DementedAlbino Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Etter å ha lest her på forumet angående valg av OS til en filserver tenkte jeg å teste FreeNAS. Dette er ikke så rett frem som en har fått inntrykk av. Jeg vil sette opp diskene i zfs og raid så mulighet for at en disk kan ryke. I tillegg vil jeg selvsagt ha tilgang fra de andre pcene i hus til filser osv. Så jeg trenger noen gode guider på hvordan sette dette opp på en bra måte. Lenke til kommentar
Yazfat Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Etter å ha lest her på forumet angående valg av OS til en filserver tenkte jeg å teste FreeNAS. Dette er ikke så rett frem som en har fått inntrykk av. Jeg vil sette opp diskene i zfs og raid så mulighet for at en disk kan ryke. I tillegg vil jeg selvsagt ha tilgang fra de andre pcene i hus til filser osv. Så jeg trenger noen gode guider på hvordan sette dette opp på en bra måte. Ta en titt på Youtube Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Vil egentlig ikkje anbefale å sette opp freenas, du kan sjølv gå inn på forumet å se kor mangen som sliter med enormt treg lese og skriveytelse, 30MB/s er ikkje noke å skryte av. Så vist du apsolutt vil ha ZFS kan du bruke OpenSolaris eller Solaris 10. Sun fikk ZFS laget får solaris. Usikker på korleis ZFS støtten er i BSD, tror ikkje den er optimal akuratt, FreeNas boxen min crashet kjapt med ZFS, Så gikk for raid 5 etterpå, men vart alt får tregt. Nå holder eg på med Win server og HW raid.. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 ZFS på FreeBSD er optimalt. Du har ikkje den siste versjonen som er i OpenSolaris. Men du har den samme stabile versjonen i Solaris. FreeNAS har fått kjeft på mange måter, det henger dessuten godt etter FreeBSD. Kanskje PC-BSD kan vere eit alternativ? Uansett så er FreeBSD dønn stabilt og kjapt på alle mine maskiner. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Nå kan en jo vente til freenas 8.0 kommer ut så vil jeg tro de fleste vil måtte svelge sine utsagn etterpå Ellers er det masse guider angående freenas om du besøker sourforge.net Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2010 Jeg fikk aldri FreeNAS til å gjøre som jeg ønsket, så da gikk jeg for windows server hvor jeg enkelt fikk til det jeg ønsket. Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Om du vil ha Freenas og ZFS så ville jeg nok ventet på Freenas 0.8 ja, men det ser ut til å ta en stund før den dukker opp. Solaris/Opensolaris er nevnt tidligere i tråden, men OpenSolaris er vel ikke så mye å satse på nå som utviklingen av den legges ned? To andre alternativer er NexentaCore og NexentaStor. NexentaCore er en om jeg har forstått det rett en "GNU-versjon" av OpenSolaris, men de vil bytte over til Illumos nå som OpenSolaris legges ned. NexentaCore er som navnet tilsier en minimalistisk løsning som er 100% commandline basert. Så det er muligens en ide å installere Napp-It om du ønsker ett web-ui. NexentaStor er i utgangspunktet en komersiel løsning som er ekstremt dyr, men de har en gratisversjon som heter NexentaStor Community Edition hvor den eneste begrensningen er at du ikke kan ha med enn 12 TB brukt lagringsplass, så om du ikke tror at du kommer til å bruke noe mer enn 12TB så bør du ta en titt på den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå