Gå til innhold

Kameraanbefaling

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter et kamera som fyller følgende spesifikasjoner:

- pris under 10000kr, inkl minst 512mb minne

- 4, helst 5 mpixels

- minst 3x optisk zoom

- muligheter for manuell kontroll

- god bildekvalitet

Har sett litt på Canon G5 (litt mye chromatisk abersjon), sony DSC-V1 (dyre minnebrikker, men snerten størrelse), Canon G3 ("bare" 4 mpixels) og Nikon Coolpix 5400 (litt dyr, og ingen tester av fotokvalitet ute enda). Det ser forresten ut til at Canon G5 sliter like mye som Olympus C5050z med chromatisk abersjon. Noen som har synspunkter på dette, eller forslag til hva jeg burde gå for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon Coolpix 5400 ser meget spennende ut på papiret, men hvor bra det blir vet vi ikke før vi får testet det. Som regel er det et eller annet man ikke nødvendigvis kan lese ut av spesifikasjonene som trekker ned.

Jeg holder på med testingen av Sony V1 nå, og foreløpig er jeg skuffet. Det er lite responsivt og har dårlig batterikapasitet.

Når det gjelder G3 og G5 tror jeg nok at forskjellen i bildekvalitet er minimal. Den høyere oppløsningen kommer på bekostning av mer bildestøy og kanskje også kromatisk aberrasjon som du nevner.

Mitt råd er å ikke kjøpe et så dyrt kamera at du ikke kan ta deg råd til å kjøpe et nytt om 2 år. Med mindre Nikon 5400 viser seg å et kjempekamera vil Canon G3 være et greit kompromiss mellom pris og kvalitet.

MLW

Lenke til kommentar

Hvordan kan økt oppløsning gi økt kromatisk aberasjon, når bildebrikke størrelse og optikk er den samme? Er ikke aberasjon bare et annet ord for feilbryting og kommer av at de ulike fargene av lys brytes forskjellig?

Jeg som trodde jeg hadde skjønt litt av digital kamerateknologi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...