festen Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Jeg tror hardisken i min nye netbook er defekt, mye klikk klakk, sånne lyder jeg tidligere har hørt når hardisker har vært defekte, men det kommer ingen feilmeldinger inne i windows. Jeg er litt motvillig til å bare vente på at det skal bli problemer og kunne tenkt meg å skifte den, på garanti. Noen som vet hvordan jeg går frem? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Er det en western digital harddisk? Er ganske normalt på WD disker, grunnet overagressiv strømsparing setter de lesehodene i parkeringsposisjon i tide og utide som gir ekstremt mye klikkelyder. Lenke til kommentar
festen Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Er det en western digital harddisk? Er ganske normalt på WD disker, grunnet overagressiv strømsparing setter de lesehodene i parkeringsposisjon i tide og utide som gir ekstremt mye klikkelyder. Korrekt, men det skjer også ofte når jeg har strømkabelen koblet til, men virker som det er noe bedre da, bare hvis jeg bruker disken jevnt er den "stille". Er det noen måte og deaktivere strømsparingen til WD på? I windows 7 står det noe om å slå av disken etter 10-20 min, men her er det tydligvis etter 5-10 sekunder lesehodene som du sier settes i standby. Endret 16. september 2010 av festen Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) http://sites.google.com/site/quiethdd/ installer, start opp, gå inn i programmet på misc fanen, deaktiver AAC (Acoustic management) og APM (advanced power management) og disken skal ihvertfall bli mye mer stillegående. Klikkelyd hvert 5-10 sekund er "normalt" hatt samme på WD disker jeg har hatt og har derfor skrudd av APM/AAC. Forskjellen i strømforbruk er ikke merkbar og maskinen blir mye mer stillegående. Endret 16. september 2010 av OC-Freak Lenke til kommentar
festen Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 http://sites.google.com/site/quiethdd/ installer, start opp, gå inn i programmet på misc fanen, deaktiver AAC (Acoustic management) og APM (advanced power management) og disken skal ihvertfall bli mye mer stillegående. Klikkelyd hvert 5-10 sekund er "normalt" hatt samme på WD disker jeg har hatt og har derfor skrudd av APM/AAC. Forskjellen i strømforbruk er ikke merkbar og maskinen blir mye mer stillegående. Ble faktisk stille, ganske utrolig, ikke gjort noe annet enn å legge inn programmet, ikke stilt på noenting, men må sikkert ordne så det starter automatisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå