gerrardo Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Jeg har bodd sammen med en kompis av meg i leilighet. Flyttet ut for ca en mnd siden, klart vi skal dele husleien så lenge han bor der, har sagt opp, men det er oppsigelsestid. Men når det kommer til strøm / nettleie, så sier han at han syns at vi kan dele på nettleien, så tar han strømmen han bruker. Er det rettferdig, burde jeg bli med å dele på nettleien selv om jeg ikke bor der? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Tja, verden er aldri 100% rettferdig. På den ene siden er det rimelig at den som bor der og bruker strømmen betaler både kraft og nettleie. Mesteparten av nettleien er jo også avhengig av strømforbruket. På den annen side: Dersom du har flyttet plutselig uten å bo ut normal oppsigelsestid, og er med på å dele på husleia i den perioden, kan han argumentere for at du også skal være med på å betale andre utgifter som nettleie i en oppsigelsesperiode. Det er neppe så veldig mange hundrelapper fra eller til, og ikke verdt å krangle og bli uvenner over dette? Lenke til kommentar
O_K Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Husk at en del av strømforbruket er uavhengig av om du bor der eller ikke. F.eks. kjøleskap, og kanskje etterhvert litt oppvarming? Så lenge han da ikke har noen andre å dele denne regningen med så får han jo mer å betale for strøm enn om du hadde bodd der sammen med han, brukt litt ekstra strøm og delt hele regningen på 2. Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Jeg er kanskje litt treig i dag, hehe. Men hva mente du O_K? Er det rettferdige at jeg skal være med å betale, jeg syns dette er litt komplisert, jeg.. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Det er jo ikke mange 100 lapper det er snakk om. Ingen vits i å lage dårlig stemning, foreslå at dere møtes på midten, du betaler kvarte nettleien. Lenke til kommentar
O_K Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Jeg er kanskje litt treig i dag, hehe. Men hva mente du O_K? Er det rettferdige at jeg skal være med å betale, jeg syns dette er litt komplisert, jeg.. Det er retferdig at du skal betale en liten del ja. Om ingen av dere hadde bodd der ville leiligheten fortsatt brukt litt strøm til f.eks. kjøleskap og vedlikeholdsvarme på varmtvannstanken. Strengt tatt må dere forsøke å dele opp strømforbruket i: 1.) Strøm som blir brukt uavhengig av om du er i leiligheten eller ikke, kjøleskap, fryser vedlikeholdsvarme på varmtvannstank, oppvarming av fellesrom (stue / bad etc.) 2.) Strøm som brukes av at du er der, f.eks. matlaging og dusjing. Siden du fortsatt har leid rommet, og derfor hindret at andre kan flytte inn og dele på utgiftene til strøm i punkt 1 er det naturlig at du betaler for denne strømmen. Siden det eneste som måles er det totale strømforbruket så er dere nødt til å gjøre en avtale dere imellom om hvor mye du skal betale. Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 19. september 2010 Forfatter Del Skrevet 19. september 2010 skjønner :- ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå