Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lyskaster til bruk med bevegelsessensor

Anbefalte innlegg

Har hatt uvedkomede hos meg i går og skal nå gå til innkjøp av lyskaster med / koblet til bevegelsessensor.

Ønsker gjerne og gå til innkjøp av en variant med LED og lurer derfor på om det er noen som har prøvd lyskasterene med LED lys og vet om disse er noe tess?

Kommer nok til og henge lyskasteren ganske høyt oppe på huset, oppunder mønet.

Som vanlig utebelysnnig over døren og på en lampe ute hos meg måtte jeg benytte meg av vanlige sparepærer da LED pærene som jeg hadde kjøpt ikke ga nok lys ute syntes jeg, men for all del, de hadde kun en effekt på 1,6 W (tilsvarer 10 W), endte på en sparepære på 11W (tilsvarer 75W).

Ser at Jula og Biltema har lyskastere med LED.

På Jula sine står det f.eks. "tilsvarer 25W glødepære", "tilsvarer 40W glødepære" og "tilsvarer 60W glødepære"

Jeg er ikke så veldig inne på dette her men det høres ikke så avskrekkende mye/sterkt ut.

Går man på halogenlyskastere så har man på 150 W, 500 W og 1.000 W de felste av disse kan fås både med og uten detektor, desuten kan bevegelsessensor kjøpes utenom hvor man kan stille rekkevidde og lystid.

Med LED så trenger jeg så og si aldri og tenke på at/om pærene skulle gå og eller at det trekker strøm. Spørsmålet her er jo bare om de lyser opp nok.

Ser som sagt for meg at jeg kommer til og henge lyskasteren(e) høyt oppe under mønet og er derfor avhengig at de gjør jobben skikkelig.

Med halogen så tålter vel ikke pærene fult så mye samt levetiden er betydelig kortere.

Trekker mer strøm, men i og med at disse skal gå på bevegelsessensor så er jeg ikke sikker på hvor store kostnader det er snakk om når det kommer til strømforbruket. Lyskasteren skal jo i grunnen ikke stå på hele tiden, kun være "standby" og hvor lenge det skal lyse kan man stille på de fleste av disse bevegelsessensorene.

På plus siden så lyser vel disse opp så det holder.

Er det andre lyskastere som er bedre? Hva med slike xeon lys?

Ps.

Hva vil det si at en lyskaster et 1000W? Betyr det at den bruker 1000W i døgnet, timen eller?

Hvordan regner man dette igjen over i kroner og øre?

[Edit]

Lagt til tekst i kursiv

Endret av Qumad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Halogenpærer holder lenge. Jeg har en lyskaster med bevegelsessensor i garasjen, den er sikkert 7-8 år nå, og jeg har aldri byttet pære på den. Noe annet med mobile arbeidslamper som er utsatt for slag og støt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Qumad, hva endte du opp med, og hva er din erfaring nå?

Hei

Vi har ikke fått dette opp enda, men vi kommer nok til og gå for 500 Watt halogen lyskastere, hvis vi skal ha 2 stk. på dette hjørnet så er tanken og finne en ekstern bevegelsessensor som kan brukes på begge to. Ser at den som jeg har linket til i første posten kun kan ha 500W ved bruk av halogen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...