Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hvor usunn er det lov til å være?

Gjest per

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg drikker kun brus 2 dager i uken (helga), det blir som regel 2-3 liter.

I tilegg er jeg glad i å spise en stor melkesjokolade om lørdagene, blir som regel pizza også.

Er dette for mye? Har gått endel opp i vekt i det siste, men kanskje det har noe med Cipralex å gjøre.

Eller er det helgekosen som har skylda? (spiser ganske sundt om hverdagene)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For mye helgekos kan skape stor ubalanse og få deg til å gå opp i vekt. Men det er klart en skal kose seg litt i helgen. Det er faktisk SUNT å skeie ut litt av og til. Kroppen trenger det.

Det holder med 1 liter brus og 100g sjokolade kun på Lørdag for å si det slik... Ikke overspis deg på pizza heller... Å spise seg stapp mett, og deretter trøkke i seg godteri og mer brus er VELDIG VELDIG dårlig for kroppen.

Eksprimenter litt med deg selv ang. dette. Minimaliser helgekosen og se om det har noen virkning.

Endret av Vikestart
Lenke til kommentar

Det er vektøkning assosiert med cipralex, men det er ikke noe alle får.

Men 3 liter brus, sjokolade og pizza er veldig mye kalorier, så det vil nok ha sitt å si det også, spesielt hvis det kommer i tillegg til annen helgemat.

Bare brusen alene er som å få i seg ca 300 gram flytende sukker (gitt at den er sukkerholdig). Pizza er stort sett hvetemel som igjen er metabolsk det samme som sukker. Rundt 50% av pizzaen er med andre ord praktisk talt sukker.

Sjokoladen inneholder mye fett som som tilsvarer mye kalorier. I norsk melkesjokolade er det også betydelige mengder sukker.

Nå framkaller jo sukker også en positiv belønningskrets i hjernen via økt dopaminproduksjon, så du skal ikke se bort fra at dette er en slags egenterapi. Det som er viktig er å posjonere det ut og unngå store doser på kort tid som er vanskelig for kroppen å håndtere ordentlig. Resultatet blir at du lagrer unna overskuddskaloriene som kroppsfett.

Hvis du er interessert så kan jeg hjelpe deg med å naturlig forbedre kroppsfunksjonen og sinnet ditt slik at du sannsynligvis ikke lenger føler behov for å ta cipralex. Lag en bruker og send meg en PM (personlig melding) så skal jeg hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar

Angående om du øker i vekt eller ikke, handler det kun om kalori overskudd/underskudd. Det har ingenting å si på hva du spiser, men usunn mat gir mindre metthetsfølelse som gjør det lettere å spise på overskudd med junkfood og brus.

Men hvis du øker i vekt, tror jeg du burde se over ditt totale kosthold, du kan bli feit på pasta og brød også :)

Lenke til kommentar

Grunnen til at du går opp i vekt er fordi du får i deg flere kalorier enn du forbrenner.

Hvis du vil ned i vekt må du få i deg færre kalorier enn du forbrenner :)

Du sier du spiser "ganske sunt" ellers i uka, uten å spesifisere hva du spiser, så det blir litt vanskelig å si noe om. Det som er sikkert er at brus og sjokolade er gode bidragsytere til å gå opp i vekt :)

Lenke til kommentar

Grunnen til at du går opp i vekt er fordi du får i deg flere kalorier enn du forbrenner.

Hvis du vil ned i vekt må du få i deg færre kalorier enn du forbrenner :)

Du sier du spiser "ganske sunt" ellers i uka, uten å spesifisere hva du spiser, så det blir litt vanskelig å si noe om. Det som er sikkert er at brus og sjokolade er gode bidragsytere til å gå opp i vekt :)

Egentlig så handler det ikke bare om å spise mindre. Det er viktig å trene mye og holde seg i god aktivitet. Å sitte inne på rumpa dagen lang hjelper nok ikke stort på saken. Sier ikke at trådstarter gjør det, men det er mulig. Det er i denne situasjonen kanskje ikke nok "å være ute med venner" hele dagen heller. Det kan nok hende at du må legge til litt ekstra hard mosjon som jogging, styrketrening eller begynne på en sport som f.eks. svømming (kjempebra for å komme og holde seg i form).

Lenke til kommentar

Det er hovedsakelig kosthold og ikke treningsmengden som avgjør om man går opp eller ned i vekt. Det er selvsagt en balanse mellom kalorier forbrent og kalorier inntatt så mer trening utgjør naturligvis flere forbrente kalorier. Men man må trene hardt og mye for at det skal utgjøre vesetlig forskjell. For de fleste er det lettere å kanskje kutte ut den ekstra middagsporsjonen og spare 700 kcal der istedet for å stå 1,5 time på tredemølla.

Det er jo og en kjent sak at økt aktivitet øker matlysten som gjør at folk spiser mer og dermed går i null.

Men trening har jo andre helsevinnende faktorer naturligvis.

Endret av phax
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er hovedsakelig kosthold og ikke treningsmengden som avgjør om man går opp eller ned i vekt. Det er selvsagt en balanse mellom kalorier forbrent og kalorier inntatt så mer trening utgjør naturligvis flere forbrente kalorier. Men man må trene hardt og mye for at det skal utgjøre vesetlig forskjell. For de fleste er det lettere å kanskje kutte ut den ekstra middagsporsjonen og spare 700 kcal der istedet for å stå 1,5 time på tredemølla.

Det er jo og en kjent sak at økt aktivitet øker matlysten som gjør at folk spiser mer og dermed går i null.

Men trening har jo andre helsevinnende faktorer naturligvis.

Han sa at han hadde gått opp i vekt i det siste, så jeg antar at han vil få vekk de kiloene igjen. Da må det helst trening til.

Lenke til kommentar

Trening er ikke nödvendig for å miste kg, noen ganger spiser folk mer enn de forbrenner på treningene når de trener.

Det er jo derfor man skal balansere det. Ikke begyn å vri på det.

Spise moderat og hold seg i god aktivitet /evt. trening om man har en del kilo man vil ha av seg.

Hva folk velger å spise når de trener er induviduelt. Det har ingenting med saken å gjøre. Man skal spise 1-2 timer før man trener for optimal effekt.

Endret av Vikestart
Lenke til kommentar

Han sa at han hadde gått opp i vekt i det siste, så jeg antar at han vil få vekk de kiloene igjen. Da må det helst trening til.

Hadde du lest hva jeg skrev så ser du at jeg sier det er kosthold som viktigst å passe på når man ønsker å gå ned i vekt. Man ikke trene for å gå ned i vekt, men det er jo selvsagt å anbefale at man rører seg uansett.

Hva folk velger å spise når de trener er induviduelt. Det har ingenting med saken å gjøre. Man skal spise 1-2 timer før man trener for optimal effekt.

Totalt feil. Hva folk velger å spise har alt å si hvis man ønsker vektnedgang. Hvis du spiser mer enn du forbrenner vil du ikke gå ned et gram uansett hvor hardt du trener.

Endret av phax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...