QBab Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Som emnetittel sier, trenger jeg en harddisk til den stasjonære PC-en min. Den trenger ikke være så stor i kapasitet, men den bør vel kanskje være litt kjapp? Er det noe å hente på en 10 000 RPM disk eller holder det med 7200? De koster jo en del mer, og som fattig student har jeg ikke så mye å rutte med. Størrelsemessig holder det vel med 250 og oppover? På forhånd takk for hjelp! Du er en helt Endret 16. september 2010 av QBab Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Førstevalget ville vært en SSD, men ulempen er prisen. Raptor disker (10000 RPM) er det ikke så mye snakk om lenger, fordelene er minimale. Ville valgt en stor disk (1 - 2 TB) av nyeste modell. Stor disk betyr høy lagringstetthet, og det er av stor betydning for hastigheten. Små disker er tregere. Lag en partisjon på 100 GB til OS. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Ah, smart. Om jeg lager en partisjon og vil reformatere PC-en, trenger jeg da å ta backup av det som ligger på samme fysiske disk som Operativsystemet? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Reinstallsjon av OS vil ikke påvirke hele disken, bare OS partisjonen. Men backup trenger man jo uansett. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 28. september 2010 Forfatter Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Reinstallsjon av OS vil ikke påvirke hele disken, bare OS partisjonen. Men backup trenger man jo uansett. Har du noen forslag til gode program for backup? Fins det noe som ordner biffen automatisk? Edit: Hva tror du forresten om denne disken? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=496258 Endret 28. september 2010 av QBab Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Disken er helt grei. Bra program er Cobian Backup og Microsoft SyncToy. De har noe forskjellig bruksområde. Det er mange måter å gjøre backup, avhengig av utstyr og grad av sikkerhet. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 28. september 2010 Forfatter Del Skrevet 28. september 2010 Jeg skal ta backup av bilder og film jeg har tatt opp igjennom tidene. Altså privat bruk. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Bruk online tjenester til backup. Som f.eks dropbox. Backup heime er bare tull, hjelper lite om du blir utsatt for tyveri eller brann. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 30. september 2010 Forfatter Del Skrevet 30. september 2010 Er ikkje det dyrt da? Og ka med alle nakenbildene eg har av meg sjølv? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Dropbox koster 60kr månaden for 50GB, det finnes andre alternativer som iDrive som koster 30 kr månaden for 150GB Nakenbileta kan du alltid kryptere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå