Gå til innhold

Hvor mye tjener leger?


bariz

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 15 år som har veldig lyst til å bli lege. Men en noe egoistisk egenskap ved meg vil være at jeg tenker MYE på lønningen. Det er kanskje dumt av meg å tenke slik i en alder av 15, men hva vil være det beste å jobbe som innen medisin hvis lønna skal være bra. Vil privatleger tjene bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs jo hva du mener "god lønn" er?

 

Dette har kanskje noe med at Jeg har bodd mesteparten av midt liv utenfor Norge(er 20 og amerikansk) og har en relativt rik familie, men lege lønningene i Norge er ikke akkurat noe å skrøyte av.

 

Hvis du er fornøyd med lønn på 800k-1.3mill(kan selvsagt komme høyere/mindre, men dette er vel normalen?) så for all del bli lege!

Endret av redsox
Lenke til kommentar

Spørs jo hva du mener "god lønn" er?

 

Dette har kanskje noe med at Jeg har bodd mesteparten av midt liv utenfor Norge(er 20 og amerikansk) og har en relativt rik familie, men lege lønningene i Norge er ikke akkurat noe å skrøyte av.

 

Hvis du er fornøyd med lønn på 800k-1.3mill(kan selvsagt komme høyere/mindre, men dette er vel normalen?) så for all del bli lege!

 

Så det du mener er at det er bedre å ta studiene i USA?

Lenke til kommentar

Spørs jo hva du mener "god lønn" er?

 

Dette har kanskje noe med at Jeg har bodd mesteparten av midt liv utenfor Norge(er 20 og amerikansk) og har en relativt rik familie, men lege lønningene i Norge er ikke akkurat noe å skrøyte av.

 

Hvis du er fornøyd med lønn på 800k-1.3mill(kan selvsagt komme høyere/mindre, men dette er vel normalen?) så for all del bli lege!

 

Så det du mener er at det er bedre å ta studiene i USA?

 

Å ta utdannelsen i USA gjør jo ikke at du får høyere lønn i Norge..

 

Men hvis du har tenkt å jobbe i USA, så lønner det seg å ta utdannelsen der. Og du vil mest sannsynlig få bedre betalt. De som tjener minst i USA er allmennleger som ligger på 1.2-2mill.. Og de som tjener mest er kirurker, som fks ortopedisk kirurker ligger på 4-5 mill. Det er mange som tjener MYE mer også, men dette er hva de normalt sett ligger på.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke vært det...

 

Hva skal du bli da?

:!:

 

Jeg studerer "petroleum engineering" nå, men vurderer å studere medisin etterpå.. Har ikke helt bestemt meg(trenger bachelorgrad for å søke til medisinstudiet i USA). Kanskje jeg heller tar en MBA.. Jeg er ikke sikker!

 

Men jeg har allerede en god del penger, og en garantert inntekt gjennom arv(prosentdel av inntektene til ett selskap).. Så jeg er i en litt unik situasjon.

Endret av redsox
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke vært det...

 

Hva skal du bli da?

:!:

 

Jeg studerer "petroleum engineering" nå, men vurderer å studere medisin etterpå.. Har ikke helt bestemt meg(trenger bachelorgrad for å søke til medisinstudiet i USA). Kanskje jeg heller tar en MBA.. Jeg er ikke sikker!

 

Men jeg har allerede en god del penger, og en garantert inntekt gjennom arv(prosentdel av inntektene til ett selskap).. Så jeg er i en litt unik situasjon.

det høres helt fint ut!! :) Som sagt tenker jeg mye på penger, og hva ville du ha sagt var den veien og gå som tjener best, uavhengi av hvor vanskelig det er.. Jeg jobber ræva av meg uansett, så det gjør ikke noe. Hva gjorde du for å være i den situasjonen du er i nå?

Lenke til kommentar

Jeg sa jo det- jeg har arvet en liten % av ett selskap :p

 

Hvis jeg skulle bare tenkt på penger så ville jeg tatt en MBA fra ett topp universitet i England eller USA. Her kan du se noen begynnerlønninger... Og dette er uten bonus!

 

http://www.admissionsconsultants.com/mba/compensation.asp

 

 

Min bror har MBA fra kellogg og er VP i en bank i NY... Har rundt 400k dollar i lønn, men får syke bonuser(siste årene mange millioner dollar)

 

Men han har aldri fri... Har ikke tatt ferie noen gang mens han har jobbet der. Han jobber helger.. Hver helg. På gode dager kommer han seg hjem til kl 21-22, og da går han rett til sengs fordi han ikke har fått såve mer enn noen få timer de andre dagene i uken.

 

Han får aldri besøke familie-pga ingen ferie. Han har ikke sett min lillebror på mange år(han bor i Stavanger). Han har ingen tid til kjæreste(sier seg selv-han er på jobb hele tiden).

 

Han har ikke tid til å spise engang- han jobber som oftest når han spiser( han sier han ikke har hatt måltid i sin leilighet noengang-er alltid på jobb)

 

Dette høres kanskje sykt ut for en del nordmenn.. Men slik er det altså mange som lever.

 

Hvis du er klar til å ofre din helse og tid- så er dette en god måte å gjøre det på :yes:

 

Jeg hadde ikke gjort det...

 

 

Edit: Jeg vet ikke hvordan det er for nordmenn å få slike jobber eller hvordan det er å komme inn på slike universiteter- jeg er selv amerikaner.

Endret av redsox
Lenke til kommentar

Jeg sa jo det- jeg har arvet en liten % av ett selskap :p

 

Hvis jeg skulle bare tenkt på penger så ville jeg tatt en MBA fra ett topp universitet i England eller USA. Her kan du se noen begynnerlønninger... Og dette er uten bonus!

 

http://www.admissionsconsultants.com/mba/compensation.asp

 

 

Min bror har MBA fra kellogg og er VP i en bank i NY... Har rundt 400k dollar i lønn, men får syke bonuser(siste årene mange millioner dollar)

 

Men han har aldri fri... Har ikke tatt ferie noen gang mens han har jobbet der. Han jobber helger.. Hver helg. På gode dager kommer han seg hjem til kl 21-22, og da går han rett til sengs fordi han ikke har fått såve mer enn noen få timer de andre dagene i uken.

 

Han får aldri besøke familie-pga ingen ferie. Han har ikke sett min lillebror på mange år(han bor i Stavanger). Han har ingen tid til kjæreste(sier seg selv-han er på jobb hele tiden).

 

Han har ikke tid til å spise engang- han jobber som oftest når han spiser( han sier han ikke har hatt måltid i sin leilighet noengang-er alltid på jobb)

 

Dette høres kanskje sykt ut for en del nordmenn.. Men slik er det altså mange som lever.

 

Hvis du er klar til å ofre din helse og tid- så er dette en god måte å gjøre det på :yes:

 

Jeg hadde ikke gjort det...

 

 

Edit: Jeg vet ikke hvordan det er for nordmenn å få slike jobber eller hvordan det er å komme inn på slike universiteter- jeg er selv amerikaner.

Har MBA noe med finans og økonomi å gjøre? for matte er ikke min sterkeste side, så er det noen andre muligheter, hvis matte og økonomi og den slags skal en smule utelukkes ? :)

Lenke til kommentar

Synes noen holdninger er helt uspiselige. 1 mill er for dårlig?.

 

 

Joda 1 mill er en god lønn for de fleste! Men det betyr ikke at alle hadde vært fornøyd med den fordeom. I norge er folk veldig "like". I andre land som russland/australia/england/usa, etc, så er det store klasse skiller, hvor en stor del av befolkningen er veldig rike. Levestandarden til slike folk hadde aldri vært mulig med en 1mill i lønn(det er jo bare ca 50k utbetalt i måneden). Min familie har alltid vært en del av "eliten" i USA- Og jeg måtte ha drastisk endret min livsstil hvis jeg bare fikk 50k i måneden. Derfor hadde jeg ikke vært fornøyd.

Lenke til kommentar

Alt er jo relativt... Hvis du er fornøyd med hus til 3-4 mill, 3-4 stjerners hotell ferier til spania om sommeren, at din partner skal måtte jobbe, og at du må planlegge og spare når det gjelder penger så er jo dette kjempe bra!

 

Haha, dette er vel kanskje hva nordmenn generelt vil? Ikke vet jeg...

 

 

 

 

Vi kan vel alle være enige om at hvis du tjener 50k i måneden, og din partner ikke jobber, så kjøper du ikke dyrt hus og tar fine ferier!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...