Ignites Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Heisann! Dette er mitt første inlegg her, og det vil jeg dedikere til oss som går på Medier Og Kommunikasjon.. Jeg vet ikke om dette problemet angår hele Norge, men det angår ihvertfall alle medier elever som går på offentlig VGS innenfor Hordaland Fylkeskommune. Vel tilbake til saken. Problemet her er det at de pc'ene vi får av Fylkeskommunen er rett og slett for dårlig. De takler ikke prosjekter laget i Adbobe After Effects, og det er nesten nødvendig innenfor film redigering. Pc'ene vi har fått heter så mye som Lenovo ThinkPad L512. Er det noen her på forumet som kunne tenkt seg å støtte saken vår? Isåfall kunne dere meldt dere inn her? http://www.facebook.com/group.php?gid=151917844833423&ref=notif¬if_t=group_name_change#!/group.php?gid=151917844833423&ref=ts Dette er ikke noe tulle kampanje, det skal taes seriøst. Vi skal gå til mange forkjellige Design firmaer å snakke med de om forkjellene på pc og MAC. Vi skal samle underskrifter osv. Når vi har fått en god del underskrifter skal vi gå til Fylkeskommunen og snakke med de og høre hva de sier, om de ikke er positive til forslagene våre skal vi gå til forskjellige medier. Det vil si blandt annet BA, BT og Tv2 sitt studio her i Bergen. Tusen takk skal dere ha! Mvh Benjamin! Lenke til kommentar
OnklD Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Det er en stund siden jeg gikk på skolen nå, men jeg vil gjerne spørre om noe ang dette. Får dere datamaskiner fra kommunen? Dvs må dere betale noe for den? Isåfall hva? I forhold til prisnivå for ikke-skoleelever. Om dere får den gratis vil jeg minne dere om at det kan se litt "gnient" ut å gå ut i media med noe som dette, siden de flestes oppfatning er at mac er dyrere enn en windows basert maskin, anbefaler jeg at dere får rett vinkling på saken. Eksempelvis ytelsen på pc'n er ikke god nok i forhold til kravene som prosjektene stiller. Igjen om dere får pc'er gratis kan det høres ut som "vi vil ha bedre maskiner for ingenting". Det sto veldig lite om dette i innlegget ditt. Men om dere faktisk betaler en viss sum hver måned e.l. Kan det være en god ide å foreslå for kommunen at denne summen blir økt. Likestilling for elever rundt om i landet ved at medier og kommunikasjons elever betaler mer for å få mer, og alleburde bli førnøyde Lenke til kommentar
Ignites Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 Det er en stund siden jeg gikk på skolen nå, men jeg vil gjerne spørre om noe ang dette. Får dere datamaskiner fra kommunen? Dvs må dere betale noe for den? Isåfall hva? I forhold til prisnivå for ikke-skoleelever. Om dere får den gratis vil jeg minne dere om at det kan se litt "gnient" ut å gå ut i media med noe som dette, siden de flestes oppfatning er at mac er dyrere enn en windows basert maskin, anbefaler jeg at dere får rett vinkling på saken. Eksempelvis ytelsen på pc'n er ikke god nok i forhold til kravene som prosjektene stiller. Igjen om dere får pc'er gratis kan det høres ut som "vi vil ha bedre maskiner for ingenting". Det sto veldig lite om dette i innlegget ditt. Men om dere faktisk betaler en viss sum hver måned e.l. Kan det være en god ide å foreslå for kommunen at denne summen blir økt. Likestilling for elever rundt om i landet ved at medier og kommunikasjons elever betaler mer for å få mer, og alleburde bli førnøyde Takk for svar! Beklager at det var lite informasjon i innlegget. Altså vi betaler 2000kr igjennom 3 skoleår for de maskinene vi har "fått" av kommunen, når vi er ferdig på skolen kan vi overta maskinene (Er ikke helt sikker på om vi må betale noe da). Jeg vet at på andre skoler her i landet får elevene ved medier og kommuniaksjon Mac, dette gjelder ikke alle skoler. Men det gjelder noen, også privat. (Men de betaler jo i måneden, så det er forståelig) Men en annen ting er at fylkeskommunen ikke lar folk med en privat mac på skolene heller, de vil ikke komme seg på internett. I så fall må du kjøpe et egent modem til den, og det er bare idiotisk. Jaja, skal ikke bare klage. Vi har tross alt maskiner. Men de duger ikke til medier og kommunikasjon, de er for dårlig. Og det er de fleste mediefag lærerne også enige i - Benjamin Lenke til kommentar
OnklD Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 (endret) Da tror jeg mitt beste tips er å informere litt mer rundt omrking enn d står her. Og prøv å få med en lærer eller to som talsmenn mens du/dere er igang. Det kan hende de bidrar til å heve seriøsiteten på "klagen", spesiellt me tanke på møte med fylkeskommunen. Kanskje t.o.m prøve å få med elever/lærere på andre linjer som har maskiner med høyere kvalitet med på laget, det tror jeg vil hjelpe enda litt mer Det med internett har nok andre grunnen også, men det kan kanskje ordne seg med en liten godanakking med systemansvarlig på skolen, han/hun har nok litt forståelse for problemet. Lykke til videre med saken! Litt mer info så melder jeg meg inn å, som tidligere medie elev som hadde noenlunde samme problem Husk det med likestilling, evt si at det koster ikke fylkeskommunen mer å gi medie elever tilgang på utstyr de må ha. Med offentlige instanser er det enklere å få solgt en ide som de kan tjene på, evt ikke fører til mer utgifter. Endret 17. september 2010 av OnklD Lenke til kommentar
Ignites Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 Da tror jeg mitt beste tips er å informere litt mer rundt omrking enn d står her. Og prøv å få med en lærer eller to som talsmenn mens du/dere er igang. Det kan hende de bidrar til å heve seriøsiteten på "klagen", spesiellt me tanke på møte med fylkeskommunen. Kanskje t.o.m prøve å få med elever/lærere på andre linjer som har maskiner med høyere kvalitet med på laget, det tror jeg vil hjelpe enda litt mer Det med internett har nok andre grunnen også, men det kan kanskje ordne seg med en liten godanakking med systemansvarlig på skolen, han/hun har nok litt forståelse for problemet. Lykke til videre med saken! Litt mer info så melder jeg meg inn å, som tidligere medie elev som hadde noenlunde samme problem Husk det med likestilling, evt si at det koster ikke fylkeskommunen mer å gi medie elever tilgang på utstyr de må ha. Med offentlige instanser er det enklere å få solgt en ide som de kan tjene på, evt ikke fører til mer utgifter. Tusen takk for støtten! Jeg skal prøve å få inn litt mer info. Problemet med å få lærere med på laget er at de får sparken om de støtte elever i sånn saker. Vi har allerede snakket med lærene og fikk det som svar.. Elever derimot er en annen sak, det kan vi nok få til Men jeg takker igjen! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 (endret) Lykke til med det! Mac på MK burde vært et krav. Selv har jeg gått på privat vgs og hatt mac, og er storfornøyd med det. Kunne ikke klart meg uten. Endret 7. oktober 2010 av Slettet+432 Lenke til kommentar
JiGGe Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Går selv nå siste året MK. Her har vi ingen mac-maskiner på hele skolen. Vi sitter på noen gamle stasjonere pcer. Med dårlige 17 tommer skjermer. Vi har heller ikke muligheten for å leie bærbar pc. Og macen min får jeg ikke lov til å koble til nettverket. Så dette er et problem flere steder i Norge. Lenke til kommentar
killzoner Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) På skolen jeg går på fikk vi mac. Sørumsand VGS, Akershus. Men vis dere får så dårlige pcer som så vidt takler adobe projekter, så er det virkelige dårlige pcer. Folk som går på MK linjen bør få pcer som takler HD redigering osv.... Endret 20. oktober 2010 av killzoner Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 (endret) Jeg skjønner virkelig ikke argumentasjonen til trådstarter her. Mac vil ikke automatisk gi dere bedre ytelse. Maskinene dere har fått er bedre enn de som andre elever på VGS i Hordaland har fått. Andre elever har fått 13" Lenovo-maskiner så det har blitt tatt hensyn til dere. Ting fungerer ikke slik at Mac=Fantastisk ytelse samt. at Adobe-programvare vil fungere feilfritt. Dessuten er det andre ting som kan bli problematisk; IT-personell må kurses i OSX og dessuten må maskinene på nett, jeg vet ikke hvor lett det er. (HFK bruker Microsoft ISA, maskinene må meldes inn i domene). Jeg tror at hvis dere først skal starte en sånn kampanje så er det en fordel å gå ut med utgangspunkt der man gir inntrykk av at man har peiling på hva man snakker om. Og å kreve mac i stedet for kraftigere maskiner generelt tror jeg er en tabbe og det tror jeg dere vil brenne dere på. Jeg har selv også opplevd problemer med kombinasjonen It's Learning og OSX, og så vidt jeg vet så er ITSL en nødvendighet ved alle de offentlige skolene i Hordaland. Endret 21. oktober 2010 av Slettet+oiasdf79 Lenke til kommentar
vikingjan Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Jeg skjønner virkelig ikke argumentasjonen til trådstarter her. Mac vil ikke automatisk gi dere bedre ytelse. Maskinene dere har fått er bedre enn de som andre elever på VGS i Hordaland har fått. Andre elever har fått 13" Lenovo-maskiner så det har blitt tatt hensyn til dere. Ting fungerer ikke slik at Mac=Fantastisk ytelse samt. at Adobe-programvare vil fungere feilfritt. ... Hei ! For å vurdere hvor uegnet deres pc'er er bør dere opplyse om helt spesifikk konfigurasjon. Modellnavnet dere har oppgitt kan settes opp med ulike deler. Spesifiser derfor her hva slags konfigurasjon dere har fått. Mac er generelt bedre egnet for mediarelatert arbeide. Men så lenge man tar hensyn til krav og spesifiseringer på programvaren, er pc mer enn godt nok. Det er derfor viktig å argumentere for at man skal ha oppfylt kravene og ikke nødvendigvis skal ha Apple MAC. Jeg vet at kulhetsfaktoren betyr ofte mer enn egnetheten for MK-elever ... Å legge ved beregninger med hva tilsvarende pc koster er også nyttig. Har man også undersøkt med lærere og elever som har brukt dette i undervisningen hvilke erfaringer de har gjort, vil man styrke sin sak. M.v.h. Jan Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Kan du fortelle meg spesifikt HVA som gjør mac bedre til Mediarelatert arbeide? Lenke til kommentar
vikingjan Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Kan du fortelle meg spesifikt HVA som gjør mac bedre til Mediarelatert arbeide? Jeg har ingen inngående kjennskap til konkret hva som gir og har gitt mac et fortrinn i forhold til pc. Hva jeg ser beskrevet er at mac har en bedre tilpasset hardware og softwarearkitektur for å gjøre slike oppgaver. Men som jeg sier; en pc bygd opp med de anbefalte spesifikasjoner gjør jobben mer enn godt nok. Jeg antar at det er derfor at stort sett mac'er som kjøpes inn til skoler ikke behøver å konfigureres fra leverandør, mens oppbygningen og delevalget på en pc kan bli "uheldig". Mange mener også at samme hardware i en mac utnytter potensialet bedre enn en pc. Jeg belæres gjerne om noen har bedre forklaringer enn ytre design på at mac har vært så mye brukt i mediabransjen. M.v.h. Jan Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Såvidt meg bekjent finnes det ingen beviser på at mac yter bedre enn pc med samme maskinvare. Jeg vet at dette har vært et tilfelle på den tiden mac brukte prosessorer fra Motorola, men i dag bruker mac Intel. Lenke til kommentar
vikingjan Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Såvidt meg bekjent finnes det ingen beviser på at mac yter bedre enn pc med samme maskinvare. Jeg vet at dette har vært et tilfelle på den tiden mac brukte prosessorer fra Motorola, men i dag bruker mac Intel. Da skal ikke jeg påstå det for fremtiden. Jeg har sikkert skjelet til de erfaringene jeg har hørt om i løpet av 20 år. Jeg har selv bare vært mac-eier i et par år og har ikke gjort noen tester selv. De testene jeg har sett har vist en viss styrke på noen egenskaper. Siden du sikkert har gode kilder, velger jeg å tro at mac-likere ønsker å fremheve de testene som gir best resultater for mac (for å rettferdiggjøre høyere pris). Har du forslag til objektive programmer for begge platformer som kan gi gode sammenlikningstall ? Det hadde vært moro å gjort en testkjøring ... innehar liknende spesifiserte pc'er og mac'er hjemme :-) M.v.h. Jan Lenke til kommentar
vikingjan Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 (endret) Beklager dobbelpost Endret 4. november 2010 av vikingjan Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 At mac er bedre til media er en gammel sak, men tviler på at det har særlig sannhet i dag. Bortsett fra image, obviously. Noen kan gjerne motbevise meg, men jeg har til gode å se hva som faktisk er bedre. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 (endret) Blir vel apple dere må starte klage til siden de ikke er intreserte i levere skolepcne Sålenge apple vil ha retailpris for hver maskin og de andre merkene isteden konkurerer om underby hverandre skjer det ikke at apple blir kjøpt. Det hadde vært moro å gjort en testkjøring ... innehar liknende spesifiserte pc'er og mac'er hjemme :-) Blir vel i samme prisklasse som blir selve testen Mac er jo merkbart dyrere. Endret 5. november 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Går selv nå siste året MK. Her har vi ingen mac-maskiner på hele skolen. Vi sitter på noen gamle stasjonere pcer. Med dårlige 17 tommer skjermer. Vi har heller ikke muligheten for å leie bærbar pc. Og macen min får jeg ikke lov til å koble til nettverket. Så dette er et problem flere steder i Norge. Slik var det når jeg gikk på MK også for noen år siden. Forøvrig, dere kan igrunn kun ta det opp som et problem dersom verktøyene dere blir gitt faktisk ikke kan takle oppgavene dere får av lærerne. Dersom det bare går litt treigt kan dere ikke klage. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Nå som Apple utfaser den eneste holdbare serverløsningen de har, så er det vel ikke mer sannsynlig at HFK tillater Macer på nettverket sitt framover. Og det er i tillegg til argumentet med pris. Virker som en tapt sak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå