lauritzm Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Heisann. Har en 84' Volvo 360. Hele venstre baklys fungerer ikke, dvs. ryggelys, blinklys, "kjørelys" (det røde som lyser hele tiden) og bremselys. Alle disse lysene fungerer fint på høyresiden. Har sjekket pærene og sikringene. En av pærene var gåen så jeg byttet den, fremdeles null lys i venstre baklys. La også merke til at venstre skiltbelysning bak fungerer, men ikke høyre. Når jeg blinker til venstre blinker pæra dobbelt så fort som til høyre. Peker alle tegn på en ledningsfeil eller? Kan det være en jordingsfeil? Har null peiling på bil, spesielt det elektriske. Har ikke fått målt strøm i lysene bak enda siden jeg ikke har måler, men skal prøve å få gjort det snarest. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Tipper hele lykten mangler jording, siden ingen lamper funker. Trolig har du en kabel som skal gå fra lykten et sted, og ned til et jordingspunkt i karrosseriet i nærheten av lykten. Lenke til kommentar
lauritzm Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 Skal få undersøkt dette i løpet av dagen! Takk for forslaget. Lenke til kommentar
lauritzm Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 Sjekket jordingspunktet nå, ser ut som om det er lite rust og bra kontakt der. Skrudde av og pusset muttern, koblingspunktet og hele driten med stålull. Prøvde å slå på lysene og varselsblinkern samtidig som jeg lirka og skrudde på plass jordingspunktet, men fikk null lys. Har ikke noen multimeter så det kan jo være at feilen ligger i selve jordingskabelen (?) Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Er nok jordkabel. Men uten multimeter famler du i mørke.. Helt idiotisk i grunnen. Sorry, men det er sant. Til nøds, kan du lage en prøvelampe med en 12V lav-effekt lyspære. 5W eller mindre. Lykke til! 360 er legendariske biler! Spess de med trinløs remgir! Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 <snip> Lykke til! 360 er legendariske biler! Spess de med trinløs remgir! Huh? 360 med remgir? Var det ikke bare 340 som hadde det? 340 er mye det samme som gamle DAF, mens 360 faktisk er en ganske grei bil, for sin periode, med manuell eller med automat, begge tradisjonelle greier med bakhjulsdrift. Har mekket endel på disse 360-ene, og aldri vært borti annet enn ordinære girløsninger, altså ikke rem. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Var sikkert 340, ja. Lenke til kommentar
lauritzm Skrevet 27. september 2010 Forfatter Del Skrevet 27. september 2010 Okay, har fått målt og testa litt nå sammen med en kompis som er elektriker. Virker som om hovedproblemet er at det er så jævla dårlig kontakt over hele linja og at støpslene er i veldig dårlig stand. Har pusset litt og prøvd å få litt bedre kontakt, og har nå offisielt blinklys og "kjørelys" i venstre baklykt. Kjørelyset på venstresiden slår seg forøvrig av når jeg trykker på bremsen, så er vel noe som er koblet veldig feil der. Skal se om jeg får tak i noen litt bedre støpsler på bilopphøggern, eller burde jeg se på noe uorginalt her, type Biltema? Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Høres ut som at det er Lucas som har laget lyktene på denne Volvoen også ja... Lucas en lykteprodusent, som har levert til flere bilmerker, også Volvo. Går under "Lucas - mannen som oppfant mørket". Du finner sikkert lykter som er i bedre stand på høggern for en billig peng. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå