Gå til innhold

Beste oppsett - 3 skjermer for arbeids PC?

Zimon

Anbefalte innlegg

Heisann

Har hatt det så travelt de siste 2 årene, så jeg har "falt litt av lasset" når det kommer til skjermkort etc.

Vi skal få satt opp 2 nye PC'er på jobben med 3 skjermer hver. PC'ene blir mest sannsynligvis Intel i5 760 CPU basert med 4GB RAM. Firmaet kjører per dags dato kun Win XP 32bits,(stort international selskap og mer eller mindre all IT bestemmes til slutt av IT på europakontoret), men vi håper at de tillater Win7 64bits på disse to maskinene.

Maskinene kommer til å bli brukt til vanlig kontorarbeid, så det er ikke behov for kraftige kort. Det er mer viktig å holde støynivået så lavt som mulig og at man kan kjøre 3 skjermer samtidig. Helst at når man maksimerer ett vindu så makses det kun på en monitor og ikke over alle 3 samtidig.

Både Nvidia og Ati har begge løsninger for å kjøre 3 eller flere skjermer. Eyefinity fra ATI er kanskje den beste løsningen per dags dato?

Har lest litt fram og tilbake og det ser ut som man må kjøre 2stk DVI + Displayport oppsett for å få dette til å fungere? Gjelder dette også Nvidia?

Tar gjerne imot tips til skjermkort og 24" LCD skjermer med smale kanter slik at skjermene står tettest mulig. :)

Takker for tilbakemeldinger. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På Ati-kortene i 5xxx-serien som støtter 3stk skjermer (Eyefinity) må en av skjermene kobles til via DisplayPort. Hvis skjermen støtter DP kan du bruke en vanlig overgang men hvis skjermen kun støtter HDMI/DVI/VGA må du ha et aktivt adapter som konverterer signalene fra DisplayPort til HDMI. Slike adaptere trenger strøm tilført og det kommer vanligvis fra en usb-port.

Angående maksimering så bruker jeg Eyefinity og har 3 skjermer tilkoblet, maksimerer jeg noe kommer det utover alle skjermene så jeg forstørrer (drar vinduet i hjørnet) vinduer til ønsket størrelse og plasserer de der jeg vil ha dem istedenfor å maksimere dem.

Eyefinity er trolig den mest elegante løsningen ettersom nVidia krever 2 skjermkort for å koble til 3 skjermer, slik jeg har forstått deres oppsett.

Lenke til kommentar

Tar like greit å quoter meg selv :

Hei hei hei gutta, nå må dere ikke gi stakkars OP helt feil informasjon.

Grunnen til at det sies at man MÅ ha en aktiv adapter for å bruke Eyefinity, er att skjermkort generelt ikke har mer enn 4x TMDS. Disse 4 blir da splittet på hver sin DVI port, som gir mulighet for dual link DVI, med andre ord større oppløsning enn 1920x1200.

HDMI porten i alle radeon 5xxx kort jeg vet om deler TMDS mellom seg og en DVI port.

på toppen av dette har man en DP port, som sender signal uten bruk av TMDS. Så i realiteten har 5xxx kortene bare 3 skjerminnganger som kan brukes på likt : DVI - DVI/HDMI - DP

For å kunne konvertere DP signalet til DVI trenger man ekstra strøm for at signalet fortsatt skal være digitalt. Derfor trenger man da en active converter.

MEN, hvis du bruker en DP-VGA adapter istedenfor trenger man ikke å betale like mye, bare pass å at det fortsatt er en aktiv adapter. De alle fleste er aktive, men husk å sjekk.

Ellers har man da også saphire sitt nye kort som har mulighet for DVI-DVI-HDMI eyefinity. 5770 flex kortet er det da jeg snakker om. Her er fordelingen på TMDS'er anderledes slik at man har nok signalstyrke i alle portene til å drive ett Eyefinity oppsett uten displayport eller adaptere. Nedsiden på dette er at man ikke kan drive Eyefinity med høyere enn 1920x1200 per skjerm (med mindre man bruker Displayporten). Det vil også si at man kan ha Eyefinity på 4 skjermer med ett kort.

Dette er dog ikke ett High End kort, så det anbefales ikke å spille i Eyefinity med dette kortet.

Men du har allerede kjøpt kortet såvidt jeg forstår, da står du igjen med 3 valg.

Du kan kjøpe en aktiv DP-VGI adapter.

Du kan kjøpe en vanlig DP-VGA adapter.

Eller du kan kjøpe DP skjermer.

Hva er budsjettet ditt? Hvis du ikke har ett alt for begrenset budsjett kan du kjøpe tredjepartskjøler for mindre støy :)

Lenke til kommentar

Takker for informasjon. Da fikke jeg litt bedre forståelse av det jeg startet å fordøye i går.

Sånn sett ser den beste løsningen da ut som følger.

3 stk 24" LCD med DVI og DP innganger.

1 stk Radeon 5xxx kort med Eyefinity støtte.

Dermed slipper man aktiv-adapteret som igjen blir en merkostnad.

Budsjettet vi har til hele prosjektet (inklusiv oppussing av rommet + alle tekniske løsninger er ganske stort), så penger er nok ikke det største problemet. ;) Samt stor sannsynlighet at disse PC'ene går under IT budsjettet og ikke prosjektbudsjettet.

Kan hende at disse Pc'ene blir bygget av meg, eller om vår worldwide IT leverandør har slikt produkt så kan det hende at de må bestilles derfra.

Men da vet jeg hvilken løsning som er best egnet. :)

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar

Skjermene skal brukes til vanlig kontorarbeid. Så det er ikke vits i å ha noen feite og dyre skjermer for foto/video etc. ;)

Tror vi er kommet i mål, jeg må bare finpusse litt her og der på oppsettet og så må vi ta det videre i prosjektgruppen og mot IT avdelingen etc.

Takker for innspill! :D

Lenke til kommentar

Vi får se hva jeg kan gjøre. Men det kommer til å ta litt tid desverre. Planlagt at prosjektet skal være i drift fra og med nyttår, men det betyr ikke at alt skal være ferdigstillt da. Så blir nok litt pusling med ting og tang etter nyttår også. Samt de som jobber med prosjektet har andre oppdrag ved siden av, så blir ikke 100% fokus. TTT vet dere. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...