McDuck_ Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 I det siste har kaffen smakt svært bittert fra trakteren, kan ikke drikke den. Kjøpte kafferens i dag og kjørte det gjennom, men smaken er der fremdeles. Har traktet rent vann flere ganger før og etter rensen. Har hatt trakteren omtrent en måned. Noen som har peiling på hva det kan være? Jeg vasket forresten kanna med zalo for noen dager siden, men har skylt grundig siden da, så kan ikke tenke meg at det skulle avsette noe smak. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Kan det være noe med selve kaffepulveret? Lenke til kommentar
McDuck_ Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Kan det være noe med selve kaffepulveret? Tenkte det og åpnet en ny pose, smakte helt likt. Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Vanligste grunnen til at kaffe smaker bittert er overekstrahering. Altså, kan det hende vannet bruker for lang tid på å renne igjennom kaffen din, hvis du kjøper ferdigmalt kaffe tviler jeg på at dette er grunnen. Antageligvis varmer trakteren opp vannet for mye, så det trekker mer smak ut av kaffen - overekstrahert, bittert. Hvordan trakter har du? Grunnregelen er at kaffe skal brygges runt 90 - 96 grader. 1 Lenke til kommentar
McDuck_ Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 (endret) Takk for respons, du hadde rett. Innstilte det slik at kaffen traktes fortere, dvs går fortere gjennom løpet, og nå smaker det perfekt. Tydeligvis var innstillingene blitt tuklet ved. Endret 17. september 2010 av Monkybone Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå