Kreatoon Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Ryktene går om at HMKG budsjettet blir kuttet ned i? Finnes det sannhet i ryktene? Har lett litt rundt på div sider ang forsvaret å jeg kan ikke si jeg fant noe relatert om dette. Noen som har noe info om det? Og om sant, hvordan ser medlemmer av diskusjon.no som er i garden på akkurat dette? Lenke til kommentar
TheLittlePoet Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Ut ifra de ryktene jeg har hørt, er det budsjettkutt i alle avdelinger unntatt garden. Men, som sagt, kun det jeg har hørt. Lenke til kommentar
Kaare_Jay Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Har vel vært snakk om å kutte gardestridsgruppa. På den måten kan man spare inn 70 millioner mener jeg det sto i Aftenposten. Lenke til kommentar
TheLittlePoet Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Så lenge det ikke berører kp.3 (musikktroppen), er jeg fornøyd, de er konge! Lenke til kommentar
Kreatoon Skrevet 19. september 2010 Forfatter Del Skrevet 19. september 2010 Fant noe, og det var om kongens vakthold, men ingenting var sikkert enda.. Får vel bare vente å se Lenke til kommentar
Muffinss Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Det som mest sannsynlig skjer etter nyttår er at jegertropper og eskortetropper forsvinner. Det vil kun være geværtropper i de forskjellige kompaniene. Dette grunnet at en annen avdeling tar seg av de innerste sikringene rundt kongen. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Vi kunne egentlig bare ha kuttet hele Garden og innført republikk. Alternativt innføre Secret Service opplegg for kongen. Lenke til kommentar
Muffinss Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Garden og kongen er et symbol for Norge. Så nei. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Garden og kongen er et symbol for Norge. Så nei. Symbol eller ei det at man arver en tittel er gammeldags i et moderne samfunn. Lenke til kommentar
Gumpen Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Det som skjer er som sakt at de kutter stridsgruppene. Jegerkompaniene og eskortekompaniene blir kuttet. Garden vil kun bestå av vakt,drill og musikk kompani. Altså, en ren paradegruppe. Jeg er innkalt til HMKG i april neste år, men skal gjøre alt for å bli flyttet til GSV eller 2.bn, eller i verstefall sjøforsvaret. Lenke til kommentar
Sapere_aude Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Sakser et innlegg fra en annen tråd: Sapere_aude skrev 11. oktober 2010 - 00:31: Vurderte det, men da jeg fikk vite at Jegertroppene og Eskortetroppene til HMKG skal legges ned fra nyttår av etter Hærledelsens planer. Håper det fortsatt er en interessant førstegangstjeneste, lykke til dere som skal dit! Kilde: http://www.aftenpost...icle3844870.ece Edit: http://www.aftenpost...icle3850200.ece (Dagsfersk artikkel fra 11.10.10) Så ja, budsjettet kuttes nok ganske kraftig for Garden. Endret 12. oktober 2010 av Sapere_aude Lenke til kommentar
Sapere_aude Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Til alle dere som sørger over at Garden skulle kuttes ned, hør følgende: "Sjefen for Forsvaret har på Gardens eget språk tatt en «Firkant helt om – marsj!»." HMKG vil fortsette slik den er i dag, med vanlig trening av vernepliktige. Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3862874.ece Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 På tide med kutt i HMKG! Men så av alle ting, kutter de feil tropper! Er jo pynten som skal vekk.... Noen som vet hvor stort antall soldater HMKG nå vil stå igjen med? Lenke til kommentar
jur_gus Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Legg ned hele driten. De VP kan brukes til andre "nyttige" tjenester! Lenke til kommentar
Gumpen Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Jeg ringte til kontoret for Marinen i går og fikk satt meg opp der, slik at jeg mest sannsynligvis vil få innkalling i November. Jeg var tidligere innkalt til Garden. Så nå står det mellom Marinen og Garden (med størst sjangse for Marinen). Så om jeg i all uhell blir sendt til garden, så vil jeg vertfall få soldat trening og mulighet til å gå videre i militæret etter fgtj. Det er det som er viktigst for meg. Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Garden burde vært oppsatt med færre kompanier. 2 gæverkompanier + stab og støtte-kompani + Musikk og drill-kompani. Innrykk 2 ganger i året (juli-august og januar), annen hvert kompani for hvert av innrykkene. Størrelse: maks 500 soldater og befal. Aldri skjønt hvorfor HMKG har vært så stor når både panser og 2.btn er så jævlig tynna ut! Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Kunne jo oppsatt en ny VP-mek inf. bataljon på 3-400 soldater i stedet! Lenke til kommentar
Muffinss Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Garden er så store pga vakthold. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå