB m/HT: Intel. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Takker for svar!Har selv kjørt med AMD i noen år nå. Synes etterhver det er en god løsning i forhold til hva den var en gang i tiden. Ser at de er rimeligere, og de er jo kjappe, men hva er da argumentet for å velge en Intel. Jeg har ikke noen faste prinsipper i så henseende, og er vilig til å betale litt eksta, men hva får jeg for de ekstar kronene, og er det verdt prisen? Når det gjelder boxed-versjon av De nye AMD Xp... Hva inneholder pakken? Jeg skal uansett ha meg en stillegående vifte fra Microplex (lurer på scilent twin. Er det da noe vits med boxed, eller innebærer det bare ekstra fikling? Hovedforskjellen er vel at en p4 2,8 klokker du lengre,klokket min stabilt til vel 3,5 , så har den 800mhz og ht. En amd 2800+ er omtrnt like rask som en P4 2,8 uten 800mhz. Hva er behovet? skal du klokke så er uten tvil intel best,men jeg mener det er du som skal ha den det er du som vet hva ditt behov er og det er du som skal velge. Lykke til uansett valg Lenke til kommentar
StorPeder Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Takker for svar!Har selv kjørt med AMD i noen år nå. Synes etterhver det er en god løsning i forhold til hva den var en gang i tiden. Ser at de er rimeligere, og de er jo kjappe, men hva er da argumentet for å velge en Intel. Jeg har ikke noen faste prinsipper i så henseende, og er vilig til å betale litt eksta, men hva får jeg for de ekstar kronene, og er det verdt prisen? Når det gjelder boxed-versjon av De nye AMD Xp... Hva inneholder pakken? Jeg skal uansett ha meg en stillegående vifte fra Microplex (lurer på scilent twin. Er det da noe vits med boxed, eller innebærer det bare ekstra fikling? Hovedforskjellen er vel at en p4 2,8 klokker du lengre,klokket min stabilt til vel 3,5 , så har den 800mhz og ht. En amd 2800+ er omtrnt like rask som en P4 2,8 uten 800mhz. Hva er behovet? skal du klokke så er uten tvil intel best,men jeg mener det er du som skal ha den det er du som vet hva ditt behov er og det er du som skal velge. Lykke til uansett valg Er vel ikke umulig å klokke en XP2800 til XP3500 hastighet?? Mange har jo klokka xp2500 til xp3300.... Lenke til kommentar
Chief Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Burde kanskje postet i "Hjelp, jeg skal ha by PC" (Hvorfor heter den ikke hurra, jeg skal ha ny PC??).. Men gjør et forsøk her.Har PC fra før, men skal investere i nytt hovedkort og CPU. Klarer i grunnen ikke helt å bestemme med om jeg skal gå for en P4 2,8 med Asus P4P800 Deluxe eller en AMD XP2800+ med Asus A7N8X Deluxe. Luksusproblem.. OK. Men jeg vil gjerne ha noe som ikke gir for mye viftestøy, er kjapt og dønn stabilt. Erfaringer, tips og råd mottas med takk! Sett at dette er en Intel med 800MHz FSB ville jeg valgt denne. Er det en 533MHz ville jeg valgt AMD'en. AMD er best sammenlignet med 533 og nedover. 800MHz til intel er enorm. -Chief- Lenke til kommentar
WitNo Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 Jeg har i grunnen ikke noe i mot at systemet er mulig å klokke opp, men det er ikke noe sentralt poeng for meg. Mer viktig at de går bra som de gjør, og at systemet er stailt og kjapt med hovedkortene de sitter på. Er det forresten noen som vet hva denne boxen til AMD XP inneholder? Lenke til kommentar
alexio Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 vifte, casebadge og garanti.. HEatsinken er ikke UTROLIG bra, men den duger.. tror ikke den støyer alt for ille heller... --alexio Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Etter å ha lest en del på forumet her, ser jeg at mange har problemer med død amd prosessorer. Det er jo alltid en fare for å knekke kjernen ved montering av kjøleribbe, og da er det bare å kjøpe ny. Ingen garanti. Det, samt at Intel med 800mhz FSB er en del raskere, synes jeg er argumenter bra nok for å betale litt ekstra for P4. Amd blir fort dyrt om du skulle være så uheldig å knekke kjernen. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 AMDfolka har råd til bytte CPU oftere, derfor høyere skaderate Har selv byttet og montert ca, 40-45 AMD CPUèr , ingen skader ennå ! Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 intel cpuene blir slakkare etter nokre månedar med overklokkking Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 intel cpuene blir slakkare etter nokre månedar med overklokkking Dette har du selvfølgelig testet ut og har grundig dokumentasjon for,regner jeg med. Eller har du noen gang hatt en intelprosessor. :o Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 eg har 2 intel prossesorer som er sjuke Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 eg har 2 intel prossesorer som er sjuke Det kan du nok ha, men da er det også du som har "smitta" dem, med normal klokking holder den i flere år. Men vist du skal tyne maks ut av den 24 timer i døgnet med øket volt og div ja da klarer du nok å få den syk,dette gjelder både for amd og intel. Men det er jo greit å skylde på noe/noen. Lenke til kommentar
kristofo Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Et viktig poeng her er jo hva du har tenkt å bruke dataen din til. Begge disse prosessorene duger nok til de aller fleste programmer i dag uansett. Vet hvert fall at AMD-cpu-ene er en god del bedre enn Intel når det gjelder flyttallsoperasjoner (FPU). F.eks vil du nyte godt av denne ekstra prosessorkraften hvis du bruker maskina til musikkproduksjon. Jeg er ikke helt sikker, men tror også at programmer som photoshop, formZ og autocad benytter FPU-delen av cpu-en. Det er nettopp derfor Mac tradisjonelt sett ofte blir brukt til disse typer programmer av proffe folk, power pc-prosessorene er gode på FPU. Hvis du skal bruke maskina til spill, er nok begge prosessorene du nevner gode nok i massevis for alle spill på markedet nå. Her spiller jo skjermkort veldig mye inn også da. Skal du bruke maskina til tekstbehandling og Internett-sørfing, har du en pc for sikkert minst 10 år framover... Hvis du skal bruke maskina til å teste hvor rask den er med forskjellige testprogrammer, kommer det til å variere fra test til test om hvilken prosessor som vinner. Du vil nok finne ut av at Intel-prosessoren (hvert fall 800MHz-utgaven) stikker av med seieren i de fleste testene unntatt der det måles hastighet på FPU, der vinner AMD. Men når det kommer til pris/ytelse kommer nok AMD best ut nesten uansett hvilken test det er snakk om. Hvis du kjøper AMD, burde du ikke kjøpe boxed. Kjøp en silent twin vifte fra Mist, den hører du ikke om du så legger øret nedtil. Den fungerer fint til 2800+, og du kan også antakelig klokke den lett til 3200+ med samme vifta hvis du vil. Hvis du bare er forsiktig og fornuftig når du monterer vifta, er det veldig lett å unngå å ødelegge noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå