petter268 Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Jeg trenger å kunne ta kontinuerlige bilder hele tiden med mitt Nikon D90. Kan dette la seg gjøre? Det må ikke være 10 bilder, men så mange minnekortet klarer. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
ventle Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Mener du bare ta bilder kontinuerlig så lenge du holder utløserknappen inne? Sett kamera i Continous High (maksimal skuddtakt, 4.5 bilder i sekundet) eller Continous Low (skuddtakt justerbar i custom functions) ved å holde inne shooting mode-knappen (den runde med tre "stablede" firkanter til høyre for displayet oppå) og vri på tommelhjulet til du ser det samme symbolet sammen med en H eller L øverst til høyre på displayet. Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Mener du bare ta bilder kontinuerlig så lenge du holder utløserknappen inne? Sett kamera i Continous High (maksimal skuddtakt, 4.5 bilder i sekundet) eller Continous Low (skuddtakt justerbar i custom functions) ved å holde inne shooting mode-knappen (den runde med tre "stablede" firkanter til høyre for displayet oppå) og vri på tommelhjulet til du ser det samme symbolet sammen med en H eller L øverst til høyre på displayet. Også må du still inn kvaliteten til bare jpeg. Hvis du bådde har jpeg og raw innstillt går hastigheten fort ned. Lenke til kommentar
petter268 Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 Det beste hadde vært hvis jeg kunne trykke på utløserknappen en gang, og at kameraet tok bilder hvert 1 eller 2 sekund. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Det beste hadde vært hvis jeg kunne trykke på utløserknappen en gang, og at kameraet tok bilder hvert 1 eller 2 sekund. Du får fjernkontroller som kan programmeres til intervallopptak. Lenke til kommentar
petter268 Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 Jeg brente opp den jeg skulle bruke til dette igår. Det var en servo shutter jeg skulle bruke, men inntil jeg får en ny en, så ville jeg bare se hvordan bildene ble. Jeg skal ha kameraet på helikopteret for å ta flyfoto, og ville bare se hvordan de ble. Men jeg får nok vente da. =/ Lenke til kommentar
ventle Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Du kan jukse til dette: - sett kamera i continous low shooting mode - sett skuddtakt i continous low i custom functions til 1fps - fiks ett eller annet som holder inn utløserknappen (liten skrutvinge, f.eks). Nå vil kamera ta ett bilde per sekund så lenge det er plass på minnekortet (gitt at minnekortet er raskt nok, men ett bilde i sekundet bør det klare). Lenke til kommentar
petter268 Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 (endret) Fokuserer den for hver gang da? Jeg vet ikke hvordan jeg setter kameraet i continous low shooting mode.. Jeg fant ikke noe på google heller. Endret 17. september 2010 av petter268 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Illustrasjon: Hvordan sette shooting mode til Continous Low: - Hold inne knapp 1 (advance mode) - Vri på hjul 2 - vri til symbolet på knapp 1 sammen med bokstaven L kommer til syne i displayet (pil 3) Kamera vil fokusere for hver gang. Du bør ha fokusmodus satt til AF-C (continous) slik at det fokuserer kontinuerlig så lenge utløserknappen holdes nede. Dette gjør du ved å - Hold inne AF-knappen (knapp 4) - Vri på hjul 2 vri til teksten AF-C kommer til syne ved pil 5 i displayet For å sette skuddtakt til 1fps: - trykk MENU-knappen bakpå kamera - bla deg ned til Custom Functions Menu (blyant-ikonet til venstre på skjermen) - Gå inn på 'd Shooting/display' og videre inn på 'd6 CL mode shooting speed' - Velg 1fps Test ut at det fungerer ved å holde inne utløseren og se at kamera tar ett bilde per sekund så lenge du holder den inne. Lykke til 1 Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 bra ventle! Vil gjerne legge til at man kan se hvor mange bilder man kan ta før bufferet blir fullt og skuddtakten senkes dramatisk ved å holde inne utløseren, da vil det stå Rx (x=antall bilder før bufferet blir fullt) i søkervinduet og displayet hvor antall plass til bilder ellers står. For å få kameraet til å ta bilder fortløpende så trenger du ingen fancy schmancy kontroll til det. teip bare utløserknappen ned. Lenke til kommentar
petter268 Skrevet 18. september 2010 Forfatter Del Skrevet 18. september 2010 Tusen tusen takk! Jeg tror dere har løst problemet mitt.! Nå må jeg bare få tatt noen flyfotobilder med det oppsettet, og hvis det funker, vil jeg spare en formue! Lenke til kommentar
petter268 Skrevet 19. september 2010 Forfatter Del Skrevet 19. september 2010 Er det mulig å gjøre dette med fjernkontroll? At hver gang du aktiverer utløseren på kontrollen, så tar den 1 bilder per sekund? Jeg kan bare ta 100 bilder om gangen, så stopper kameraet å ta bilder, så må jeg slippe, og starte på nytt. Dette er litt tungvint med tanke på at jeg bare får fly 1 min, så må jeg lande, og samme regla. Er minnekortet kanskje for dårlig? Lenke til kommentar
petter268 Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 (endret) Jeg har satt fokusen til AF-C, og da ser jeg at bare midten av bildet blir fokusert. Er det mulig å få hele bildet fokusert? Kanskje dette SDHC kortet vil takle å ta bilder uten å stoppe? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=589067 Endret 20. september 2010 av petter268 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Jeg har satt fokusen til AF-C, og da ser jeg at bare midten av bildet blir fokusert. Er det mulig å få hele bildet fokusert?Nei, men du kan øke skarphetsdybden ved å blende ned. Men i så fall må du også antagelig øke ISO-verdien for å få kort nok lukkertid. Og hvis du ikke vet hva jeg snakker om, så foreslår jeg at du begynner her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå