Dunsay Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 (endret) Jeg jobbet like mye overtid som ordinær tid i sommer og endte på litt under 25k i månedslønn den måneden. Går i pluss hver måned uten å føle jeg må spare, bor med samboer som studerer og vi har en levestandard som passer oss begge helt fint. 50k i måneden veit jeg ikke hvordan vi skulle brukt opp engang uten å kjøpe ny bil hvert halvår... Kapitalisme er gammeldags, derfor scorer USA dårligere enn Norge og Sverige på levestandard, til tross for at USA regnes som verdens mektigste og rikeste nasjon. Jeg er enig i at liberalismen har sine fordeler, men kapitalisme gjør at 10% bruker 90% av resursene, og det har ikke engang de rike godt av. Pumper i seg en av de sterkeste nervegiftene vi kjenner for å glatte ut rynker, men mister mimikken i ansiktet som bivirkning, samt at giften viser seg fint i stand til å kunne spre seg til hjernen. "Meg og mine, så oss, deretter vårt en gang til. Dere andre kan bare gå og dø for alt jeg bryr meg." - Kapitalisme i et nøtteskall. Ingenting ment personlig, jeg blir bare kvalm av folk som mener over 1 mill i årslønn er for dårlig betalt... Bøndene og resten av arbeiderklassen skulle streika etter å ha produsert nok til å ta vare på sin egen klasse, så kunne alle selvgode, ikke-produktive, navlebeskuende egoister i de øvre samfunnsklassene bare tatt seg en bolle... Eller, det kunne de faktisk ikke ha gjort... Meh... Jeg har større tiltro til menneskeheten enn det her... Wall of text / brain fart / etc... Sorry, jeg har en litt dårlig dag, merker jeg... EDIT: Janteloven dreier seg ikke om slikt som dette, faen som det skal bli brukt i alle slike diskusjoner! Det dreier seg ikke om å dra ned de rikeste, men om å støtte oppunder de svakeste! Folk skal få tjene så mye de vil for alt jeg bryr meg, så lenge de ikke driter i alle andre, noe de har en lei tendens til å gjøre til de finner ut at: "faen, jeg klarer jo ikke bruke opp alt, selv med ny bil/båt/privatjet annenhver dag..." Og da går det de gir bort gjerne til korrupte organisasjoner der 85% av går bort i administrasjon. Endret 24. september 2010 av Dunsay Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Folk som tjener såpass som en million, har ofret mye. Mange har gått flere år på skole, tatt sjanser, investert penger og jobbet hardt. Flere har startet firma, hvor de har lånt startkapital for egen regning. At disse tjener mer enn en person som har gått "mekken", jobber "ni til fire" og ikke tar med seg jobben hjem, er vel egentlig bare rett og rimelig? Det at folk ikke er fornøyde er vel bare bra? For å trekke en parallell til noe annet: jeg kan være enig i at skolene og sykehusene her i landet er bra, men jeg er ikke fornøyd med dem -- de kan alltids bli bedre. Hadde jeg tjent en million, ville jeg ikke vært fornøyd, jeg kunne alltid tjent mer. Jeg kjenner folk på min alder som tjener over en million brutto, og disse jobber hardt, så jeg unnder dem det. Selv er jeg student og lever på 9000 i måneden. 7 Lenke til kommentar
kreppsen Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 ^ What he said. Lenke til kommentar
.Andre Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Alt er jo relativt... Hvis du er fornøyd med hus til 3-4 mill, 3-4 stjerners hotell ferier til spania om sommeren, at din partner skal måtte jobbe, og at du må planlegge og spare når det gjelder penger så er jo dette kjempe bra! Haha, dette er vel kanskje hva nordmenn generelt vil? Ikke vet jeg... Vi kan vel alle være enige om at hvis du tjener 50k i måneden, og din partner ikke jobber, så kjøper du ikke dyrt hus og tar fine ferier! "at din partner skal måtte jobbe" hva mener du med dette? At damene sin oppgave er å sitte hjemme å vaske hus og passe ungene? De må jo få jobbe de også hvis de vil det. Har du 50k i måneden så har du ca 120k+ i feriepenger. Vil nå si at du kan få en fin ferie i USA eller noe slikt for den summen. Du må huske at i Norge får man 5 ukers betalt ferie i året i form av feriepenger som tilsvarer ca 12% av årslønnen. Endret 26. september 2010 av .Andre 2 Lenke til kommentar
redsox Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Jeg mente det ikke slik nei.. Hvem sa noe om at damen skal være den som ikke jobber?? Nå er det snakk om 1million er god lønn eller ikke... Noen her mener at mine holdninger er "uspiselige", fordi jeg ikke hadde vært fornøyd. Jeg hadde ikke vært fornøyd med en lønn som ikke lot min partner gjøre hva hun ville! vil hun jobbe så er det greit, vil hun ta vare på ungene er det greit, vil hun sitte hjemme å strikke ole brumm gensere så er det greit det også. En god lønn i mine øyne skal altså gjøre det mulig for en familie til å leve relativt lukseriøst på 1 lønning.. Og 1 million gjør ikke det mulig. Og 120k er ikke nok til hva jeg mener en "fin ferie" er(så lenge turen er på 5+ dager). Lenke til kommentar
.Andre Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Nå mener ikke jeg at dine holdninger på noen måter er uspiselige eller noe slikt, var ikke slikt ment. Ønsker jo selv en gang å ikke måtte tenke på om jeg har penger eller ikke til å gjøre det jeg vill. Er selv student og skal bli ingeniør, så regner jo med å tjene bra om noen år, men 1 mill virker i mine ører så utrolig mye. Må vel nesten ha en lederstilling får å tjene mer enn det? Eller eventuellt ha et høystatus yrke som f.eks lege. Endret 26. september 2010 av .Andre Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Jeg tror det er veldig vanskelig å tjene mer enn omtrent 1.5 millioner i Norge om du ikke har en lederstilling eller starter opp ditt eget firma, selv om du jobber som lege, ingeniør, arkitekt osv. Om du skal tjene mer enn dette må du nok jobbe i et firma der du får betalt ut ifra prestasjon, for eksempel eiendomsmegler eller aksjemegler, og du må sikkert ha mye flaks for å få utbetalt store bonuser. I USA derimot kan jeg se for meg at du kan tjene mye mer. Jeg vurderer selv å studere arkitektur i USA ettersom det er ett land som er tusen ganger mer interessant enn Norge. Det er jo heller ikke lov å tjene penger i Norge fordi alle skal ha det like bra. Endret 26. september 2010 av DandyVers 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Det handler vel egentlig til syvende og sist om et verdisyn og for noen er det å velte seg i luksus, for andre er det å støtte opp om de svakeste. Kommer vel mye an på oppvekst, kultur, erfaringer, verdenssyn og modenhet. For mange er det viktig å være i middelklassen for ikke å skille seg ut. For andre igjen er det et statement å være miljøbevisst og nøktern, mens andre liker å flashe rikdommen sin. Noen synes det blir uspiselig og andre ser opp til det. Personlig mener jeg det er viktig å se og forstå medaljens bakside og ikke la seg blende av den overfladiske forsiden. Kapitalismen som system gir en stor grad av personlige valgmuligheter, men jeg synes den krever en personlig etisk ballast og refleksjonevne, noe som virker mot de hyperkapitalistiske kreftene og det de står for. Kapitalisme kan fullstendig pervertere umodne mennesker eller det kan være et middel for å forbedre almuen. Det kommer helt an på forutsetningene som er tilstede og hvilke agendaer som gjelder. Har du noen gang tenkt over hva som ligger i begrepet normal og hvor forskjellig folk anser det for å være på individnivå, gruppe, by, land og verden. 8 Lenke til kommentar
Dunsay Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Vidor: Trådens beste innlegg, og akkurat hva jeg tenker! Lenke til kommentar
redsox Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Det handler vel egentlig til syvende og sist om et verdisyn og for noen er det å velte seg i luksus, for andre er det å støtte opp om de svakeste. Kommer vel mye an på oppvekst, kultur, erfaringer, verdenssyn og modenhet. For mange er det viktig å være i middelklassen for ikke å skille seg ut. For andre igjen er det et statement å være miljøbevisst og nøktern, mens andre liker å flashe rikdommen sin. Noen synes det blir uspiselig og andre ser opp til det. Personlig mener jeg det er viktig å se og forstå medaljens bakside og ikke la seg blende av den overfladiske forsiden. Så hva er medaljens bakside? Kapitalismen som system gir en stor grad av personlige valgmuligheter, men jeg synes den krever en personlig etisk ballast og refleksjonevne, noe som virker mot de hyperkapitalistiske kreftene og det de står for. Kapitalisme kan fullstendig pervertere umodne mennesker eller det kan være et middel for å forbedre almuen. Det kommer helt an på forutsetningene som er tilstede og hvilke agendaer som gjelder. Hvordan kan kapitalisme pervertere umodne mennesker? Har du noen gang tenkt over hva som ligger i begrepet normal og hvor forskjellig folk anser det for å være på individnivå, gruppe, by, land og verden. Selvfølgelig Så dere mener alle burde tjene ca like mye, å ha det like bra? Edit : Og hvilken etiske ballastninger? Hvilken refleksjonsevne kreves det? Endret 26. september 2010 av redsox 1 Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Det handler vel egentlig til syvende og sist om et verdisyn og for noen er det å velte seg i luksus, for andre er det å støtte opp om de svakeste. Kommer vel mye an på oppvekst, kultur, erfaringer, verdenssyn og modenhet. For mange er det viktig å være i middelklassen for ikke å skille seg ut. For andre igjen er det et statement å være miljøbevisst og nøktern, mens andre liker å flashe rikdommen sin. Noen synes det blir uspiselig og andre ser opp til det. Personlig mener jeg det er viktig å se og forstå medaljens bakside og ikke la seg blende av den overfladiske forsiden. Kapitalismen som system gir en stor grad av personlige valgmuligheter, men jeg synes den krever en personlig etisk ballast og refleksjonevne, noe som virker mot de hyperkapitalistiske kreftene og det de står for. Kapitalisme kan fullstendig pervertere umodne mennesker eller det kan være et middel for å forbedre almuen. Det kommer helt an på forutsetningene som er tilstede og hvilke agendaer som gjelder. Har du noen gang tenkt over hva som ligger i begrepet normal og hvor forskjellig folk anser det for å være på individnivå, gruppe, by, land og verden. Hæ? Det var forholdsvis uryddig, jeg har lest gjennom tre-fire ganger nå og jeg skjønner ikke hva du vil frem til. Det kan være det bare er meg, men kan du forklare litt bedre? Du nevner medalje, og da mener du vel at du får en medalje ved å være rik. Hva er baksiden? Jeg aner ikke hva du mener. Jeg vil egentlig bare si at de alle fleste har samme utgangspunkt. De begynner i første klasse. Om man vil kan alle utdanne seg ved universitet eller høyskoler. Staten oppmuntrer derimot til å droppe ut av skolen for å leve på trygd, for å sette det på spissen. Alle kan ikke tjene like mye penger å ha det like bra. De som gidder å fokusere på skolen og vil noe med livet sitt - som har en målsetning - vil nå mye lenger enn de som dropper ut av videregående fordi de er lei av skolen. Jeg merker at jeg er helt ute å kjøre nå når det gjelder topic. Endret 26. september 2010 av DandyVers Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Hvordan ville du forklart hva farger er til en som har den formen for fargeblindhet hvor man bare ser sort/hvitt ? 3 Lenke til kommentar
redsox Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 (endret) Hvordan ville du forklart hva farger er til en som har den formen for fargeblindhet hvor man bare ser sort/hvitt ? Altså, det du prøver å si er at du egentlig ikke hadde noe peiling, så nå greier du ikke å svare på spørsmål som handler om hovedtemaene til innlegget ditt? Kom tilbake når du faktisk forstår hva du selv skriver. Endret 27. september 2010 av redsox Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Det var et 100% reelt og vanskelig spørsmål jeg ville ha svar på for å tilnærme meg den tenkemåten du bruker. Jeg kan godt legge ut masse om hovedtemaene mine, men jeg må jo legge det fram på en måte som har noe verdi for deg. 5 Lenke til kommentar
redsox Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 (endret) Haha, ok, jeg skal svare da. Denne personen ville aldri greid å faktisk se for seg farger, så jeg ville vel gitt ham en god del informasjon om lys(fotoner)/bølgelengder/hvorfor folk normalt sett ser de forskjellige fargene. Og også prøvd å fortelle ham ting han kunne assosiert med de forskjellige fargene. Jeg skal prøve å ikke skrive for mye nå... Og rett meg hvis noe av det jeg skriver er feil, lenge siden jeg har hatt om dette nå! Jeg ville fortalt ham at synlig lys fra solen er elektromagnetisk stråling(fotoner) med bestemte bølgelengder(4 * 10^-7 m til 8 * 10^-7 m, tror hvertfall dette er rett). og frekvens(7.7 *10 ^14 Hz til 3.9 * 10^14 Hz(usikker på denne, men du forstår poenget). Alle legemer på jorden kan ta opp bestemte frekvenser/bølgelengder(egentlig energi, men det blir bestemt av frekvensen) og reflekterer resten. Den strålingen som blir reflektert(som altså ikke har alle bølgelengdene/frekvensene lengre, pga noe ble tatt opp i legemet det traff) blir sett av øyet, som tildeler de forskjellige bølgelengdene/frekvensene "farger". Om hvert enkelt menneske ser det samme for blått blir altså umulig å vite- fordi vi vet ikke om alle øyner tolker bølgelengdene/frekvensene likt. Uten å være sikker så vil jeg anta at grunnen til at han ikke ser farger er pga hans øyne ikke greier å gi de forskjellige frekvensene/bølgelengdene "farger". Ellers så kunne jeg prøvd å fått ham til å assosiere farger med forskjellige følelser/ting fks, som fks rød = varmt, gras = grønn, trist = grå, grønn = vekst, etc. Kan du svare på mine spørsmål nå? Endret 27. september 2010 av redsox Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Hahahahah Denne tråden blir bare mer og mer episk 2 Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Det går ikke an å ha total fargeblindhet. Dvs. ikke se farger i det hele tatt for å ødelegge moroa. Lenke til kommentar
redsox Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 (endret) Det går ikke an å ha total fargeblindhet. Dvs. ikke se farger i det hele tatt for å ødelegge moroa. Hmm, er ikke "Monochromats" helt fargeblinde da? Haha, vidor har du ikke tenkt å svare du altså? Endret 30. september 2010 av redsox Lenke til kommentar
Kutler Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Pappa jobber som lege, type anestesi. Han tjener vel tett oppunder millionen i året, men han betaler også mye skatt, og jeg vet ikke om dette er typisk for leger, eller noe. Uansett, han sier mye av grunnen til at leger tjener mye, er at de går turnus og har endel ulugbre vakter. Nattevakt, hjemmevakt osv. Dessuten er det jo en lang utdannelse, tenk å være vekter i de fem årene han studerer rævva av seg! Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 http://www.snl.no/akromatopsi - Nærmeste du kommer total fargeblindhet. Det er svært sjeldent og man ser gråskygger av gjengivelsene. Nærmest blind. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå