Deem Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 (endret) Jeg har en Yamaha RX-V657 forsterker, og et par Dynavoice Magic F-6. Jeg har nå kjøpt fem høyttalere til, og skal pkukke opp et par Dynavoice M-65 på fredag fra Surround.no. Det blir 9 høyttalere, på en forsterker med 7 utganger på 95W hver. Det jeg lurer på er hva resultatet vil bli, mindre lyd? Lavere maks-volum? På bildet er M-65 er markert med rødt, og F-6 med blått, Proson senter med lilla og proson surround front og bak med grønt. Hva skjer hvis jeg kobler det slik? Vil M-65 og F-6 dele strøm? Planen er å bruke alle høyttalerene på forsterkeren, men jeg vet ikke hva som skjer når forsterkeren kan dra 7 høyttalere, og jeg vil ha ni. Endret 19. september 2010 av Deem Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Hva er egentlig planen din her? Lenke til kommentar
Deem Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Beklager, det ble litt rotete og opphakket. Jeg har lyst til å bruke alle disse høyttalerene på surroundrecieveren min. Spesifikasjonene er oppgit til 7x95W, og jeg tenker da at det kanskje blir litt tricky å bruke 9 høyttalere når den er beregnet for 7. Jeg vet at fronten har mulighet for fire høytalere, hvor man kan deaktivere og aktivere de i to par som man vil. Hvis jeg da kjører fire høytalere på "Front", vil det bli ca. 40W maks på hver av de høyttalerene som er koblet på "Front"? Mens jeg er inne på det, virker det som en bedre idé å kjøpe en subwoofer i stedet for M-65 høyttalerene? Endret 16. september 2010 av Deem Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Men det svarer ikke helt på spørsmålet, hvor skal du ha dem Å ha mange høytalere gjør ikke lyden bedre, tvert i mot blir den ofte mye mer rotete, i tillegg blir det fort veldig tungt for forsterkeren, spesielt om du skal ha to halvtungdrevne fronter. Lenke til kommentar
Deem Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Plasseringen må jeg finne ut av etter at jeg har fått høyttalerene, jeg tror jeg dropper M-65 høyttalerene. Det blir overkill, men subwoofer... Rommet jeg har nå er 14kvm, og som student tror jeg ikke noe fremtidig rom på en stund blir særlig mye større. Tips til en rimelig sub? Lyst til å vente på en brukt XTZ om det dukker opp, men hvis ikke er det vel mye annet som duger. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 XTZ w10.16 er nok det klart beste valget for pengene. Noe billigere er det nok ikke noen stor grunn til å gå. Lenke til kommentar
Deem Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 (endret) 3k blir nok grensen økonomisk ja. Har sett meg ut disse tre alternativene, noen formeninger? http://www.surround.no/product/471936/XTZ-99-W10.16-pianolakk.html http://www.surround.no/product/567330/Proson-Rumble-R-12-Black-Piano-Finish.html http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/subwoofer/cerwin-vega_ve-28sx_subwoofer_sort.htm Endret 16. september 2010 av Deem Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 CV'en er ikke spesiellt bra, den er slapp og ikke spesielt kraftig. Prosonen er heller ikke et imponerende stykke subwoofer, og ingen av dem kan måle seg med xtz'en. Lenke til kommentar
Deem Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 (endret) XTZ it is. Men er prishoppet mellom 8", 10" og 12" verdt det? Hva gir mest for pengene? Endret 16. september 2010 av Deem Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Tja, du har et rimelig lite rom, men 10" har samme forsterker som 12" utgaven, derfor den er såpass mye dyrere enn 8"-utgaven. Det beste er bare å prøve, de fleste hifi-pushere pleier å være ganske greie på å låne ut for å prøve. Lenke til kommentar
Deem Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Takker, skal høre om jeg kan komme å prøve noen i morgen. Lenke til kommentar
magb Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Hadde gått for Xtz 10 eller 12" Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Hvorfor tror du 12" er nødvendig på 14m^2? Syns det høres veldig stort ut i et så lite rom bare. Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Hvorfor tror du 12" er nødvendig på 14m^2? Syns det høres veldig stort ut i et så lite rom bare. 12" gir deg dypere bass enn 10" MÅ jo ikke maxe subben selv om man har muligheten til det vet du + kan være kjekt å ha hvis han flytter til en større kåk senere i livet. Lenke til kommentar
magb Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Bare 14kvm ja, fikk ikke med meg det. Tror uansett jeg hadde gått for 10" pga den mye kraftigere forsterkeren kontra 8". Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 (endret) Hvorfor tror du 12" er nødvendig på 14m^2? Syns det høres veldig stort ut i et så lite rom bare. 12" gir deg dypere bass enn 10" MÅ jo ikke maxe subben selv om man har muligheten til det vet du + kan være kjekt å ha hvis han flytter til en større kåk senere i livet. Større er ikke alltid bedre Det er fullt mulig å ha for store høytalere og suber for et rom, og all bassen vil fort forsvinne ut i vegger og tak i stedenfor inn i rommet om det er for lite. Er enig i at 10" er det beste valget pga forsterkeren vs 8", men om pris er et viktig kriterium så er det fullt mulig at 8" egentlig er nok i et såpass lite rom. EDIT: Størrelse trenger ikke å ha noe å si for hvor dypt de går heller, selv har jeg 5" som går ned til 37hz, og de har ingen problemer whatsoever med å fylle et 18m^2 rom med lyd, de hadde nok fint klart seg i et dobbelt så stort rom også. Endret 17. september 2010 av Flimzes Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 EDIT: Størrelse trenger ikke å ha noe å si for hvor dypt de går heller, selv har jeg 5" som går ned til 37hz, og de har ingen problemer whatsoever med å fylle et 18m^2 rom med lyd, de hadde nok fint klart seg i et dobbelt så stort rom også. sant nok, men nå sammenligner vi 10" og 12" av samme merke. derfor vil jeg tro 12" lager dypere bass hvis valget er mellom 8" og 10", ville jeg valgt 10". spesielt hvis du ser mye på film. Lenke til kommentar
Deem Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 (endret) EDIT: Størrelse trenger ikke å ha noe å si for hvor dypt de går heller, selv har jeg 5" som går ned til 37hz, og de har ingen problemer whatsoever med å fylle et 18m^2 rom med lyd, de hadde nok fint klart seg i et dobbelt så stort rom også. sant nok, men nå sammenligner vi 10" og 12" av samme merke. derfor vil jeg tro 12" lager dypere bass hvis valget er mellom 8" og 10", ville jeg valgt 10". spesielt hvis du ser mye på film. Jeg drar og plukker opp en XTZ 10" etterpå, på grunn av forsterkeren og at jeg har litt å vokse på. 12" blir foreløpig for stort, og det er kjekt å ha en rask sub. Blir jeg rik nok til å få meg stor kåk, kommer jeg også til å ha penger nok til å kjøpe meg en 12" når den tid kommer Jeg har også lyst til å kjøpe M-65ene, men som Flimzes sa, blir det veldig mye for forsterkeren min å drive. Hvordan vil det funke å bruke to forsterkere fra en kilde? Jeg kan eventuelt gi bort noen av satelittene mine i julegave til noen, og ha M-65ene som fronter. Noen tanker rundt dette? Her er en kladd jeg lagde av hvordan jeg har tenkt å plassere ting. Endret 17. september 2010 av Deem Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 (endret) Jeg har også lyst til å kjøpe M-65ene, men som Flimzes sa, blir det veldig mye for forsterkeren min å drive. Hvordan vil det funke å bruke to forsterkere fra en kilde? da må du brokoble forsterkerene. vil tro at på et surround anlegg kobles satelitt og senter høytaler til som vanlig, men signal til stereo høytalerene blir kjørt gjennom den ekstra forsterkeren før det kommer ut til høytalerene. Endret 17. september 2010 av Sangesland Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Jeg har også lyst til å kjøpe M-65ene, men som Flimzes sa, blir det veldig mye for forsterkeren min å drive. Hvordan vil det funke å bruke to forsterkere fra en kilde? da må du brokoble forsterkerene. vil tro at på et surround anlegg kobles satelitt og senter høytaler til som vanlig, men signal til stereo høytalerene blir kjørt gjennom den ekstra forsterkeren før det kommer ut til høytalerene. De må ikke brokobles nei. Alt avhenger av hva man prøver å oppnå. Har du en stereo-forsterker, og skal drive 7 høytalere, så er det beste å koble stereo-forsterkeren som et effekttrinn til frontene, og bruke surround-receiveren til resten. Receiveren har pre-out utganger, som du kobler inn i stereo-forsterkeren, deretter stiller du volumet opp ganske mye på stereo-forsterkeren, og så er du good to go. Evt så har de aller fleste høytalere to kontaktsett på baksiden, som er koblet sammen med broer, slik at de støtter bi-amping. Det du da kan gjøre er å koble bort den broen, og koble receiveren til den øvre, og stereoen til den nedre. - Bi-amping. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå