Regone Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Heisann! Nå er det på tide med ny pc, som nevnt til rundt 8000 kr, og den kommer hovedsaklig til å bli brukt til gaming. Jeg har bestemt meg for å bygge pcn selv, men jeg har aldri bygget en pc før. Jeg har satt opp en egen liste, og vil gjerne ha noen synspunkter/forslag til andre komponenter. Jeg har bestemt meg for å basere maskinen på AMD/ATI (grunnet pris/ytelse). BTW! - Alt skal bestilles fra Komplett! =) Edit: Handleliste her Det jeg egentlig stusser mest på, er PSUen og RAMen, men vil helst ha modulær PSU (hørt det blir mindre kabelrot) Kabinett - Cooler Master HAF 922 Midi / Fractal Design Define R3 Hovedkort - Asus M4A89GTD PRO/USB3 PSU - Chieftec Super Series 650W Corsair HX 650W CPU - AMD Phenom II X4 965 "BLACK" Minne - Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 4GB Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8 Skjermkort - XFX Radeon HD 5850 1GB HDD - Samsung SpinPoint F3 1TB Optisk enhet og operativsystem har jeg fra før av, så det trengs ikke Ok et par spørsmål: 1. Vil alle komponentene passe sammen, og fungere bra? (forslag på endringer?) 2. Vil alt være klart til å settes sammen, eller trenger jeg noe ekstra? 3. Hvordan tror dere riggen vil kjøre f.eks. Just Cause 2, BF:BC2, Crysis Warhead osv. på høy/max? Takker VELDIG MYE for alle svar på forhånd! Endret 19. september 2010 av Regone Lenke til kommentar
Regone Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Noen som har bedre forslag til minne? Kanskje noe som er mer "egnet" til AMD, kanskje på 1600mhz? Edit: Fant samme type RAM, bare i 1600 mhz istedenfor 1333 mhz Men vil minne brikkene passe til hovedkortet/prosessoren? Endret 16. september 2010 av Regone Lenke til kommentar
Regone Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 Bump Svar ville vært til stor hjelp, siden jeg vil bestille systemet asap! =) Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Produktene vil fungere fint sammen, men det er definitivt mulig å få mer ytelse for pengene. Er det en spesiell grunn til at du vil handle på komplett? De har ofte relativt stive priser og det kan være mye å spare på å handle i en annen nettbutikk. For eksempel laget jeg denne handlelisten på Netshop for en annen forumbruker i går. Her får du 2TB HDD, bedre skjermkort og en SSD for rundt 300 kroner mer enn ditt oppsett på komplett (hvis du trekker fra DVD-brenner og bygging av PC). Lenke til kommentar
zankon Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Hvis du kan se filen minus skjermen pcpcpc.bmp Lenke til kommentar
Regone Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 (endret) Takker for svar. Grunnen til at jeg handler fra komplett er pga. GOD service, kort leveringstid og jeg har god erfaring med stedet fra før av Prisene er litt stive, ja, men de skiller seg ikke ut så altfor mye for meg ihvertfall. Når du sier jeg kan få mye mer ytelse for pengene, mener du å bestille samme system fra en annen side, eller endre f.eks. skjermkort? (Nvidia?) Ifølge tester på disse komponentene mener jeg dette systemet vil gi veldig god ytelse for kun litt over 8k. I hovedsak lurte jeg mest på om delene ville passe sammen (som du har svart ja på) og om alt er klart til montering etter jeg har hentet det på posthuset. (JA jeg er fersk i pc bygging, kun gjort små endringer på ferdige systemer før!) Endret 17. september 2010 av Regone Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 (endret) Takker for svar. Grunnen til at jeg handler fra komplett er pga. GOD service, kort leveringstid og jeg har god erfaring med stedet fra før av Prisene er litt stive, ja, men de skiller seg ikke ut så altfor mye for meg ihvertfall. Når du sier jeg kan få mye mer ytelse for pengene, mener du å bestille samme system fra en annen side, eller endre f.eks. skjermkort? (Nvidia?) Jeg mente i grunn begge deler, du kan spare både på å bytte butikk og å velge andre deler. Komplett har veldig god service, men det er det også andre nettbutikker som har. Dustin Home har fått veldig mye skryt, og holder også en god del lavere prisnivå enn Komplett. Netshop er også veldig gode, og billige. I tillegg finnes MPX, som nå har samme eiere, vareutvalg og antageligvis service som Komplett, men generelt lavere priser. Jeg satte opp komplettlisten din i prisguiden(med litt billigere RAM-brikker) og som du ser, kommer Komplett greit ut, men andre er litt billigere. Komponenter jeg ville byttet ut: Hovedkort: Gigabyte GA-890GPA-UD3H er hakket billigere og har lik funksjonalitet. Gigabyte er også et godt merke. Prosessor: Jeg synes ikke 965 BE er verdt de ekstra kronene over 955 BE. Eventuelt kan du også se på 6-kjernen 1055T, som ikke er mye dyrere. Skjønt, i en gamer-PC er det ikke vits med mer enn fire kjerner. Kabinett: ...er en smakssak. Jeg tåler ikke utseendet på HAF-serien, men to each his own. Fractal Design R3 har veldig god støydemping, god kjøling og (imo) pent utseende. Minne: Får du billigere, for eksempel dette (som jeg linket tidligere) Skjermkort: Nvidia GTX 460 er et godt kjøp, men du kan ikke kjøre SLI på AMD-hovedkort. GTX 470 og 480 har også god pris/ytelse, men har stort effektforbruk, som betyr varme og støy. HD 5850 er kanskje det beste kjøpet, men det er ikke verdt det å kjøpe en fabrikkoverklokket versjon. Et annet alternativ er å kjøpe to HD 5770 og kjøre dem i crossfire. Det gir bedre ytelse enn HD 5870. I så tilfelle anbefales et hovedkort med 890FX-brikkesett. Håper det ikke var for mye å svelge. Endret 17. september 2010 av Dauemannen 1 Lenke til kommentar
Regone Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 (endret) Takker for et veldig fyldig svar dauemannen! Nå har jeg kun et par spørsmål angående dine forslag: Om det minnet du nevner, Corsair XMS3 DDR3 1600MHz, etter hva jeg har lest er det hovedsaklig for intel prosessorer? Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP Og når det gjelder HD 5850 (eller HD 5870) vs 2x HD 5770, vil jeg ikke få problemer med at ikke alle spill støtter crossfire, og at da kanskje bare ett av kortene vil funke i visse spill? Igjen takker jeg for svar, og jeg går kanskje heller for Fractal Design R3 angående det du nevner med støydemping (og det er et stilig design ) Endret 17. september 2010 av Regone Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 (endret) Jeg tror det "designet spesielt for i5/i7" er mest et markedsføringstriks (Intel har tross alt mesteparten av markedet). Minnesettet er ikke offisielt støttet men jeg fant settet på newegg og der er det flere anmeldelser som sier at det virker krnirkefritt med AMD-oppsett. Du kan lese om Crossfire her (wikipedia). I nyere Direct X-spill vil crossfire virke selv uten en crossfireprofil, men ikke nødvendigvis optimalt. I OpenGL må du ha en crossfireprofil, hvis ikke virker bare det ene kortet. Men alle nye, krevende spill (de spillene der crossfire trengs) har en crossfireprofil, så det skal ikke være et problem. FPS-en i crossfireoppsett (og SLI) kan også variere mer enn med et enkelt kort. (Det er ikke snakk om store tall.) HD 5770 i crossfire gir fortsatt mer ytelse for pengene. Er du skeptisk til to skjermkort er fortsatt HD 5850 et godt kjøp. Anmeldelse av HD 5770 i crossfire her. Edit: Hvis du går for HD 5770 crossfire, vær obs på å velge et kort med 1024 MiB minne, ikke 512 MiB. Edit2: det minnesettet jeg fant var i grunn bare det billigste som var tilgjengelig i prisguiden. Poenget mitt var i utgangspunktet at du kan få mye billigere minne enn det du har valgt. Siden du skal ha en Black Edtion CPU er heller ikke minnehastighet viktig for overklokking. Bare kjøp det billigste "brukbare" minnesttet i nettbutikken du velger. Endret 17. september 2010 av Dauemannen 1 Lenke til kommentar
Regone Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 Ah, nå begynner det å lysne opp for meg Jeg får tenke litt på det, men det blir nok da disse komponentene: Kabinett: Cooler Master HAF 922 / Fractal Design R3 CPU: AMD Phenom II X4 965 BE / 955 BE HK: ASUS M4A89GTD PRO/USB3 / Gigabyte GA-890GPA-UD3H GPU: XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5 (for sammen med et av de hovedkortene kan jeg kjøpe et til senere, om nødvendig og kjøre dem i crossfire ) RAM: 4 GB Kingston DDR3 HyperX 1600MHz / Corsair XMS3 DDR3 1600MHz PSU: Chieftec Super Series 650W HDD: Samsung SpinPoint F3 1TB Jeg får se litt rundt på hvor jeg får dette billigst, jeg vil helst bestille alle delene fra en enkelt nettside (grunent frakt kostnader). Da syns hvertfall jeg det ser ut som et greit oppsett nå som jeg har fått litt mer info! Tusen takk for hjelpen, og nå tror jeg det er nok mas fra meg Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Det høres ut som en plan! jeg skjønner tankegangen med å holde seg til en nettbutikk, og er forsåvidt enig i den. Men det går også bra å bruke to nettbutikker. Den ekstra frakten blir nok ikke mer enn rundt hundrelappen (for eksempel tar Dustin Home 99 kroner i frakt uansett hva du bestiller). To nettbutikker kan ofte være et godt kompromiss, men bgynner du med tre eller flere går vinninga fort opp i spinninga. 1 Lenke til kommentar
theozH Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 (endret) Hei, fint oppsett btw Butikk - Dustinhome Jeg har både bestilt produkter derfra, og fått nye. Det er knall service og kort leveringstid! F.eks var det en kompis som fikk en harddisk med en feil på, da sendte dem umiddelbart en ny en i posten (etter at de hadde sjekka noe). Jeg har bestilt 2 pc'er og noe annet derfra, vil anbefale det. Pluss at de har VELDIG lave priser RAM Har ingenting å si om det står f.eks "intel i7" på ramen, vil fungere akkurat slik den skal på andre systemer. Skjermkort 5850 er et knall valg, jeg har akkurat kjøpt en pc med 5850 i, planlegger vel å kjøpe et nytt et å sette i crossfire når jeg trenger Kabinett Fractal R3 er noe av det sykeste jeg har vært borti, det er perfekt i mine øyne, sykt stilig design, genial kabelføring, og veldig stille...putter du noen ekstra vifter med blir det veldig bra kjøling og, men funker flott med de 2 som er forhåndsinnstallert. PSU Om du vil ha en syk PSU som leverer vil jeg anbefale Corsair HX, men dette er selfølgelig om du har råd til det Mvh Theo Endret 17. september 2010 av theodoje 1 Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Theodoje: Er enig i det du skriver. Grunnen til at jeg ikke har nevnt Corsair HX, er at de er litt dyre i forhold til effekten, og at Chieftec Super Series 650W er veldig br til prisen. Men Dustin Home har jo HX 650W til en veldig hyggelig pris. 1 Lenke til kommentar
theozH Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Theodoje: Er enig i det du skriver. Grunnen til at jeg ikke har nevnt Corsair HX, er at de er litt dyre i forhold til effekten, og at Chieftec Super Series 650W er veldig br til prisen. Men Dustin Home har jo HX 650W til en veldig hyggelig pris. Ja, tenkte på det, men Chieftec funker jo sikkert bra den og. JA, syke, bare 859,-! 1 Lenke til kommentar
Regone Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 Tusen takk for innspill Theo! Da gjenstår det egentlig bare å bestille Blir spennende å bygge min helt egen pc, håper bare jeg ikke støter på noen vriende problemer underveis som f.eks å ikke ha kjølepasta, manglende kabler/skruer, koble alt riktig osv. =) Lenke til kommentar
theozH Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Tusen takk for innspill Theo! Da gjenstår det egentlig bare å bestille Blir spennende å bygge min helt egen pc, håper bare jeg ikke støter på noen vriende problemer underveis som f.eks å ikke ha kjølepasta, manglende kabler/skruer, koble alt riktig osv. =) Hei, kjølepasta er forhåndsinnstallert under cpu-kjøleren. Alt av kabler du trenger følger med hver enkelt del og du finner en veldig fin guide på hardware.no -> LINK Du vil gjøre deg en tjeneste prismessig ved å bestille fra dustin, og PS: Gå for Corsair HX650, superbillig akkurat nå Lykke til 1 Lenke til kommentar
Regone Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 Da er jeg enda mer selvsikker på at dette går bra Gleder meg som en liten gutt! Kommer til å bestille fra sidene dere har foreslått, ser det nå at det vil bli en god del billigere kommer også til å gå for Corsair PSU Takk takk takk! =D 1 Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Lykke til med ny PC. Og bare hyggelig å kunne hjelpe. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå