Gå til innhold

Hvor mye tjener leger?

bariz

Anbefalte innlegg

Jeg hadde ikke vært det...

Hvorfor har du lyst til å bli lege???har du tenkt nøye over valget?

Studiet er oppskrytt. Jeg tror mange lager seg et luftslott i forhold til hvor bra det er å studere medisin og hvor flott det er å jobbe som lege. Jeg sluttet på medisinstudiet etter at jeg hadde studert medisin i mange år, av ulike årsaker. Jeg ble bare mer og mer sikker på at legerollen ikke passet meg, en ting er at studiet er hardt (det vil si skole fra ca 8-16 hver dag, slik at du er nødt til å lese hver kveld og i helger og ferier, eksamen alltid etter jul slik at det blir heller ikke juleferie...bye bye familieliv og fritid). Det er jo greit nok. I tillegg er legeyrket utrolig tøft, lange vakter, og mye tidspress. Du er hele tiden utsatt for massiv kritikk for det du gjør og lite ros. Dersom man ser på antall timer man jobber som lege og ikke minst det ansvaret man til enhver tid har, er ikke lønnen bra. Jeg kjenner mange leger som angrer på sitt yrkesvalg, de færreste tør å bryte ut, verken fra studie eller jobben som lege. Men for all del, dersom du er 200% sikker på at det er dette du vil og er villig til å ofre en del av ditt liv, da må du selvfølgelig gå for det. Det er absolutt ingen vanlig jobb, det er mer en livsstil. De som brenner for det bør uansett gå for det,. Håper du virkelig gjør det ellers blir det tungt å ofre så mye for en slik utdanning.Du må være veldig glad i mennesker for å være i et slikt yrke, og du må ville gi mye av deg selv til andre.

Hva skal du bli da?

:!:

Jeg studerer "petroleum engineering" nå, men vurderer å studere medisin etterpå.. Har ikke helt bestemt meg(trenger bachelorgrad for å søke til medisinstudiet i USA). Kanskje jeg heller tar en MBA.. Jeg er ikke sikker!

Men jeg har allerede en god del penger, og en garantert inntekt gjennom arv(prosentdel av inntektene til ett selskap).. Så jeg er i en litt unik situasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes noen holdninger er helt uspiselige. 1 mill er for dårlig?.

Joda 1 mill er en god lønn for de fleste! Men det betyr ikke at alle hadde vært fornøyd med den fordeom. I norge er folk veldig "like". I andre land som russland/australia/england/usa, etc, så er det store klasse skiller, hvor en stor del av befolkningen er veldig rike. Levestandarden til slike folk hadde aldri vært mulig med en 1mill i lønn(det er jo bare ca 50k utbetalt i måneden). Min familie har alltid vært en del av "eliten" i USA- Og jeg måtte ha drastisk endret min livsstil hvis jeg bare fikk 50k i måneden. Derfor hadde jeg ikke vært fornøyd.

Morro morro.

Stereotypen din som får tidligere generasjoners (hardt?) opparbeidede formue til å forsvinne lynkjapt.

Lenke til kommentar

Joda 1 mill er en god lønn for de fleste! Men det betyr ikke at alle hadde vært fornøyd med den fordeom. I norge er folk veldig "like". I andre land som russland/australia/england/usa, etc, så er det store klasse skiller, hvor en stor del av befolkningen er veldig rike. Levestandarden til slike folk hadde aldri vært mulig med en 1mill i lønn(det er jo bare ca 50k utbetalt i måneden). Min familie har alltid vært en del av "eliten" i USA- Og jeg måtte ha drastisk endret min livsstil hvis jeg bare fikk 50k i måneden. Derfor hadde jeg ikke vært fornøyd.

Morro morro.

Stereotypen din som får tidligere generasjoners (hardt?) opparbeidede formue til å forsvinne lynkjapt.

Tror du har sett litt for mange beverly hills serier på tv.

Lenke til kommentar

Morro morro.

Åååkay. For all del bruk arven/pengene dine på hva faen du vil - jeg bryr meg ikke. Men uansett hvordan du snur og vender på det er 1mill i lønn mye. 90% av norges befolkning tjener under 450.000.

Lenke til kommentar

Morro morro.

Åååkay. For all del bruk arven/pengene dine på hva faen du vil - jeg bryr meg ikke. Men uansett hvordan du snur og vender på det er 1mill i lønn mye. 90% av norges befolkning tjener under 450.000.

Gjennomsnittslønnen for heltidsansatte i Norge ligger på litt over 450k, så det at 90% av den norske befolkningen tjener under 450,000 er jeg ikke så sikker på.

Men uansett, jeg har bare sagt at ikke alle hadde vært fornøyd med en lønn på 1mill, og det stemmer jo? Eller mener du at alle her i verden hadde vært fornøyd med en gjennomsnittlig norsk lønning? ...

Lenke til kommentar

Morro morro.

Gjennomsnittslønnen for heltidsansatte i Norge ligger på litt over 450k, så det at 90% av den norske befolkningen tjener under 450,000 er jeg ikke så sikker på.

Men uansett, jeg har bare sagt at ikke alle hadde vært fornøyd med en lønn på 1mill, og det stemmer jo? Eller mener du at alle her i verden hadde vært fornøyd med en gjennomsnittlig norsk lønning? ...

Vet ikke jeg, men litt rart at du som er så økonomisk interesert i tall og penger ikke leser DN og Finanasavisen? Stor artikel der om lønn i norge. Om du ikke tror meg så kan du jo bare sjekke det opp selv. Ettersom du ikke ser ut til å ha peiling på hva en gjenomsnittlig norsk lønning er så blir det vanskelig for meg å svare på om alle i verden hadde vært fornøyd med det, når du ikke nevner et tall.

Jeg vil dog påstå at 99.5% av verdens befolkning hadde vært mer enn fornøyd med 1 million kr i lønn - så ja, det er ikke frykelig langt fra sannheten.

Det at ikke alle hadde vært fornøyd med 1 millon kroner i lønn sier seg selv når du har folk om Hagen og Fredrisken etc, men de utgjør ca en promille av norges befolkning, så nei det er ikke så veldig mange av dem. Du føyer deg helt sikker blandt dem høres det ut som.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

http://www.ssb.no/lonnansatt/tab-2010-06-01-01.html

altså, gjennomsnittlig norsk lønning(heltidsansatte) er på ca 439,200 Kr.. Uten overtid.

Hvis du påstår at 99.5% av verden hadde vært fornøyd med 1mill, så har du jo helt rett! Men det beviser jo bare det jeg prøver å si... 0.5% av verdens befolkingen utgjør jo mange millioner mennesker...

Endret av redsox
Lenke til kommentar

1 million er ikke allverden, ingen grunn til å tro at man får revolusjonert livsstilen av slikt. Kan selvsagt kjøpe litt større hus og litt større bil enn snittet og levert en komfortabel tilværelse – om det er dette man er ute etter er det bare å gå inn for det. Etter mitt syn er det langt viktigere at de som ligger rundt dette lønnsnivået i Norge faktisk har ofret rimelig mye uten å være i nærheten av å ha råd til å betale seg fri.

(En VP som drar inn mange millioner dollar årlig? Sounds like BS to me.)

Lenke til kommentar

Synes de som jobber for det bør få lønna de fortjener, de som ikke gidder og jobbe trenger ikke få så mye. Hviss alle hadde jobbet like hardt kunne alle fått lik lønn, og alle kunne fått hevet livsstilen sin, men sånn er det ikke. Ser noen som daffer rundt og tror penger er noe staten produserer men ikke vil gji vekk, samtidig ser eg noen som jobber inni helvetes mye, og de får igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...