krox Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Har nettopp fått internett via fiber i huset vårt - en gammel trevilla med fire etasjer. I de to nederste etasjene er det studenthybler, mens vår private leilighet ligger i de to øverste etasjene. Foreløpig har jeg koblet opp våre egne PC'er med kabling, mens hyblene har tilgang via trådløst. Vil ikke legge inn kabler til hyblene og fortsatt kun tilby trådløst internett der. På de 5 hyblene er det åpenbart meget stor aktivitet på internett med omfattende nedlastinger og bruk av BitTorrent. Og det må de gjerne gjøre. Selv har vi 3 PC'er i leiligheten og disse brukes også meget aktivt på internett. Følgende komponenter er nå i bruk: Fiber med Altibox (hastighet 30 Mbit/s) Altibox hjemmesentral med innebygget trådløs router Telsey CPVA642 (denne har forøvrig bare en kontakt for tilkobling av PC) 2 stk switch D-link DGS-1008D Kabling til 3. og 4. etg Ønsker hjelp til å løse følgende utfordringer: På grunn av tykke vegger og gulv er det dårlig trådløst signal på hyblene. Hvordan forbedre dette? Kan jeg bruke trådløse rekkeviddeforlengere flere steder i huset, f. eks D-Link AirPlus DWL-G710 Trådløs Extender? Og i så fall, hvordan skal dette organiseres? Antar at hyblene vil spise mye av båndbredden når aktiviteten der er på det største. Hvordan kan jeg sikre at en akseptabel del av båndbredden går til den private delen av huset? Kan det benyttes traffic shaping (båndbreddekontroll)? Hva kreves for å få til dette? Må det i så fall kobles til en ny fordeling etter den første switchen og en ny trådløs router som dekker hyblene? Har en D-Link DIR-635 som ikke er i bruk. Det er også ønskelig å etablere egne trådløse soner som skal dekke 3. og 4. etg i den private delen av huset. Mellom disse etasjene er det også meget tykt gulv som sperrer for signalene. Er det bare å sette opp en trådløs router i hver av disse etasjene? Til slutt: Må sikkert ta hensyn til et virvar av ulike trådløse soner som vil være tilgjengelig i huset, også fra nabolaget. Er det nok å skifte kanaler på mine sendere, og er det noen kanaler som ikke bør brukes? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Driver å har en sak lignende din. Hybelhus med ADSL inn. Fordeler signalene med to stykk D-Link DWL-3200AP. Må si jeg er meget fornøyd med disse aksespunktene. Stabile og med god rekkevidde. Det jeg nå sliter med er kapasiteten til speedtuch ruteren levert av ISP. Funderer på å inn med en egen ruter med bedre kontroll, men ikke funnet noe produkt der enda. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå