Gå til innhold

Refinansiering av bolig

Corlan

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har en leilighet (i Porsgrunn) som jeg kjøpte for ca to år siden. Vet denne har hatt en viss verdiøkning. Jeg kjøpte den for 1,6 i slutten av 2008. Jeg er i utgangspunktet interessert i ny bil, så jeg lurte hvordan det er smart å gå frem for å eventuelt refinansiere leiligheten, og bruke de pengene på bil. Må jeg få banken til å taksere, eller kan jeg bruke en tredjepart til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan bruke en 3. part, dvs en megler (hvis banken godtar dette) eller en takstmann.

Det er ulikt hvordan meglerkontor behandler dette. Noen gir deg gratis takst, noen gir deg gratis takst dersom du later som du skal selge og noen tar betalt for takst dersom du ikke skal selge.

Da jeg gjorde dette ringte jeg litt rundt til meglerkontor og la saken frem som at jeg ikke skulle selge, men trengte en takst og om de gjorde slike ting. Noen sa nei og noen sa 2 000 kr. Jeg gikk derfor for en takstmann, følte det ble mer skikkelig. Betalte ham 3600 kr. Dette kan trekkes fra på skatten dersom du refinansierer. Betalte ham 800 kr et år senere for å oppdatere taksten neste gang jeg skulle refinansiere.

Refinansieringen kan ha flere begrunnelser. Man refinansierer kanskje for å komme under en grense (80% belåning/ 60% belåning).

Man kan refinansiere for å få en annen type lån (mange gir ikke rammelån/fleksilån) før man er under en gitt grense.

Hvis du har muligheten og er innenfor rammene (og ellers en strukturert og disiplinert person) ville jeg gått for et rammelån hvis banken vil gi deg dette.

EDIT: Du kan jo også høre om banken gjør dette for deg gratis eller evt hvor mye de skal ha. Noen banker er jo tilknyttet eiendomsmeglere.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det må tinglyses ny obligasjon dersom den gamle du har er på 1,6 (leil. kjøpesum), og du ikke har betalt ned det du trenger til bil.

Dersom du har en takst fra da du kjøpte, kan du kontakte takstmannen som gjorde denne, og be om tilbud på oppdatering. Bør bli mye billigere enn å få en ny.

Lenke til kommentar

Bankene gjør også egene vurderinger. DnBNor har oppjustert verdien på min leilighet i forhold til når jeg kjøpte den. Slit oppjustering tror jeg er veldig konservativ, sånn at de ikke skal bomme "feil vei". Men min bolig sa DnBNor at de vurderte til å være verdt ca 2,15mill. jeg kjøpte for 1,85 for 3 år siden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Bankene har "kalkulatorer" for å beregne/anslå salgssum, i hvertfall i områder som har et visst salgsvolum (byer/tettsteder). Dette gir et snitt basert på type, størrelse, beliggenhet etc, men tar ikke hensyn til ekstra god eller dårlig standard, som vil påvirke prisen. Du kan også ta 3 takster, og forskjellen mellom de kan variere med 20-30 %.

Lenke til kommentar

Banker fraråder ofte å bruke boliglån til kjøp av bil. De mener ofte at et eget billån er et bedre alternativ.

Dette høres i utgangspunktet rart ut, men er ikke så dumt. Grunnen er at et boliglån ofte har 20-30 års løpetid. Du vil da betale på billånet lenge etter at bilen er skrapet. Du vil dermed ofte ende med å betale mer enn ved et eget billån til tross for bedre rentebetingelser. Unntaket er selvfølgelig hvis du har kontroll nok til å betale huslånet fortere ned.

Lenke til kommentar

Banker fraråder ofte å bruke boliglån til kjøp av bil. De mener ofte at et eget billån er et bedre alternativ.

Dette høres i utgangspunktet rart ut, men er ikke så dumt. Grunnen er at et boliglån ofte har 20-30 års løpetid. Du vil da betale på billånet lenge etter at bilen er skrapet. Du vil dermed ofte ende med å betale mer enn ved et eget billån til tross for bedre rentebetingelser. Unntaket er selvfølgelig hvis du har kontroll nok til å betale huslånet fortere ned.

Tenkte akkurat at eg skulle påpeike det samme.

Nedbetalinga på eit billån (som refinansiering av huslån i realtieten blir) bør ikkje overstige den tida du skal bruke bilen.

Refinansiering av boligen din bør helst skje for å skaffe middler til ting som varer litt lengre en berre 3-4 år.

Kva er planen når du skal kvitte deg med bilen og ikkje får refinansiere boligen ein gong til? Eller planlegger du ein verdiaukning som er stor nok til å dekke framtidige bilkjøp?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For den som er litt bevisst, anbefales å låne til bil på huset, men å øke avdragene er periode slik at "bil-delen" av lånet er nedbetalt i løpet av den perioden et vanlig billån ville løpt. Forutsatt at panteobligasjonen ikke må forhøyes, koster dette kun et behandlingsgebyr i banken.

Siden det ikke er pant i bilen, kan man velge om man vil ha kasko på denne (jeg sier IKKE at det er lurt å droppe kasko på en dyr bil, men med pant i bilen MÅ man ha kasko).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det trenger du ikke å tenke på. Så lenge banken mener at beløpet du skal øke lånet med er innenfor din betalingsevne og boligens sikkerhet, bryr ikke banken seg om hva du skal bruke pengene til.

Lenke til kommentar

For den som er litt bevisst, anbefales å låne til bil på huset, men å øke avdragene er periode slik at "bil-delen" av lånet er nedbetalt i løpet av den perioden et vanlig billån ville løpt. Forutsatt at panteobligasjonen ikke må forhøyes, koster dette kun et behandlingsgebyr i banken.

Eventuelt ta opp et eget separat billån i tillegg til boliglånet, med kort nedbetalingstid og sikret innenfor samme panteobligasjon og med tilhørende lave "boliglånsrente".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...