Gå til innhold

Tips til forbedring av studiofotografering?

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt noe billig studioutstyr fra HK. To lamper, en som kan brukes som fast/blitz og en som brukes som blitz. Paraply og softboks. Har stelt det i stand på et skråloft, med en improvisert laken-bakgrunn. Bildene jeg tar blir jeg ikke helt fornøyd med, se vedlegg. Kan det være at lampene står for nært?

F/16, 200 lukkertid. 30mm fastobjektiv, f. 1,4.

Synes det er for matt, og for uskarpt :ermm: Ubehandlede eksempel.

post-59075-1284646371,5194_thumb.jpg

post-59075-1284646381,9124_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde gått i fra utstyret med innstillingen på f8, så det funker :thumbup: Men synes fremdeles prøvebildene av bamsetigeren er uskarpe, da, som om jeg har zoomet en del inn på motivet. Har ikke sett på innstillingene på lampene, bare vrir, så det skal jeg sjekke :D

f8 = 1/4 på lampene?

Lenke til kommentar

f8 = 1/4 på lampene?

Ikke nødvendigvis - f/8 er to blendertrinn større blenderåpning enn f/16 (hvert blendertrinn er dobling av lyset), og derfor trenger du bare 1/4 av lyset du skulle ha på f/16.

Rekken med blendertrinn er:

1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32

(Øker med roten av to på hvert trinn.)

Så - f/8 = 1/4 av lyset som var "passe" på f/16.

Går du fra f/4 til f/5.6, så skal du doble lyset. Går du fra f/22 til f/5.6 skal du bare ha 1/16 av lyset (halvert fire ganger).

Lenke til kommentar

protip; ingen i hele verden kjenner igjen en baby på ansiktet. for alle som ikke er foreldre / nærfamilie etc så ser alle babyer helt samme ut.

ellers er den beste (og enkleste måten), bare å se bakpå kameraet og stille ned blitzene til det blir riktig. Husk at du også kan justere ISO verdien. lar ikke blitzene deg stille lyset lengre ned, så har de fleste kameraer ett hakk lavere ISO enn den som er default.

vi her på akam har jo ingen mulighet til å si hvilken f-verdi 1/4 på din blitz er siden hvilken f-verdi det gir kommer ann på

1) hvilken blitz du har

2) hvilken modifier(softbox etc) du bruker

3) hvor langt det er i fra objektet du fotograferer osv

det beste er som sagt bare å se bakpå skjermen av kameraet om det blir lyst nok.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Skulle gjerne hørt hva som dere som er tungt inni studiofotografering mener er hva man trenger av bakgrunner. Jeg tenkte mest på sort og hvitt nå i første omgang. Kanskje en grå i tillegg. Hva er mest anvendelig?

Grå bakgrunn trenger du egentlig ikke, har du en hvit bakgrunn så lar du lyssettingen gjøre jobben.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne hørt hva som dere som er tungt inni studiofotografering mener er hva man trenger av bakgrunner. Jeg tenkte mest på sort og hvitt nå i første omgang. Kanskje en grå i tillegg. Hva er mest anvendelig?

Jeg bruker mest grå og litt hvit. Du skal ha rimelig stor avstand (eller blokkere/styre lyset mye) for å få en hvit bakgrunn til å bli 'ordentlig' grå.

Hvis jeg skal ha det helt sort bruker jeg heller sort filt istedet for sort bakgrunn - synes det er enklere og du kan ha mye kortere avstand fra motiv til bakgrunn uten at den blir mørkgrå pga. lyset.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...