Gå til innhold

Farlig å skifte core frekvens ofte?

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på en liten ting her: Er det farlig å stille core speed på skjermkortet ofte i løpet av en dag? Jeg brukte ati overdrive og fant ut at kortet tålte 890Mhz core og 1290mhz memory (sapphire radeon 5850 "toxic" overklokket fra fabrikk til 765mhz reference er på 725) og jeg pleier f.eks å ha det på rundt 850core 1200memory når jeg spiller litt krevende spill, men stiller core tilbake til 800-830 når jeg avslutter spillet. dette gjør jeg gjerne 3-4 ganger til dagen p.g.a at jeg liker å få temp- og viftehastigheten ned. kan dette være skadelig så lenge pc'n kjører stabilt og temp ligger på rudnt 60'c under load?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ingen grunn til å stille ned frekvensen da skjermkortet klokker seg ned selv @ idle.

Jeg har et Sapphire Vapor-X 5870 og det ligger på 30 grader idle - 50 grader load.

Klokker seg opp ved behov, klokker seg ned ved idle.

Toxic versjonen har samme kjøler som mitt kort, altså "Vapor-X teknologien" - Temperatur og støy bør ikke være noe problem.

Edit: Leste litt fort, så ikke at det var et 5850 du har. Men det bør ikke spille noen rolle, regner med det kortet klokker seg ned også.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til å stille ned frekvensen da skjermkortet klokker seg ned selv @ idle.

Jeg har et Sapphire Vapor-X 5870 og det ligger på 30 grader idle - 50 grader load.

Klokker seg opp ved behov, klokker seg ned ved idle.

Toxic versjonen har samme kjøler som mitt kort, altså "Vapor-X teknologien" - Temperatur og støy bør ikke være noe problem.

Edit: Leste litt fort, så ikke at det var et 5850 du har. Men det bør ikke spille noen rolle, regner med det kortet klokker seg ned også.

hm, nei støy og temp er ikke et problem i det hele tatt. bør vel kanskje bare finne en setting og holde meg til det :p

men nei, tror ikke kortet klokker seg selv, har sjekket gpu-z en del ganger og det holder seg der jeg stilte det.

Endret av beirch
Lenke til kommentar

Det er ikke farlig å skifte frekvensen ofte. Såfremt at kortet tåler den høyeste frekvensen du bruker.

Den klokker ikke ned frekvensen når du ikke bruker det etter hva jeg vet. Men, det bruker da en mye lavere frekvens i 2D. Altså i windows, etter du har avsluttet spillet. Så det har da ingen hensikt å nedklokke kortet etter bruk.

Frekvensen den bruker til det mener jeg også å stå et sted i gpu-z, eventuelt i catalyst softwaren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den klokker ikke ned frekvensen når du ikke bruker det etter hva jeg vet. Men, det bruker da en mye lavere frekvens i 2D. Altså i windows, etter du har avsluttet spillet. Så det har da ingen hensikt å nedklokke kortet etter bruk.

Windows er vel ikke akkurat 2D lengre (tenker da på Vista og W7 med Aero).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...