StreakingCaddis Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Hei. Jeg har nettopp begynt som privatist i Kjemi 1 (og jeg er _amatør_ foreløpig), og det har dukket opp noen spørsmål underveis som jeg sitter litt fast på: 1. Nitrogenoksid, N+O. Oksygen har 6 elektroner i ytre skall, Nitrogen har 5. Hvordan kan de da oppfylle oktettregelen? Jeg skjønner ikke hvordan disse kan danne en forbindelse, når de ikke oppfyller regelen om 8 elektroner ytterste skall. Er det slik at disse stoffene like gjerne kan danne N+O-forbindelse som en N2-O5-forbindelse? 2. Kan f.eks. Mangan og Brom reagere? Hvordan kan jeg vite om disse stoffene kan eller ikke kan reagere? Og hvis de kan reagere, hva skjer i så fall da, ettersom Mangan da vil ha 13 elektroner i ytterskallet? Hvis dette eksempelet er dårlig, så kom gjerne med noe tilsvarende. 3. Jernoksid, Fe+O. Hvordan går dette opp? Jern gir fra seg 2 elektroner, men sitter da igjen med 14 i det ytterste skallet...går det an? 4. Metaller. Hvorfor er metaller gode ledere? Er det fordi de har få elektroner i ytterskallet, og er derfor "har plass" til flere som kan passere i ytterskallet? 5. Vil en fullstendig ren H2O-sammensetning, fritt for salter og andre stoffer, kunne lede strøm? Endret 16. september 2010 av HHalling Lenke til kommentar
redsox Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Lenge siden jeg har tok kjemi 1, men jeg skal prøve! 1. Det er ikke 8 ytterste skall atomer vil ha- de vil ha 8 ytter elektroner. N har 5 elektroner i ytterste skall og O har 6. Begge er ikke-metaller, så de vil "dele" på elektroner, slik at begge får 8 i sine egne ytterste skall. Med bare en O og en N, blir det umulig for begge å ha 8 i det ytterste skallet. I N2O5 derrimot så kan hvert O atom og hvert N atom få 8 elektroner i det ytterste skallet ved å "dele" med hverandre. diagram av hva som skjer: http://www.nationmaster.com/encyclopedia/Dinitrogen-pentoxide 2. Ingen atomer kan ha mer enn 8 elektroner i det ytterste skallet- det er en regel. Mangan og Brom kan reagere, men ikke på samme måte som N og O. Mangan er et metall mens Brom er et ikke metall. Mangan har 2 eller 4 elektroner i sitt ytterste skall, mens brom har 7. For at begge skal ha 8 elektroner i det ytterste skallet kan mangan gi elektroner fra seg til brom, slik at begge får 8(når brom går tom for elektroner i det ytterste skallet, blir det nestytterste det nye ytterste skallet, og ettersom det kan maks ha 8-så har det 8 og oppfyller oktettregelen). Hvis vi tar utgangspunkt i at mangan har 2 ytterelektroner og brom har 7, betyr det at mangan må gi fra seg 2 for å bli stabil, mens brom trenger bare å ta opp 1. Måten de kan reagere på da er ved: MnBr2. Altså mangan gir fra seg 2 elektroner: 1 til hver av brom atomene. Nå har alle 8 og oppfyller oktettregelen. 3. Her er det samme som i oppgave 2.. Fe gir fra seg alle elektronene i det ytterste skallet- og då "finns" det skallet ikke lengre, og det nestytterste skallet blir til det ytterste skallet. Og siden det ytterste skallet bare kan ha 8 elektroner- så oppfyller det oktettregelen. 4. Metaller er gode strømledere fordi elektronene kan bevege seg fritt i atomet. når metallet blir koblet i en strømkrets vil alle elektronene gå mot +polen og det fylles på med nye elektroner fra -polen. 5.Nei Endret 16. september 2010 av redsox Lenke til kommentar
StreakingCaddis Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Takk for et utfyllende svar. :-) 1. Det er ikke 8 ytterste skall atomer vil ha- de vil ha 8 ytter elektroner. N har 5 elektroner i ytterste skall og O har 6. Begge er ikke-metaller, så de vil "dele" på elektroner, slik at begge får 8 i sine egne ytterste skall. Med bare en O og en N, blir det umulig for begge å ha 8 i det ytterste skallet. I N2O5 derimot så kan hvert O atom og hvert N atom få 8 elektroner i det ytterste skallet ved å "dele" med hverandre. - OK. Vil det da si at ettersom N ikke kan få 8 elektroner i ytterste skall i en NO-binding, vil ikke Nitrogenoksid være en binding som forekommer? Jeg skjønner ikke helt hva som avgjør hvorvidt en reaksjon kan oppstå eller ikke. Eller hvilken innvirkning det vil ha på bindingen når et av atomene IKKE oppfyller oktettregelen. 2. Mangan har 2 eller 4 elektroner i sitt ytterste skall, mens brom har 7. For at begge skal ha 8 elektroner i det ytterste skallet kan mangan gi elektroner fra seg til brom, slik at begge får 8(når brom går tom for elektroner i det ytterste skallet, blir det nestytterste det nye ytterste skallet, og ettersom det kan maks ha 8-så har det 8 og oppfyller oktettregelen). Hvis vi tar utgangspunkt i at mangan har 2 ytterelektroner og brom har 7, betyr det at mangan må gi fra seg 2 for å bli stabil, mens brom trenger bare å ta opp 1. Måten de kan reagere på da er ved: MnBr2. Altså mangan gir fra seg 2 elektroner: 1 til hver av brom atomene. Nå har alle 8 og oppfyller oktettregelen. - Ref periodetabellen, har Mangan 2 e- i ytterste, Br har 7e-, som sammen danner en polar kovalent binding(?). Det jeg ikke skjønner her, er: Hvis Mn gir fra seg 2e- til Br, tar det nest ytterste skallet til Mn over som det ytterste, MEN..det har jo 13e-? Det er vel ikke slik at 5e- bare forsvinner? For at denne reaksjonen skal skje, kan ikke _ett_ Mn og _ett_ Br-atom danne en forbindelse, men MnBr2 funker? Resten ok for øvrig :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå