Gå til innhold

Søke seg inn på Stanford eller Harvard

Bendit

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg klarer ikke helt å forstå hva som kreves og hva som skal være med. Kan noen hjelpe meg å forstå alle punktene man må igjennom for å kunne søke. Også: Er ikke jeg som er ferdig på vidergående egentlig ferdig som "freshman" eller må jeg betale de sinnsyke summene for å gå et år som egentlig er fullført.

Det største spørsmålet er dette med SAT testene. Betyr dette at vidergåendekarakterer er irrelevante? Kan ikke noen, hvis de gidder, gi meg en runtrhough om hva som kreves og hva man må gjøre for å kunne komme inn på slike skoler.

Det jeg har planer om å søke på er business. Enda et spørsmål som kommer opp da er om det er det samme som NHH. Er det økonomi mann lærer? De skriver om entrepenørkskap og lederutdanning. Er dette det samme som en siviløkonom?

Dere kan gjerne legge ved linker, men jeg får lite informasjon når jeg leser på hjemmesidene dere da det er klart det er ment for amerikanske studenter.

Takk på forhand hvis noen tar seg tid! =)

edit: jeg hadde ca 5,6 i 2. klasse vidergående. Men så er skolen så dårlig at jeg mistet all interesse og endte opp med 4 etter 3. klasse. Planen er å ta det opp hos privatist. Er dette nødvenig og kan det føre til et problem?

Bendit

Endret av Bendit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei.

De ser ikke kun på karakterene dine. Dette handler om veldedighetsarbeid, fritidsaktiviteter, diverse verv/klubber du har vært med på å styre, essay og anbefalinger. Du må i tillegg ta TOEFL som betyr "test of english as a foreign language." Dersom du ønsker å begynne på Harvard året 2011, burde du egentlig ha begynt for en stund siden... du er nødt til å finne ut når du kan ta TOEFL og SAT nærmest der du bor. Du må melde deg opp, betale, herregud så mye styr. Du må få læreranbefalinger; disse kan faktisk bety ganske mye.

Og så er det karakterene dine... jeg vil si at det er 4x enklere å få A i USA enn det er å få 6 i Norge (ikke tull engang), og det å gjøre det norske gjennomsnittet om til det amerikanske systemet kan være litt vanskelig. Du må få oversatt alle papirer du sender inn som er på norsk til engelsk, disse må også være stemplet og underskrevet av skolen.

Og, Harvard/Stanford er vanskelige skoler å komme inn på... men lykke til. Det er en lang prosess (som jeg ikke klarer å beskrive nøye), men du vet i alle fall hvor du ønsker å komme inn.

Du må nok begynne på førsteåret, så en bachelor på Stanford/Harvard tar fire år. Dette er dyre skoler, men er litt sikker på at de finnes på Lånekassen sin tilleggstipendliste. Eventuelt kan du ta det første året ditt på skoler som American College of Norway (i Moss) eller f.eks. Green River Community College... Green River er kjent for å sende elever videre til ganske prestisjefylte skoler.

Endret av Awah
Lenke til kommentar

Sikker på at Harvard og Stanford vil at du skal oversette karakterene? Jeg fikk beskjed om å ikke gjøre det når jeg søkte(til andre amerikanske universiteter).

Å komme inn på harvard eller stanford er enormt vanskelig. De har ti-tusner av søkere hvert år med perfekte resultater fra skolen. For å komme inn må du skille deg ut på en eller annen måte...

Endret av redsox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...